dc.contributor.author | Baruk, Agnieszka Izabela | |
dc.date.accessioned | 2015-06-24T10:17:18Z | |
dc.date.available | 2015-06-24T10:17:18Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.issn | 0208-6018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/10152 | |
dc.description.abstract | In the article the problems related to vertical and horizontal relations in the organization were
presented. The special attention was paid to the role of perceived quality of these relations
for employees and for the whole organization. On the base of the results of the field empirical
researches respondents’ opinions about formal and informal relations with co-workers and with
managers were identified and analysed. The changes in this scope in 2010 – 2012 years were
described too. The comparative analysis of vertical and horizontal relations was conducted.Its results showed that in the analysed period the perceived quality of relations
in the organization had been decreased, especially in the case of informal horizontal relations.
To improve this situation managers should change their attitude to employees on marketing orientation
based on empathy and optimal satisfying each employee’s expectations. | pl_PL |
dc.description.abstract | W artykule zostały przedstawione zagadnienia związane z relacjami wertykalnymi
i horyzontalnymi w organizacji. Szczególną uwagę zwrócono na znaczenie ich jakości postrzeganej
przez pracowników. Na podstawie wyników pierwotnych badań empirycznych zidentyfikowano
i poddano analizie opinie respondentów oraz sposób postrzegania przez nich wsparcia, na jakie
mogą liczyć w sprawach zawodowych i osobistych ze strony swoich bezpośrednich przełożonych
oraz współpracowników. Przeanalizowano zmiany w tym zakresie w latach 2010-2012,
jak również dokonano analizy porównawczej wsparcia udzielanego respondentom przez przełożonych
i współpracowników. Jej wyniki pozwoliły na wyciągnięcie wniosku o wyraźnym pogorszeniu
się postrzeganej jakości relacji pionowych i poziomych, zarówno w sferze zawodowej,
jak i osobistej, jednak szczególnie obniżyła się jakość relacji nieformalnych łączących ankietowanych
ze współpracownikami. Poprawa tej sytuacji wymaga zdecydowanie większej aktywności
przełożonych, którzy powinni dokonać reorientacji swojego podejścia do pracowników na orientacji
marketingową, której podstawą jest m. in. empatia i dążenie do możliwie najlepszego spełniania
oczekiwań każdego pracownika. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica;282 | |
dc.title | Relacje wewnątrzorganizacyjne w opiniach pracowników | pl_PL |
dc.title.alternative | Relations in the Organization in the Employees’ Opinions | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | [33]-42 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Politechnika Łódzka, Katedra Systemów Zarządzania i Innowacji | pl_PL |
dc.references | Baruk A., Marketing personalny jako instrument kreowania wizerunku firmy, Difin, Warszawa 2006 | pl_PL |
dc.references | Bojnec Št., Papler D., Opinions employees on factors of work processes, work organisation and motivation in electro distribution enterprise, „Journal of Management, Informatics and Human Resources”, 2012, vol. 45, no. 4 | pl_PL |
dc.references | Lussier R., Human Relations in Organizations: Applications and Skill Building, McGraw Hill, New York 2009 | pl_PL |
dc.references | Sikorski Cz., Drogi do sukcesu. Profesjonalizm kontra populistyczna kultura organizacyjna, Difin, Warszawa 2007 | pl_PL |
dc.references | So Young Lee, Expectations of employees toward the workplace and environmental satisfaction, „Facilities”, 2006, vol. 24, no. 9/10 | pl_PL |
dc.references | Stoetzer U., Interpersonal Relationships at Work, Karolinksa Institutet, Stockholm 2010 | pl_PL |
dc.references | Zaharia R. M., Employees’ expectations from CSR: the case of master students, 3rd International Conference on Advanced Management Science, IPEDR, vol. 19, IACSIT Press, Singapore 2011 | pl_PL |