Show simple item record

dc.contributor.authorZaborski, Artur
dc.contributor.authorPełka, Marcin
dc.date.accessioned2015-06-23T12:48:50Z
dc.date.available2015-06-23T12:48:50Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/10092
dc.description.abstractPROFIT is a kind of external vector analysis of preference mapping. It is a combination of multidimensional scaling and multiple regression analysis. PROFIT takes as input both a configuration of stimulus points and a set of preference rankings of the different properties of the stimuli. For stimulus space obtained by multidimensional scaling multiple regression is performed using the coordinates as independent variables and attribute as the dependent variable. The program locates each property as a vector through the configuration of points, so that it indicates the direction over the space in which the property is increasing. The article presents PROFIT analysis and the R code to carry out the method. The function is illustrated with an example of application in the analysis of consumer preferences.pl_PL
dc.description.abstractPROFIT jest przykładem „zewnętrznej” wektorowej metody map preferencji. Jest ona połączeniem skalowania wielowymiarowego i analizy regresji wielorakiej. Danymi wejściowymi w analizie PROFIT są zarówno współrzędne punktów reprezentujących obiekty na mapie percepcyjnej jak również oceny preferencji obiektów ze względu na wybrane zmienne. Dla konfiguracji punktów reprezentujących obiekty otrzymanej za pomocą skalowania wielowymiarowego przeprowadza się analizę regresji wielorakiej, w której zmiennymi objaśniającymi są współrzędne obiektów na mapie percepcyjnej, a zmiennymi zależnymi oceny marek ze względu na poszczególne cechy. Program dokonuje rozmieszczenia na mapie percepcyjnej zmiennych w postaci wektorów wskazujących kierunek maksymalnej preferencji ze względu na daną zmienną. Artykuł jest prezentacją analizy PROFIT oraz składni poleceń programu R, pozwalającej na jej realizację. Sposób użycia funkcji zilustrowano przykładem badania preferencji.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica;285
dc.subjectmultidimensional scalingpl_PL
dc.subjectproperty fittingpl_PL
dc.subjectpreference mapspl_PL
dc.titleGeometrical Presentation of Preferences by Using Profit Analysis and R Programpl_PL
dc.title.alternativeGeometryczna prezentacja preferencji z wykorzystaniem analizy profit i programu Rpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number[191]-197pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationWroclaw Univeristy of Economics, Chair of Econometrics and Computer Sciencepl_PL
dc.contributor.authorAffiliationWroclaw Univeristy of Economics, Chair of Econometrics and Computer Sciencepl_PL
dc.referencesBorg I., Groenen P. (2005), Modern multidimensional scaling. Theory and applications. Second Edition, Springer-Verlag, New Yorkpl_PL
dc.referencesDavison M.L. (1983), Multidimensional Scaling, John Wiley and Sons, New Yorkpl_PL
dc.referencesCoxon A.P.M. (1982), The Users Guide to Multidimensional Scaling, Heinemann Educational Books, Londonpl_PL
dc.referencesGreen P.E., Rao V.R. (1972), Applied Multidimensional Scaling, Holt, Rinehart and Winston, New Yorkpl_PL
dc.referencesKuhfeld W.F. (2005), Marketing Research: Uncovering Competitive Advantages, „Marketing Research Methods in SAS”, SAS 9.1 Edition TS-722, 21–34pl_PL
dc.referencesZaborski A. (2008), Identyfikacja preferencji z wykorzystaniem modeli PREFMAP, „Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu” nr 7 (1207), 286–294pl_PL
dc.referencesInternet sources: http://opinie.auto.com.pl/pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record