
Adam Winiarz 
Wszechnica Świętokrzyska 

Prasa polska na Dalekim Wschodzie 
jako źródło do dziejów oświaty polonijnej 

Geneza, rozwój i zmierzch prasy polskiej na Dalekim Wschodzie 

Na ogromnym obszarze Dalekiego Wschodu (obejmującym Wschodnią Sy-
berię, Sachalin, Japonię, północno-wschodnie Chiny), począwszy od końca 
wieku XVIII zwiększała się cyklicznie liczba mieszkających tam Polaków. 
Spowodowane było to deportacjami po kolejnych powstaniach narodowych, 
emigracją zarobkową, osadnictwem rolniczym, wojną japońsko-rosyjską oraz 
pierwszą wojną światową. W rezultacie w końcu drugiego dziesięciolecia wieku 
XX znajdowało się w tamtym rejonie świata blisko 40 000 naszych rodaków. 
W związku z zachodzącymi tam przemianami politycznymi i społeczno-gospo-
darczymi, wywołanymi w głównej mierze rewolucją bolszewicką, zaczęli oni 
coraz bardziej odczuwać potrzebę kontaktu z polskim słowem drukowanym. 
Z powodu dużych odległości między poszczególnymi skupiskami polonijnymi 
funkcję tę najlepiej mogła pełnić polskojęzyczna prasa.  

Początki prasy polskiej na Dalekim Wschodzie sięgają roku 1917 i są ściśle 
związane z miastem leżącym nad rzeką Sungari w Mandżurii – Harbinem. Tu 
bowiem od czasu budowy Kolei Wschodniochińskiej znajdowała się największa 
kolonia polska na terenie Dalekiego Wschodu, dysponująca własnymi szkołami, 
kościołem parafialnym oraz Stowarzyszeniem „Gospoda Polska”, które za cel 
swojej działalności uważało krzewienie narodowej kultury i oświa-ty1. W maju 
1917 r. wśród członków tego stowarzyszenia, działających w ramach sekcji 
teatralnej, zrodziła się inicjatywa wydawania własnego periodyku. Niespełna 
trzy miesiące później ukazał się pierwszy numer pisma o charakterystycznym 
tytule: „Listy Polskie z Dalekiego Wschodu”. Był to skromny i o niewielkim 
nakładzie dwutygodnik, przejęty następnie przez Polską Radę Polityczną 
Dalekiego Wschodu i Wschodniej Syberii, który stał się impulsem do rozwoju 
polskiego ruchu wydawniczego na terenie Harbina, mimo ogólnie niesporzyjają-
cych warunków. Brakowało bowiem maszyn drukarskich, polskich czcionek, 

1 K. Grochowski, Polacy na Dalekim Wschodzie, Harbin 1928, s. 54–61.  

https://doi.org/10.18778/7525-460-0.02

https://doi.org/10.18778/7525-460-0.02


Adam Winiarz 

 

12 

zecerów i wykwalifikowanych dziennikarzy. Wszystko to powodowało, że 
pisma polskie wychodziły w małym nakładzie, liczącym od 500 do 1000 
egzemplarzy. Wszystkie też, z wyjątkiem tygodnika „Strażnica”, odbijane były 
metodą litograficzną. W związku z tym ich szata graficzna nie prezentowała się 
najlepiej. Przyczyną były oczywiście ograniczone środki finansowe. Pisma, nie 
mające zagwarantowanych trwałych podstaw materialnych, przestawały uka-
zywać się po kilku lub kilkunastu numerach. W ich miejsce powstawały nowe, 
tworzone przy współudziale wydawców i redaktorów pism istniejących. 
Przykładowo Stanisław Nałęcz-Dobrowolski redagował w Harbinie najpierw 
„Harcerza”, a następnie „Opiekę Społeczną”. Podobnie inżynier Bronisław 
Dobrowolski, od grudnia 1918 r. wydawał dziennik „Polski Kurier Wieczorny 
Dalekiego Wschodu”, po czym redagował dwutygodnik „Przegląd” 2.  

Wśród 13 tytułów pism polskich wydawanych w latach 1917–1921 na Da-
lekim Wschodzie dominowały te o charakterze informacyjno-politycznym lub 
wręcz ideologiczno-politycznym, takie jak tygodniki „Praca” czy „Robotnik”. 
Jeśli uwzględnić fakt, że większość pism o tym profilu była organami organiza-
cji politycznych lub wojskowych, to bez trudu można określić ich przynależność 
społeczno-polityczną. Jest to tym łatwiejsze, że podtytuły wielu pism zostały tak 
sformułowane, iż od pierwszego spojrzenia można zorientować się w poglądach 
politycznych głoszonych na ich łamach.  

Wprawdzie prasa polityczno-informacyjna dominowała, ukazywały się jed-
nak również pisma o charakterze humorystyczno-satyrycznym, jak tygodnik 
„Wiaterek”, i kulturalno-oświatowym, jak wspomniany już dwutygodnik „Prze-
gląd”, zawierający interesująco redagowany „Dział dla dziatwy”.  

Oprócz Harbina prasa polska wychodziła we Władywostoku i w Tokio. 
Jednak oba te ośrodki pozostawały w cieniu tego pierwszego miasta. We 
Władywostoku ukazywał się tygodnik „Echo Polskie”, wydawany przez Polskie 
Towarzystwo Kooperacyjne Transportu i Handlu, na-tomiast w Tokio wychodził 
miesięcznik „Echo Dalekiego Wschodu”. Wydawała go wspólnie z Wieńczy-
sławem Piotrowskim Anna Bielkiewicz, energiczna prezes Polskiego Komitetu 
Ratunkowego, którego siedzibę przeniosła z Władywostoku do Tokio po 
przewiezieniu tam polskich dzieci dzięki pomocy rządu japońskiego. „Echo 
Dalekiego Wschodu” było ilustrowanym i dobrze redagowanym pismem, 
ukazującym się w wersji językowej polskiej, angielskiej i japońskiej. Zgodnie z 
założeniami A. Bielkiewicz, miało służyć szlachetnej idei zbliżenia między 
narodem polskim i japońskim. 

Dynamicznemu rozwojowi prasy polskiej na Dalekim Wschodzie przej-
ściowo położyła kres repatriacja z lat 1920–1921. Wyjazd do Polski najlepiej 
sytuowanej materialnie i prężnej intelektualnie części społeczności polonijnej 

                          
2 Tamże, s. 78–79; S. Zieliński, Nałęcz-Dobrowolski Marceli Stanisław, [w:] Mały słownik 

pionierów polskich kolonialnych i morskich, Warszawa 1934, z. 24, s. 383–384.  



Prasa polska na Dalekim Wschodzie jako źródło do dziejów oświaty polonijnej 

 

13 

doprowadził do upadku wszystkich polskich wydawnictw na tamtym terenie. 
Ten stan rzeczy nie trwał jednak długo, już bowiem w styczniu 1922 r. ukazał 
się w Harbinie pierwszy numer „Biuletynu Informacyjno-Handlowego”, którego 
wydawcą był konsul Rzeczypospolitej Michał Morgulec. Niecałe trzy miesiące 
później pojawił się „Tygodnik Polski”, będący organem polskiej parafii katolic-
kiej w Harbinie. Jego wydawcą był ks. proboszcz Władysław Ostrowski, 
energiczny choć kontrowersyjny kapłan. Następne lata przyniosły pojawienie się 
kilku nowych tytułów, takich jak: „Ruch Chrześcijańsko-Społeczny”, „Pamięt-
nik Harbiński”, „Młoda Myśl”, „Biuletyn Polskiej Izby Handlowej w Harbinie”, 
„Listy Polskie z Dalekiego Wschodu Azji” i „Biuletyn Handlowo-Prze-
mysłowy”. Wśród tych pism wyróżniały się „Listy Harbińskie”, wydawane od 
1931 r. przez Stowarzyszenie „Gospoda Polska”, które zmieniły następnie 
nazwę na „Daleki Wschód”. Ten bogato ilustrowany i o szerokim profilu 
tematycznym miesięcznik był najlepszym czasopismem polskim na Dalekim 
Wschodzie. Miał wielu czytelników i sympatyków zarówno wśród społeczności 
polonijnej, jak i w Polsce. Informowano w nim nie tylko o przeszłości i teraź-
niejszości kraju ojczystego, ale przede wszystkim o życiu i działalności skupisk 
polskich w tamtym rejonie świata.  

W latach trzydziestych liczba polskich ośrodków wydawniczych wzrosła. 
Poza Harbinem Polacy wydawali czasopisma w Szanghaju, Osace i Tokio. 
W tym ostatnim mieście ośrodek powstał z chwilą napaści Niemiec na Polskę. 
Wtedy to attaché prasowy ambasady RP w Tokio Aleksander Piskor, chcąc 
przeciwdziałać propagandzie niemieckiej, rozpoczął wydawanie biuletynu 
informacyjnego „Poland Today”, który ukazywał się również w języku japoń-
skim. Działalność tę przypłacił ciężkim więzieniem po napaści Japończyków na 
Pearl Harbour, kiedy to Polska jako sygnatariusz Karty Atlantyckiej znalazła się 
de iure w stanie wojny z Japonią. Konsekwencją tego było również zamknięcie 
na początku 1942 r. wszystkich polskich wydawnictw ukazujących się w Har-
binie, który znajdował się wówczas w granicach utworzonego dziesięć lat 
wcześniej przez Japonię marionetkowego państwa Mandżu-kuo (w 1934 r. prze-
kształcone w cesarstwo Mandżu-ti-kuo).  

Po klęsce militarnej Japonii Mandżuria powróciła w 1945 r. w granice Chin. 
We wrześniu tego roku ukazał się w Harbinie pierwszy numer „Biuletynu 
Informacyjnego”. Jego wydawcą i redaktorem był Kazimierz Krąkowski, 
komunista współpracujący z ambasadą Związku Radzieckiego w Harbinie. 
Równocześnie podjął on starania o wznowienie wydawania „Tygodnika Pol-
skiego”. Wobec odmowy administratora polskiej parafii, rozpoczął on, z pomocą 
radzieckiej ambasady, wydawanie w grudniu 1945 r. tygodnika „Ojczyzna”. 

Poza Harbinem Polacy podjęli działalność prasową w Szanghaju, gdzie 
znajdowała się przeszło 300-osobowa kolonia polska. Wznowiono wydawanie 
„Echa Szanghajskiego”, będącego organem Związku Polaków w Chinach, 
którego Rada Główna miała swoją siedzibę w tym mieście. Redaktorami tego 



Adam Winiarz 

 

14 

ilustrowanego miesięcznika, a następnie dwutygodnika, byli kolejno: M. Krzy-
żanowski, M. Komarowski i W. Leparski. Samoistnym dodatkiem do pisma były 
„Wiadomości”, ukazujące się nieregularnie w ciągu jednego roku.  

Tocząca się w Chinach wojna domowa nie sprzyjała jednak rozwijaniu 
przez Polaków działalności prasowej. Stałemu pogarszaniu ulegały warunki ich 
życia i pracy. W tej sytuacji władze polskie zorganizowały w 1949 r. repatriację 
Polaków z Mandżurii. Natomiast nieliczna społeczność polska z Szanghaju 
wyjechała głównie do Australii i Stanów Zjednoczonych. Tym samym dobiegły 
kresu 32-letnie dzieje prasy polskiej na Dalekim Wschodzie.  

 
 
Problematyka oświatowa na łamach prasy polskiej 

Współczesny badacz polonijnej oświaty szkolnej i pozaszkolnej znajdzie na 
łamach polskiej prasy wychodzącej na Dalekim Wschodzie wiele interesujących 
informacji z tego zakresu. Do takiego stwierdzenia upoważnia analiza zawarto-
ści treściowej poszczególnych pism. Odnośnie do oświaty szkolnej znajdziemy 
w nich dane dotyczące genezy i organizacji szkół polskich na Dalekim Wscho-
dzie, funduszy wykorzystywanych na ich utrzymanie, programów nauczania, 
podręczników, nauczycieli, liczby uczniów, losów niektórych z nich oraz 
organizacji uczniowskich. Pisma te zawierają natomiast mniej informacji 
o oświacie pozaszkolnej. Wynika to stąd, że ta forma działalności była słabiej 
rozwinięta w środowiskach polonijnych na Dalekim Wschodzie.  

Zagadnieniom oświatowym poświęciło nieco uwagi już pierwsze pismo 
„Listy Polskie z Dalekiego Wschodu”. Na jego łamach znajdujemy m. in. 
informację o tym, że nakładem wydawnictwa tego pisma ukazały się: dwukolo-
rowa Mapa Polski w granicach przedrozbiorowych, ośmiokolorowa Historyczna 
mapa Polski z syntetycznie przedstawionymi na jej odwrocie dziejami narodu 
polskiego, Dzieje Narodu Polskiego oraz krótkie doniesienie o Gimnazjum 
Polskim w Harbinie, które za swojego patrona przyjęło Henryka Sienkiewicza3.  

Bogatsze informacje na temat oświaty polonijnej na Dalekim Wschodzie 
znajdujemy w dzienniku „Polski Kurier Wieczorny Dalekiego Wschodu”, 
wydawanym przez wspomnianego inż. B. Dobrowolskiego, pierwszego polskie-
go esperantystę w Mandżurii, w ogóle jednego z pierwszych w tamtym rejonie 
świata. Z dziennika tego dowiadujemy się o polskich szkołach początkowych 
(1919 r.) w Aszyche, Chandaochedzy i w osadzie kolejowej Mandżuria4. O pla-
cówkach w tych dwóch ostatnich miejscowościach znajdują się także informacje 
w „Pamiętniku Charbińskim” i „Tygodniku Polskim”5.  

                          
3 „Listy Polskie z Dalekiego Wschodu” 1918, nr 6 (15). 
4 „Polski Kurier Wieczorny Dalekiego Wschodu” 1919, nr 68. 
5 „Pamiętnik Charbiński” 1923, cz. 1; „Tygodnik Polski” 1931, nr 488.  



Prasa polska na Dalekim Wschodzie jako źródło do dziejów oświaty polonijnej 

 

15 

Interesujące dane dotyczące polskiej oświaty na Dalekim Wschodzie zawie-
ra dwutygodnik „Przegląd”, wychodzący nieprzerwanie od maja 1919 r. do 
kwietnia 1921 r.6 Z jego zawartości dowiadujemy się o 4-klasowej szkole 
początkowej przy Stowarzyszeniu „Gospoda Polska”7, o podręcznikach wyda-
nych przez Polski Związek Wojenny w Harbinie8 oraz o inicjatywie Polskiego 
Wydziału Oświatowego na Mandżurię i Daleki Wschód, z siedzibą w tym 
mieście. Otóż instytucja ta zwróciła się w 1919 r. z apelem do społeczności 
polonijnej Harbina o zorganizowanie kursów z metodyki nauki czytania. 
Przygotowanych na takich kursach harcerzy Wydział wysłał w czasie wakacji na 
swój koszt do małych miejscowości w celu nauczenia dzieci polskich sztuki 
czytania w narodowym języku9. Z kolei w „Polskim Kurierze Wieczornym” 
z 1919 r. znajdujemy informację o podręcznikach wydanych przez Polski 
Związek Wojenny w Harbinie. Wymienione zostały ich tytuły i podana cena10. 
Sprawą podręczników interesował się również „Daleki Wschód”. W piśmie tym 
czytamy bowiem, że w celu dostarczania podręczników i książek polskich do 
Mandżurii została powołana (w 1919 r.) w Harbinie Księgarnia Udziałowa jako 
sekcja Stowarzyszenia „Gospoda Polska”11.  

Analiza treści poszczególnych pism uprawnia do stwierdzenia, że liczba 
i wielkość zamieszczanych w nich doniesień o różnych zagadnieniach oświato-
wych rosła proporcjonalnie do otwierania kolejnych polskich szkół początko-
wych na Dalekim Wschodzie. Na mniej lub bardziej szczegółowe dane o pla-
cówkach początkowych w Czycie-mieście, Czycie-osadzie, Nikolsku Ussu-
ryjskim, Błagowieszczeńsku, Chabarowsku i Hajlarze natrafiamy na łamach 
„Polaka nad Amurem”12. O polskich szkołach początkowych, otwartych w koń-
cu 1919 r. w Kiparysowie, Monastyrce, Nowokijewsku, Sedance pod Władywo-
stokiem i Tietiuche dowiadujemy się z „Echa Dalekiego Wschodu”. Zarówno 
w tym piśmie, jak i w „Pamiętniku Harbińskim” znajdujemy informacje o róż-
nych trudnościach związanych z funkcjonowaniem polskich placówek począt-
kowych we Wschodniej Syberii13. Na interesujące, aczkolwiek niezbyt obszerne, 
informacje o polskiej szkole początkowej w Port Aleksandrowsku na Sachalinie 
natrafiamy w „Pamiętniku Harbińskim” i w „Dalekim Wschodzie”14. Placówkę 
tę, noszącą imię hrabiego Maurycego Beniowskiego, założył i prowadził w niej 

                          
 6 K. Grochowski, Polacy…, s. 72.  
 7„Przegląd” 1921, nr 40. 
 8 Tamże, nr 42. 
 9 Tamże, 1920, nr 22. 
10 „Polski Kurier Wieczorny” 1919, nr 152.  
11 „Daleki Wschód” 1934, nr 7. 
12 „Polak nad Amurem” 1919, nr 1.  
13 „Echo Dalekiego Wschodu” 1921, nr 1 i 3; „Pamiętnik Harbiński” 1924, cz. 2. (Pisownia 

tytułu periodyku uległa zmianie. W 1923 r. nazwa brzmiała „Pamiętnik Charbiński”, a w roku 
1924 „Pamiętnik Harbiński”). 

14 Por. przyp. 13, także: „Daleki Wschód” 1935, nr 5. 



Adam Winiarz 

 

16 

zajęcia dydaktyczne Władysław Sielski. Okresowo wspierał ją finansowo rząd 
japoński. Po wyjeździe Sielskiego na Filipiny zawiesiła ona swoją działalność15. 
W „Dalekim Wschodzie” natrafiamy także na istotne wiadomości o końcowym 
okresie funkcjonowania polskiej szkoły początkowej we Władywostoku, 
zamkniętej w 1926 r. przez władze radzieckie16. Z kolei o okolicznościach 
powołania w Harbinie drugiej polskiej placówki początkowej oraz o warunkach 
jej działania dowiadujemy się z „Pamiętnika Charbińskiego” i z „Tygodnika 
Polskiego17. W obydwu tych pismach natrafiamy także na informacje o wspo-
mnianym Gimnazjum Polskim w Harbinie18. W „Młodej Myśli” znajdujemy zaś 
wzmiankę o powołaniu na wiosnę 1928 r. przy tymże Gimnazjum Koła Sporto-
wego „Sokół”, którego członkowie-uczniowie uprawiali początkowo lekkoatle-
tykę i grali w siatkówkę, a następnie także w piłkę nożną i koszykową19.  

W końcu lat dwudziestych rozpoczęły się w środowisku polonijnym Harbi-
na dyskusje nad organizacją i programem nauczania miejscowych szkół pol-
skich. Sporo wartościowego materiału dotyczącego zarówno tego, jak i później-
szego okresu funkcjonowania polskiego szkolnictwa w Mandżurii znajdziemy 
na łamach „Tygodnika Polskiego”. Jego redakcja zamieszczała systematycznie 
informacje dotyczące organizacji roku szkolnego, liczby uczniów, programu 
nauczania, ruchu służbowego nauczycieli, działalności drużyn harcerskich oraz 
wypoczynku uczniów szkół początkowych i Gimnazjum im. Henryka Sienkie-
wicza. Podobnie obszerne dane znajdujemy w „Listach Harbińskich”. Dowiadu-
jemy się z nich między innymi, że w szkole powszechnej im. Wacława Łazow-
skiego uczyły w 1932 r. Janina Skriabinowa i Teofila Baryszewska20. Sporo 
istotnych danych o reorganizacji polskich placówek początkowych i Gimnazjum 
w Harbinie znajduje się w „Dalekim Wschodzie”21, będącym – jak już wspo-
mniano – kontynuacją „Listów Harbińskich”. Z pisma tego dowiadujemy się 
także o przejęciu kierownictwa wychowania fizycznego w Gimnazjum przez 
Waldemara Kuczyńskiego, który w grudniu 1934 r. powrócił do Harbina ze 
studiów w Centralnym Instytucie Wychowania Fizycznego w Warszawie. 
Znajdujemy tu również informację o letnim obozie sportowo-wypoczynkowym 
zorganizowanym w Aszyche dla uczniów szkół polskich z Harbina. Kierujący 
nim Waldemar Kuczyński i Antoni Wasilewski kładli szczególny nacisk na 
kształtowanie u podopiecznych świadomej dyscypliny i rozwijanie ich sprawno-
ści fizycznej22.  

                          
15 „Daleki Wschód” 1933, nr 2.  
16 Tamże.  
17 „Pamiętnik Charbiński” 1923, cz. 1; „Tygodnik Polski” 1931, nr 488.  
18 „Tygodnik Polski” 1922, nr 5; „Pamiętnik Charbiński” 1923, cz. 1.  
19 „Młoda Myśl” 1928, nr 1(5). 
20 „Listy Harbińskie” 1932, nr 13. 
21 „Daleki Wschód” 1934, nr 7.  
22 „Daleki Wschód” 1935, nr 5. 



Prasa polska na Dalekim Wschodzie jako źródło do dziejów oświaty polonijnej 

 

17 

Z analizy zawartości poszczególnych tytułów polskiej prasy na Dalekim 
Wschodzie wynika, że ostatnią szkołę początkową (w układzie chronologicz-
nym) powołała jesienią 1938 r. niewielka liczebnie społeczność polska 
w Szanghaju. Wykaz wszystkich polskich placówek początkowych i średnich 
na Dalekim Wschodzie z datami ich otwarcia i zamknięcia zawiera tab. 1. 
Zestawione w niej dane zostały zgromadzone w wyniku szeroko zakrojonej 
kwerendy prasy polskiej wychodzącej na Dalekim Wschodzie w latach  
1917–1949. Okazuje się, że w tym okresie, przy niezbyt sprzyjających 
uwarunkowaniach politycznych i ekonomicznych, Polacy zdołali zorganizo-
wać w 19 miejscowościach tego rejonu świata 23 szkoły początkowe  
i 2 średnie. Oczywiście niektóre z nich funkcjonowały dłużej, inne zaś krócej. 
Na podkreślenie zasługuje przy tym to, że zamknięcie szkoły w danej miej-
scowości z przyczyn obiektywnych nie oznaczało rezygnacji miejscowej 
społeczności polskiej z prób jej reaktywowania w bardziej sprzyjających 
okolicznościach. O takich przypadkach dowiadujemy się między innymi 
z „Echa Dalekiego Wschodu” i „Pamiętnika Harbińskiego”. W Kiparysowie 
polska szkoła początkowa została zamknięta z powodu zmiany właściciela 
Huty szkła, który odmówił dalszego jej finansowania. Jednak dzięki stara-
niom inż. Czesława Wolffa, przedstawiciela Polskiego Komitetu Ratunkowe-
go, szkoła wznowiła działalność we wrześniu 1921 r.23 Podobnie z zam-
knięciem swojej placówki nie chciała pogodzić się społeczność polska w No-
wokijewsku. Wyłoniony na publicznym zebraniu Komitet Szkolny z Elżbietą 
Kaczanowską i Feliksem Sławińskim na czele, doprowadził do wznowienia 
działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły w 1921 r.24 Sukcesem 
zakończyły się również wysiłki ks. Kamińskiego, proboszcza katolickiej 
parafii w Błagowieszczeńsku, który zorganizował jednoklasową szkołę 
początkową w Rogaczewie (Kraj Nadamurski). Nie udało się natomiast 
utrzymać Polakom placówki w Chabarowsku, o czym dowiadujemy się 
z „Echa Dalekiego Wschodu”25.  

Szkoły początkowe, w przeciwieństwie do średnich, różniły się między 
sobą stopniem organizacyjnym, programem nauczania i oczywiście liczbą 
uczniów. Wiele, niestety bardzo rozproszonych, informacji na ten temat 
znajduje się w takich pismach, jak „Echo Dalekiego Wschodu”, „Przegląd”, 
„Pamiętnik Charbiński”, „Tygodnik Polski” i „Daleki Wschód”.  

 
 
 

                          
23 „Echo Dalekiego Wschodu” 1921, nr 1; „Pamiętnik Harbiński” 1924, cz. 2. 
24 „Echo Dalekiego Wschodu” 1921, nr 1, 3.  
25 Tamże, 1921, nr 3.  



Adam Winiarz 

 

18 

T a b e l a  1 
 

Polskie szkoły początkowe i średnie na Dalekim Wschodzie w latach 1907–1949 
 

Szkoły początkowe 
Lp. 

miejscowość rok otwarcia rok zamknięcia 

 1 Władywostok 1907 1926 

 2 Harbin, im. Dr. Wacława Łazow-
skiego 

1908 1949  

 3 Harbin, im. św. Wincentego 
à Paulo  

1912 1949  

 4 Mandżuria (osada) 1916 1922, otwarta ponownie w 1926 r., 
zamknięta prawdopodobnie w 

1928 r.  

 5 Chandaochedzy 1916 1920  

 6 Aszyche 1916 1924, reaktywowana w 1928 r., 
zamknięta w 1936 r.  

 7 Nikolsk Ussuryjski 1917 1920  

 8 Hajlar  1918 1922 

 9 Błagowieszczeńsk  1918 1921  

10 Chabarowsk  1918 1921  

11 Czyta – miasto  1918 1921  

12 Czyta – osada  1918  1921 

13 Kiparysów  1919 zamknięta w 1920 r., ponownie 
otwarta w 1921 r. i znowu 

zamknięta  

14 Monastyrka  1919 1922 

15 Razdolnoje  1919 1920 

16 Sedanka  1919  1922 

17 Nowokijewsk  1919 zamknięta w 1920 r., reaktywo-
wana w sierpniu 1921 r., 

zamknięta w 1922 r. 

18 Aleksiejewsk 1920 1922  

19 Tietiuche 1921 1922 

20 Rogaczew 1921 1922 

21 Port Aleksandrowsk 1922 1925 

22 Harbin, na Przystani 1926 prawdopodobnie w 1938 r. 

23 Szanghaj 1938 1940 lub 1941  

Szkoły średnie 

 1 Gimnazjum Polskie im. H. Sien-
kiewicza 

1916 1949 

 2 Gimnazjum Polskie w Irkucku  1918 1920?? 

Źródło: oprac. własne. 



Prasa polska na Dalekim Wschodzie jako źródło do dziejów oświaty polonijnej 

 

19 

Dużo wzmianek, aczkolwiek w wielu przypadkach zdawkowych, na jakie 
natrafiamy w polskiej prasie, dotyczyło różnych źródeł finansowania szkół 
zarówno początkowych, jak i średnich. Natrafiamy na nie m. in. w „Listach 
Polskich z Dalekiego Wschodu”, „Echu Dalekiego Wschodu”, „Tygodniku 
Polskim” i „Dalekim Wschodzie”26. W Błagowieszczeńsku rodzice płacili za 
naukę dziecka w zależności od stanu swojej zamożności. Opłata wahała się od 
75 kopiejek do 1 rubla 50 kopiejek miesięcznie za dziecko. Postępująca jednak 
pauperyzacja rodzin polskich spowodowała spadek dochodów szkoły i trzeba 
było szukać dodatkowych źródeł finansowania jej działalności27. W Harbinie od 
1910 r. organizowane były bale dobroczynne na rzecz szkoły początkowej przy 
Stowarzyszeniu „Gospoda Polska”. Podobnie w Nikolsku Ussuryjskim społecz-
ność polska organizowała widowiska i zabawy w celu zgromadzenia środków na 
utrzymanie swojej szkoły początkowej. Placówkę w Monastyrce finansował 
Konsulat RP we Władywostoku. Po zajęciu tego miasta przez oddziały bolszewic-
kie w grudniu 1922 r. pomoc owa ustała. W tej sytuacji cały ciężar finan-sowania 
władywostockiej szkoły przejęło miejscowe Towarzystwo „Dom Polski”28. Od 
połowy lat dwudziestych szkoły początkowe w Harbinie otrzymywały dotację 
finansową na działalność dydaktyczno-wychowawczą od rządu polskiego. Środki 
te były przekazywane za pośrednictwem Konsulatu RP w Harbinie29. Niekiedy 
składane były dobrowolne ofiary na rzecz szkół przez osoby fizyczne. Przykłado-
wo w „Listach Polskich z Dalekiego Wschodu” (1917 r.) czytamy, że nauczyciel 
Szczepan Sieja przekazał na szkołę początkową przy „Gospodzie Polskiej” 
w Harbinie 10 rubli ze sprzedaży swoich utworów muzycznych30.  

Oprócz zagadnień szkolnych prasa polska na Dalekim Wschodzie intereso-
wała się aktywnością skupisk polonijnych w dziedzinie oświaty pozaszkolnej. 
W „Polskim Kurierze Wieczornym Dalekiego Wschodu” z 1919 r. znajdujemy 
informację o powołaniu Koła Oświatowego przy Stowarzyszeniu „Gospoda 
Polska”, które m. in. zorganizowało bezpłatny kurs języka polskiego. W zwią-
zku z tym, że cieszył się on dużą popularnością wśród społeczności polonijnej, 
postanowiono rozszerzyć jego program o wykłady z historii literatury polskiej 
i historii Polski31. Ze wspomnianego już dwutygodnika „Przegląd” dowiadujemy 
się zaś nie tylko o różnych przedsięwzięciach oświatowych, ale możemy też 
ocenić wartość merytoryczną zamieszczonych w nim artykułów o tematyce 
historycznej, literackiej i krajoznawczej. Redagujący go inż. B. Dobrowolski 
dostarczał bowiem dość systematycznie czytelnikom wiedzy o przeszłości i te-

                          
26 „Listy Polskie z Dalekiego Wschodu” 1917, nr 9; „Echo Dalekiego Wschodu” 1921, nr 1  

i 3; „Daleki Wschód” 1934, nr 7.  
27 „Echo Dalekiego Wschodu” 1921, nr 3.  
28 Tamże, nr 1. 
29 „Daleki Wschód” 1934, nr 7. 
30 „Listy Polskie z Dalekiego Wschodu” 1917, nr 9. 
31 „Polski Kurier Wieczorny Dalekiego Wschodu” 1919, nr 68.  



Adam Winiarz 

 

20 

raźniejszości ojczystego kraju oraz o ówczesnych dokonaniach oświatowych 
Polaków na Dalekim Wschodzie. Z analizy zawartości poszczególnych nume-
rów pisma wynika, że jego redaktor starał się osiągać cele edukacyjne także 
poprzez drukowanie w odcinkach szczegółowego kalendarium wydarzeń z hi-
storii Polski, ilustrując je kolorową mapą w formie wkładki. Z kolei na łamach 
„Dalekiego Wschodu” natrafiamy wielokrotnie na informację o zorganizowa-
nych w Harbinie Kursach Praktyczno-Handlowych z językiem wykładowym 
angielskim, które popierał miejscowy Konsulat Rzeczpospolitej. Program ich 
obejmował: buchalterię (księgowość), stenografię, korespondencję handlową 
oraz wiadomości o dalekowschodnich rynkach gospodarczych32. 

Wydawana na Dalekim Wschodzie polska prasa dostarcza także wielu inte-
resujących danych o polonijnych bibliotekach i funkcjonujących przy nich 
czytelniach. Informacje o bibliotekach w Harbinie, Hajlarze i w osadzie kolejo-
wej Mandżuria znajdujemy już w „Polskim Kurierze Wieczornym Dalekiego 
Wschodu” z 1919 r.33 Na mniej lub bardziej obszerne doniesienia o tych 
ważnych placówkach podtrzymujących język i kulturę narodową natrafiamy 
także w takich pismach wydawanych w następnych latach, jak „Pamiętnik 
Charbiński”, „Tygodnik Polski”, „Daleki Wschód” i „Ojczyzna”34. Z doniesień 
tych poznajemy genezę poszczególnych bibliotek, ich organizację i regulaminy 
dla czytelników, wielkość księgozbiorów oraz nazwiska ofiarodawców książek. 
Przykładowo w „Pamiętniku Charbińskim” (1923 r.) natrafiamy na informację 
o tym, że głównymi ofiarodawcami książek do otwartej 17 marca 1922 r. 
Biblioteki Parafialnej w Harbinie byli ks. Władysław Ostrowski, ks. Aleksander 
Eysymontt i konsul RP Michał Morgulec35.  

Przedstawiona pokrótce panorama problematyki oświatowej obecnej na ła-
mach polskiej prasy ukazującej się na Dalekim Wschodzie rodzi pytanie 
o wiarygodność zawartych w niej informacji, a tym samym o jej wartość 
poznawczo-źródłową. Uzasadnione wydaje się więc porównanie treści artyku-
łów i doniesień zamieszczonych na łamach poszczególnych pism z materiałem 
źródłowym przechowywanym w Archiwum Akt Nowych w Warszawie. 
Materiały te zostały wytworzone głównie przez polskie placówki dyplomatyczne 
okresu międzywojennego w Harbinie, Tokio i Władywostoku. Otóż wyniki 
analizy porównawczej upoważniają do stwierdzenia, że wiarygodność informa-
cji podawanych przez polską prasę była bardzo duża. Stwierdzone przypadki 
nieścisłości lub wręcz diametralnie innych danych są przy tym raczej wynikiem 
braku dostępu do pełnej informacji niż rezultatem świadomej manipulacji. 

                          
32 „Daleki Wschód” 1934, nr 7.  
33 „Polski Kurier Wieczorny Dalekiego Wschodu” 1919, nr 68.  
34 „Pamiętnik Charbiński” 1923, cz. I; „Tygodnik Polski” 1931, nr 493; „Daleki Wschód” 

1934, nr 9–12; „Ojczyzna”, 1948, nr 20 (101).  
35 „Pamiętnik Charbiński” 1923, cz. 1.  




