
A C T A  U N I  V E R S I T A T I S  L O D Z I E N S I S  
FOLIA HISTORICA 84, 2009_________________

Bruno Kam iński

PROCES LASZLO RAJKA 
JAKO WSTĘP DO PROPAGANDOWEJ ROZPRAWY Z TITO 

(NA PODSTAWIE RELACJI W „TRYBUNIE LUDU” 
I PRASIE LOKALNEJ)

Przystępując do analizy prasy propagandowej, trzeba pamiętać, że tytuły uka-
zujące się w państwach o ustroju komunistycznym były przede wszystkim 
narzędziem indoktrynacji, wykorzystywanym do publikowania informacji według 
klucza przyjętego przez aparaty cenzury i propagandy. Literatura dotycząca 
ówczesnej propagandy jest interesująca, ale wciąż pozostawia wiele ciekawych 
tematów do analizy1. Artykuły prasowe publikowane w bloku sowieckim od 
samego początku miały z góry narzucony cel, który osiągany był m. in. przez 
umiejętnie dobieraną retorykę. Mam nadzieję, że uda mi się omówić tę tendencję, 
biorąc za przedmiot analizy relację z procesów, które odbyły się w 1949 r. na 
Węgrzech. Przekazy dziennikarskie miały na celu wpojenie czytelnikom określo-
nej oceny rzeczywistości, zaś drobiazgowe sprawozdania kolejnych wydarzeń na 
salach rozpraw służyły jedynie za pretekst do narzucenia tej wizji. Postaram się 
wskazać cele, jakie przyświecały publikacjom doniesień sądowych, zakres i kie-
runek przekłamań drukowanych informacji, a w głównej mierze spróbuję poddać 
analizie sposoby manipulacji świadomością czytelników prasy.

Proces, któremu ten artykuł jest poświęcony, to głośna rozprawa Laszlo 
Rajka2, działacza węgierskiej partii komunistycznej, byłego ministra spraw 
zagranicznych oraz byłego ministra spraw wewnętrznych Węgier. Według 
oficjalnego życiorysu, w 1931 r. Rajk wstąpił do nielegalnej wówczas Węgier-
skiej Partii Komunistycznej (WPK)3. Między 1937 a 1939 r. brał udział

1 Patrz np. M. M a z u r ,  Propagandowy obraz świata. Polityczne kampanie prasowe w PRL 

1956-1980, Warszawa 2003; M. L e n o e, Closer to the Masses: Stalinist Culture, Social Revolution, 

and Soviet Newspapers, Cambridge 2004; Cold-War Propaganda in tlw 1950s, ed. G. D. Rawnsley, 
Basingstoke 1999; Politics and the Soviet System: Essays in Honour o f  Frederick C. Barghoorn, ed. 

Th. F. Remington, Basingstoke 1989; D. W e d g w o o d ,  Persuasion and Soviet Polities, Oxford, 

New York 1989.
2 Historical Dictionary o f  Hungary, ed. S. Bela Vardy, London 19^7, s. 575-576.

3 Ibidem, s. 575.



w hiszpańskiej wojnie domowej, gdzie jako komisarz polityczny batalionu 
ochotników węgierskich walczył po stronie republiki4. Od 1941 r. był więziony 
przez węgierską policję. Po zwolnieniu we wrześniu 1944 r. Rajk został sekreta-
rzem KC Węgierskiej Partii Komunistycznej i z tej pozycji organizował antyhi-
tlerowski ruch oporu5. Po ponownym aresztowaniu przez Niemców w grudniu 
1944 r. zbiegł z transportu więźniów i w maju 1945 r. ostatecznie powrócił do 
Budapesztu, gdzie objął stanowisko sekretarza stołecznego komitetu WPK. 
W tym samym roku Laszlo Rajk został posłem węgierskiego parlamentu z list 
WPK. W 1946 r. wszedł do ścisłego kierownictwa WPK, osiągając stanowisko 

zastępcy sekretarza generalnego partii. W węgierskim rządzie objął resort spraw 
wewnętrznych (marzec 1946-sierpień 1948), podlegała mu m. in. tajna policja 
polityczna A V 06. W 1947 r. na czele swego ministerstwa kierował działaniami, 
które doprowadziły do osłabienia pozycji, a następnie zupełnej marginalizacji 
Partii Drobnych Rolników, najsilniejszego politycznego przeciwnika WPK7. 
W sierpniu 1948 r. został odsunięty od kierowania MSW Węgier, którego 
ministrem został wówczas Janos Kadar8. Jednocześnie Laszlo Rajk został 
ministrem spraw zagranicznych (sierpień 1948-maj 1949). Prawdopodobnie 
przesunięcie to było elementem planu sekretarza generalnego WPK Matyasa 
Rakosiego , który, zaniepokojony rosnącą społeczną popularnością ministra, 
stopniowo dążył do odsunięcia go od realnych wpływów na politykę Węgier10. 
Pozbawiając Rajka kierowania resortem siłowym, Rakosi jednocześnie powie-
rzył mu równie eksponowane stanowisko, uspokajając tym samym węgierską 
opinię publiczną.

Dla zewnętrznego obserwatora nie było w tym czasie żadnych przesłanek 
wskazujących na to, by człowiek o takich zasługach dla węgierskiego komuniz-
mu jak Laszlo Rajk, działacz oddany „dziełu budowy socjalistycznej potęgi 
Węgier”, mógł okazać się zdrajcą swego narodu. Tymczasem już we wrześniu 

1949 r. Węgrzy, a z nimi cały świat, poznali „prawdziwe” oblicze Rajka. 
Zdemaskowanie węgierskiego komunisty bowiem opisywał nawet Derek 
Kartun, lewicowy dziennikarz brytyjskiego „Daily Worker”, akredytowany na 
budapeszteński proces. W wydanej tuż po procesie książce Spisek Tito przeciw-
ko Europie. Historia sprzysiężenia Rajka Kartun wskazywał, że w 1931 r. Rajk, 
wstępując do partii komunistycznej, był już agentem policji Horthyego, zaś 
organizując w 1935 r. strajk robotników w Budapeszcie, wystawił tłum na atak

4 Ibidem.
5 Ibidem.

6 AVO -  cywilna służba bezpieczeństwa WRL.

7 Historical Dictionary o f  Hungary, s. 576.
8 Ibidem, s. 40 9 -4 1 1.
9 Ibidem , s. 581-582.

10 J. K o c h a n o w s k i ,  Węgry. Od ugody do ugody 1876-1990, Warszawa 1997, s. 131- 
132; J. R. N o w a k, Węgry 1939-1974, Warszawa 1975, s. 159-160.



policji, co umożliwiło masowe aresztowania". Mit bohatera z Hiszpanii Kartun 

obalał, pisząc o wewnętrznym antagonizowaniu przez Rajka swej brygady, 
a wreszcie o jego dezercji12. Następnie dziennikarz opisywał kontakty przyszłe-
go ministra z jugosłowiańskimi trockistami, których ten ostatni miał poznać 
w niemieckiej niewoli13 oraz spisek, jaki Rajk planował przeciwko swemu 
narodowi z pomocą Jugosławii i państw zachodnich14. Wszystkie te i wiele 

innych zarzutów zostały dobitnie wyartykułowane w toku procesu. Rzekomy 
spisek i planowany pucz wymierzony przeciw rządowi Rakosiego udaremniono 
latem 1949 r., kiedy to 1615 (1916) czerwca z polecenia władz węgierskich 
opublikowany został komunikat informujący o wykryciu „titoistowskiej grupy 
szpiegów”, na czele której stać miał ówczesny szef MSZ Węgier.

By zrozumieć treść komunikatu, należy cofnąć się do wydarzeń roku 1948, 
kiedy to doszło do ostrego konfliktu między Józefem Stalinem a Josipem 
Brozern Tito, zakończonego wykluczeniem Jugosławii ze struktur Kominformu. 
Trudno jednoznacznie rozstrzygać o przyczynie zerwania sojuszu między 
przywódcą ZSRR a premierem Jugosławii, ponieważ złożyło się na to więcej 
czynników niż zwykle się przyjmuje. Przez wiele lat uważano, że głównym 
powodem konfliktu były odmienne koncepcje dochodzenia do socjalizmu. 
Powołany do życia w 1947 r. Kominform miał za zadanie integrację obozu 
socjalistycznego wokół ZSRR17. Poprzez ustalenie zasady zbiorowego rozwią-
zywania węzłowych kwestii, Moskwa gwarantowała sobie ostateczny wpływ na 
podejmowanie wszelkich istotnych decyzji dotyczących członków Komintemu. 
Jednocześnie poglądy przeciwstawne myśli Stalina traktowane były jako zdrada 
interesów socjalizmu18. Zasady te eliminowały tolerancję dla cech specyficznych 
poszczególnych państw satelickich, nakazując równanie do radzieckiego ideału. 
Tymczasem polityka Jugosławii w odniesieniu do tych zasad pełna była 
sprzeczności. W wielu kwestiach tak zasadniczych, jak system ekonomiczny, 
wymiar sprawiedliwości, kolektywizacja rolnictwa czy nawet kształt konstytucji, 
Jugosławia była bliżej radzieckiego ideału niż większość pozostałych republik 

obozu sowieckiego19. Ścisłą współpracę ekonomiczną z ZSRR wymuszało

11 D. K a r t u n ,  Spisek Tito przeciwko Europie. Historia sprzysiężenia Rajka , Warszawa 

1951, s. 21-22.
12 Ibidem, s. 23-24.
13 Ibidem, s. 33.

14 Ibidem, s. 32-77.
15 J. R. N o w a k, op. cit., s. 139.
16 M. B e c h o w s k a, Węgrzy patrzą na swą historię. Warszawa 2004, s. 99.
17 W. W a 1 k i e w i c z, Jugosławia. Byt stały i rozpad, Warszawa 2000, s. 173; M. J. Z a - 

c h  a r i a s ,  Komunizm, federacja, nacjonalizm. System władzy w Jugosławii 1943-1991. 

Powstanie, przekształcenie, rozkład. Warszawa 2004, s. 98.

18 W. W a 1 k i e w i c z, op. cit., s. 173.
19 M. J. Z a c h a r  i a s, op. cit., s. 91; J. P e r o v i ć ,  The Tito-Stałin Split. A Reassessment in 

Light o f  New Evidence, s. 37-38, “Journal o f Cold War Studies”, Spring 2007, vol. 9, no 2.



gospodarcze zacofanie Jugosławii, choć już sam jednostronny charakter koope-
racji budził silny opór Belgradu20. W kwestiach ideowych zaś Belgrad dążył do 
pogodzenia stalinowskiej ortodoksji z autonomią polityczną, co dla Moskwy 
było nie do przyjęcia21. Najostrzejszymi punktami spornymi między Moskwą 

a Belgradem było nieuzgodnione z ZSRR porozumienie z Bułgarią, ale przede 
wszystkim polityka Jugosławii względem Albanii22. Jeszcze w trakcie II wojny 
światowej i tuż po jej zakończeniu Tito snuł plany inkorporacji tego państwa, 
później zaś skutecznie włączył Tiranę w jugosłowiański system ekonomiczny 
poprzez serię porozumień bilateralnych oraz wysłanie do Albanii ok. tysiąca 

specjalistów23. Działania te Moskwa zaczęła postrzegać jako element tworzenia 
przez Belgrad Konfederacji Bałkańskiej (jej sprawa wypłynęła w trakcie procesu 
Rajka). Wobec tego, począwszy od drugiej połowy 1947 r., Moskwa zaczęła 
przekonywać Tiranę o konieczności jej samodecydowania o swej polityce 
zagranicznej i potrzebie oswobodzenia się z wpływów Belgradu, którego władze 
miały chcieć wykorzystać swój udział w toczącej się wówczas wojnie domowej 
w Grecji do uzyskania dalszych korzyści politycznych i terytorialnych kosztem 
Albanii.

Wszystkie wymienione czynniki doprowadziły do eskalacji konfliktu mię-
dzy Moskwą a Belgradem. W marcu 1948 r. ZSRR wycofał z Jugosławii 

doradców wojskowych i specjalistów cywilnych, oskarżając władze jugosło-
wiańskie o antysowiecką atmosferę i odejście od wytycznych marksizmu- 
-leninizmu24. Jak wiadomo, ostatecznie wskutek nacisków płynących z Moskwy,
28 czerwca 1948 r. podczas odbywającego się w Rumunii drugiego kongresu 
Kominformu Jugosławia została wykluczona z organizacji. W ogłoszonej 

wówczas rezolucji pt. Sytuacja w Jugosłowiańskiej Partii Komunistycznej 
oskarżano jugosłowiańskich przywódców o fundamentalne odejście od linii

marksistowsko-leninowskiej, zarówno w kwestii polityki wewnętrznej, jak 
• • ,1< , , ,
i zagranicznej . Wydarzenie to zapoczątkowało proces stopniowego uniezależ-
niania się Jugosławii od bloku sowieckiego. Jednocześnie proces ten doprowa-
dził do uruchomienia przez Moskwę propagandowego mechanizmu miażdżącej 
krytyki, jakiej poddana została szeroko pojęta polityka Jugosławii oraz postać 
samego Josipa Broza Tito. Zarzucano mu zdradę socjalizmu na rzecz kapitaliz-

mu i imperializmu. Od tej chwili głoszenie haseł własnej, lub nieco tylko 
odrębnej od wskazanej przez Stalina, drogi do socjalizmu wiązało się z oskarże-
niami o „titoizm”. Oskarżenia takie zaczęły się błyskawicznie mnożyć, a ich

20 W. W a I k i e w i c z, op. cit., s. 175.

21 Ibidem.
32 J. P c r o v i ć, op. cit., s. 42-53.
23 Ibidem, s. 44.

2,1 W. W a I k i e w i c z, op. cit., s. 175-177.
25 Ibidem, s. 32, 35.



apogeum miało być wskazanie i przykładne ukaranie odpowiednio wybranego 

kozła ofiarnego26. Ze względu na położenie geograficzne, ale przede wszystkim 
na daleko posuniętą wierność radzieckiemu wzorcowi, zadanie zorganizowania 
rozprawy sądowej powierzono Węgrom. W tej sytuacji sekretarz generalny 

WPK Rakoszi do odegrania roli wroga społecznego i narodowego zdrajcy 
wybrał Laszlo Rajka, którego mógł teraz w majestacie prawa wyeliminować 

z życia politycznego. Do aresztowania Rajka doszło kilka tygodni po przepro-
wadzonych 15 maja 1949 r. wyborach parlamentarnych, w których kontrolowa-
ny przez komunistów Węgierski Ludowy Front Niepodległościowy odniósł 

bezapelacyjne zwycięstwo27. W tej sytuacji popularność Rajka przestała już być 
potrzebna partii, której sekretarz generalny polecił rozprawienie się z niewygod-

nym ministrem.
Na toczący się we wrześniu 1949 r. w Budapeszcie proces wydano dużo 

akredytacji prasowych, a wśród zaproszonych na rozprawę znalazło się 45 
dziennikarzy i reporterów z krajów bloku socjalistycznego28 oraz przedstawicie-
le mediów zachodnich29. Z jednej strony proces ten miał ukazać skuteczność

i bezwzględność socjalistycznego wymiaru sprawiedliwości, z drugiej zaś 
stanowił doskonały materiał instruktażowy dla licznych oficerów służb bezpie-
czeństwa państw komunistycznych30, w tym oficerów X Departamentu Minister-
stwa Bezpieczeństwa Publicznego PRL, Józefa Światły oraz Romana Romkow- 
skiego31. Oficerowie ci mieli za zadanie sporządzić raporty potrzebne do 

przeprowadzenia podobnych procesów w ich krajach, ale przede wszystkim na 
podstawie zeznań oskarżonych w węgierskim procesie zebrać materiały po-
trzebne do sformułowania aktów oskarżenia przeciwko rodzimym „nacjonali-
stom”, domniemanym titoistowskim szpiegom i zdrajcom, m. in. Rudolfowi 
Slanskyemu w Czechosłowacji, Trajczo Kostowowi w Bułgarii32 oraz Włady-

sławowi Gomułce i Marianowi Spychalskiemu w Polsce33.
Pierwsze wzmianki dotyczące sprawy Laszlo Rajka i jego współpracowni-

ków (około 90 osób) ukazały się w polskiej prasie we wrześniu 1949 r. 
Fakt aresztowania Laszlo Rajka w czerwcu 1949 r. oraz czas przygotowywa-
nia procesu został w polskiej prasie zupełnie przemilczany. Pierwszy arty-
kuł odnoszący się do sprawy Rajka ukazał się na łamach „Trybuny Ludu”

26 J. K o c h a n o w s k i, op. cii., s. 131.

27 Ibidem, s. 130.

28 M. B e c  h o w s k a, op. cii., s. 103-104.

■'ł D K a r t u n ,  op. cii., s. 94-95; Laszlo Rajk i jego  wspólnicy przed Trybunałem Ludowym, 

Warszawa 1949, s. 340-342; „Trybuna Ludu [dalej: TL]”, 1949, nr 256, s. 1.
30 M. B e c h o w s k a, op. cii., s. 104.

31 Z. B 1 a ż y ń s k i, Mówi Jó ze f Światło. Za kulisami bezpieki i partii 1940-1955, Warszawa 
2003, s. 258-259.

32 J. K o c h a n o w s k i, op. cii., s. 132.

33 Z. B ł a ż y ń s k i, op. cii., s. 258-259; J. P e r o v i ć, op. cii., s. 62.



11 września 1949 r.34 Tytuł relacji Polskiej Agencji Prasowej (PAP): Zdrajca 
narodu węgierskiego Rajk stanie przed sądem w Budapeszcie nie pozostawia 
wątpliwości co do tonu, w jakim była utrzymana. Pomimo, że w artykule 
tym informowano jedynie o ogłoszeniu aktu oskarżenia, które miało miejsce
10 września, w swej wymowie zdawał się on z góry ferować wyrok skazujący 
tak dla Rajka, jak i jego współpracowników. W tekście opublikowanym na 
czołówce niedzielnego wydania „Trybuny Ludu” przedstawiono tendencyjne 
streszczenie odczytanego w Budapeszcie aktu oskarżenia. Śródtytułami: 
Haniebna przeszłość Rajka, Szpiedzy titowscy na usługach USA*5, Zdrajca Tito -  
mocodawcą Rajka, Planowane zamachy i zbrodnie36 -  efektownie podkreślano 
ciężar oskarżeń. W artykule próżno szukać choćby cienia wątpliwości względem 
winy oskarżonych, mimo że proces jeszcze się nie rozpoczął. Trzeba też 
pamiętać, że bezpardonowe brzmienie artykułu odnosiło się do postaci, która 
kilka miesięcy wcześniej jako minister spraw zagranicznych WRL cieszyła się 
powszechnym szacunkiem. W obliczu procesu szacunek ustąpił miejsca inwek-
tywom i zjadliwym komentarzom. W identycznym tonie był także utrzymany 
artykuł Zdrada na zamówienie Tito, który tego samego dnia został opublikowa-
ny w „Dzienniku Łódzkim”37.

Następny artykuł odnoszący się do procesu Laszlo Rajka opublikowany zo-
stał na łamach „Trybuny Ludu” dwa dni po opisanej relacji38. Tym razem 
w oficjalnym organie prasowym PZPR opublikowano za prasą węgierską pełny 
tekst aktu oskarżenia skierowanego przez Prokuraturę Państwową do Sądu 
Ludowego przeciwko Laszlo Rajkowi oraz ośmiu współoskarżonym: Gyór- 
gyowi Palffyemu, generałowi-porucznikowi, Lazarowi Brankovowi, konsulowi 
ambasady jugosłowiańskiej w Budapeszcie, dr. Tiborowi Szónyiowi oraz Palowi 
Justusowi, członkom Zgromadzenia Narodowego, Andrasowi Szalai i Milanowi 
Ognienoviczowi, urzędnikom rządowym, a także Beli Korondyemu, pułkowni-
kowi policji39. Podobnie jak poprzednio i ten tekst wzbogacony był efektownymi 
śródtytułami zaczerpniętymi z treści aktu oskarżenia. W artykule, zgodnie 
z układem aktu oskarżenia, wyszczególniono winy każdego z wymienionych 
w osobnym punkcie. Ton publikacji został podkreślony przez wyeksponowany 
podtytuł: Prowokatorzy, agenci gestapo i wywiadów anglo-amerykańskich, 
faszyści i trockiści z  nakazu kliki Tito i wywiadów imperialistycznych organizo-
wali spisek przeciwko Węgrom i innym krajom demokracji ludowej40. W artykule 
ukazano przytłaczający obraz zdrady i niegodziwości, jakimi splamić się mieli

34 TL, 1949, nr 250, s. 1-2.

35 Ibidem, s. 1.

36 Ibidem, s. 2.
37 „Dziennik Łódzki [dalej: DŁ]”, 1949, nr 250, s. 1-2.

38 TL, 1949, nr 252, s. 3-4.

39 DŁ, 1949, nr 253, s. 1.
40 TL, 1949, nr 252, s. 3.



Wszyscy oskarżeni. Podobnych rozmiarów relacje zatytułowane W służbie 
wywiadu amerykańskiego na zlecenie agentów Tito, Rajk i siedmiu agentów 
zdradziło Węgry oraz Siecią szpiegów i dywersantów pokrył Tito Węgry na 
zlecenie imperialistów opublikowano tego samego dnia w „Życiu Warszawy”41 
oraz dzień później w „Dzienniku Łódzkim”42.

Następny artykuł dotyczący wydarzeń w Budapeszcie ukazał się 16 września 

1949 r. na łamach „Dziennika Łódzkiego”, gdzie obwieszczono rozpoczęcie 
procesu oraz przedstawiono krótki komentarz prasy francuskiej z komunistycz-
nym „L’Huinanite” na czele, określającym proces Rajka mianem „procesu Tito”. 
Podobny w brzmieniu artykuł tego samego dnia opublikowano także na łamach 
„Życia Warszawy”43. Następnie w „Trybunie Ludu”, w wydaniu sobotnim 
gazety z 17 września 1949 r.44, w artykule: Rajk, zdrajca ludu węgierskiego 
stanął przed sądem w Budapeszcie tryumfalnie donoszono w podtytule: 
W pierwszym dniu rozprawy oskarżony przyznaje się do winy. Teksty oparte na 
tej samej depeszy PAP-u opublikowano tego dnia także w „Dzienniku Łódzkim” 
oraz „Życiu Warszawy”45. W artykule w „Trybunie” zwrócono uwagę na 
ogromne zainteresowanie procesem ze strony opinii publicznej. W publikacji 
mówiono o około 200 korespondentach pism węgierskich i zagranicznych -  
wymienianych z nazwy -  oraz przedstawicielach placówek dyplomatycznych. 
Następnie szczegółowo opisano pierwszy dzień procesu. Przebieg przesłuchania 
został tu przedstawiony w formie -  odbywającego się w sali związku zawodo-
wego metalowców w Budapeszcie -  dialogu między przewodniczącym Trybu-
nału Ludowego dr. Peterem Janko a Rajkiem46. Dialog ten wydaje się wcześniej 
wyreżyserowaną sceną, w której sędzia zadaje standardowe pytania, zaś oskar-
żony przyznaje się do wszystkich zarzucanych mu czynów. Według relacji Rajk 
mówił m. in. o swej rzekomej współpracy z policją Horthyego i denuncjowaniu 
wielu komunistów47, haniebnej przeszłości wojennej, a wreszcie kontaktach 
z jugosłowiańskimi szpiegami i ścisłej współpracy z Tito48. Relację z dalszych 
zeznań Rajka w drugim dniu procesu przedstawiono m. in. w „Życiu Warsza-
wy”, podsumowując treść zeznań tytułem: W myśl dyrektyw imperialistów 
amerykańskich rząd Tito dążył do interwencji w krajach demokracji ludowey49.

W numerze 256 „Trybuny Ludu” znalazła się także relacja specjalnego wy-
słannika dziennika, redaktora Romana Jurysia. Relacja Jurysia stanowić miała

41 „Życie Warszawy [dalej: ŻW]”, 1949, nr 252, s. 1-2.

42 DŁ, 1949, nr 253, s. 1-2.
43 ŻW, 1949, nr 255, s. 1.

44 TL, 1949, nr 256, s. 1-2.
45 DL, 1949, nr 256, s. 1-2; ŻW, 1949, nr 256, s. 1-2.

46 TL, 1949, nr 256, s. 1.; M. B e c  h o w s k a, op. cit., s. 102.

47 TL, 1949, nr 256, s. 1.

48 Ibidem , s. 2.
49 ŻW, 1949, nr 257, s. 1-2.



uzupełnienie artykułów sygnowanych przez PAP, a wzorowanych na depeszach 
TASS5H. Trzeba zaznaczyć, że był to pierwszy i jedyny polski dziennikarz, który 
pod swą relacją z procesu podpisywał się z imienia i nazwiska. Żaden inny 
polski reporter prasowy akredytowany w Budapeszcie -  Józef Cywiak (Agencja 
Robotnicza), Mieczysław Bibrowski (PAP), Henryk Werner (Agencja API), 
Maksymilian Vergesslich (PAP)51 -  nie podpisywał swych relacji choćby 
inicjałami. Świadczy to o tym, że najprawdopodobniej wszystkie teksty podpi-
sywane przez PAP stanowiły wierne kopie korespondencji radzieckich. Dopiero 
po procesie swój głos w sprawie procesu opublikował redaktor Cywiak, który 
jeszcze w tym samym roku wraz z redaktorem Jurysiem wydał relację Rajk, 
Ti to, Wallstreet. Proces w Budapeszcie52. Głos ten nie odbiegał od tendencyj-
nych komentarzy prasowych.

W założeniu relacja Jurysia prezentować miała osobiste odczucia dziennika-
rza, który specjalnie, by możliwie najlepiej przekazać polskim czytelnikom 
atmosferę wydarzeń, udał się do Budapesztu. Od razu widać jednak, że osobiste 
odczucia redaktora niewiele różniły się od tych prezentowanych w zasadniczych 
doniesieniach z procesu. Relacja stanowiła pełne emocji streszczenie wydarzeń 
pierwszego dnia procesu. Głównym wątkiem sprawozdania była szpiegowska 
działalność Laszlo Rajka i jego bandy. Dla pełnego skompromitowania 
w oczach czytelników postaci węgierskiego ministra, „głównego agenta titow- 
skiego na Węgrzech”53, redaktor przytoczył jego wyznanie: „jestem prowokato-
rem i szpiegiem od urodzenia”54. W innej części relacji Roman Juryś pisał: „Już 
pierwszy dzień ujawnił w całej pełni, że banda ta zamierzała przy pomocy 
prowokacji, szpiegostwa, mordów skrytobójczych i przy pomocy obcych sił do 
przemienienia Węgier w kolonię amerykańską, w bazę szpiegowsko-prowo- 
katorską przeciwko pokojowi świata, przeciwko krajom demokracji ludowej 
i ZSRR”55. Dalej korespondent kreślił zasięg sieci kilkuset trockistowskich 
szpiegów formowanych m. in. przez Rajka, którzy w trakcie II wojny światowej 
mieli przeniknąć do wywiadów Niemiec, USA, Francji czy Watykanu56. Kolejne 
telefoniczne relacje towarzysza redaktora Jurysia ukazały się jeszcze m. in. 
w numerze 261, 262 i 263 „Trybuny Ludu”.

Z kolei w następnym numerze tej gazety opublikowano opatrzony własnym 
komentarzem artykuł z radzieckiego dziennika „Prawda”: Ujawnienie zdrady 
sługusów titowskich pokrzyżowało plany imperialistów. Autor artykułu tryum-

50 TASS (Tielcgrafnojc Agientstwo Sowietskogo Sojuza) -  Agencja Telegraficzna Związku 
Radzieckiego, centralna agencja prasowa ZSRR.

51 M B e c h o w s k a, op. cit., s. 103.

52 J. C y w i a k ,  R. J u r y ś ,  Rajk, Tito, Wallstreet. Proces w Budapeszcie, Warszawa 1949.
53 TL, 1949, nr 256, s. 2.
54 Ibidem.

55 Ibidem.

56 Ibidem.



falnie podkreślał powstrzymanie zbrodniczego spisku, którego autorzy, „impe-
rialistyczni prowodyrzy”, zamierzali „oderwać Węgry, a w ślad za nimi również 
inne kraje demokracji ludowej od obozu demokracji i pokoju”57. W dużej mierze 
relacja ta posługiwała się komentarzem do procesu Rajka jako pretekstem do 
Wysunięcia oskarżeń przeciwko Jugosławii, która kierując węgierską intrygą, 
wykonywać miała polecenia wywiadów amerykańskiego i angielskiego . 

Oprócz wymowy artykułu wart podkreślenia jest sam fakt publikacji przedruku 
z „Prawdy”, ponieważ artykuły sygnowane przez PAP także były wiernymi 
kopiami tekstów drukowanych w moskiewskim dzienniku. Wynikać z tego 
może, że w pokrywających się w treści przekazu przedrukach z „Prawdy”, 
a także z „Izwiestii” miano sugerować niezależność naszej rodzimej prasy. 
Z drugiej strony jednomyślność polskiej oceny sytuacji z oceną Moskwy 
stanowić miała gwarancję wiarygodności przedstawianych wydarzeń, jak i ich 

szerszego kontekstu.
Późniejsze relacje z procesu zawierały przede wszystkim streszczenia ze-

znań kolejnych oskarżonych. W „Dzienniku Łódzkim” z 18 września w artykule 
Nie Rajk, a Roech. Titowski prowokator okazał się Niemcem opublikowano 
obszerne fragmenty zeznań Gyórgya Palffyego, mieniącego się „zdeklarowanym 
faszystą”59. Relacja ta kwestionowała węgierską narodowość Laszlo Rajka, 
a także przedstawiała plany i kierunki działań spiskowej grupy Rajka, rzekomo 
dążącej do zorganizowania zamieszek w Polsce, Czechosłowacji, Bułgarii 
i Albanii60. W relacji opublikowanej w kolejnym numerze „Dziennika Łódzkie-
go” z zeznań Palffyego przytoczono m. in. listę prominentnych węgierskich 
komunistów, których miano zgładzić, by utorować drogę do puczu. Na liście tej 
znajdować się mieli m. in. Matjas Rakoszi, Mihaly Farkas i Emo Gero .

Następne numery dzienników przynosiły skrupulatne relacje z zeznań: Laza-
ra Brankova62, Tibora Szónyia63, Andrasa Szalaia64, Milana Ognienowicza65, 
Beli Korondy66 oraz Pala Justusa67. Według doniesień PAP wszyscy oskarżeni 
posłusznie przyznawali się do wszystkich zarzucanych im przestępstw, jedno-
cześnie wskazując na kierowniczą rolą Laszlo Rajka. W doniesieniach tych 
próżno szukać choćby śladu mów obrońców, choć każdemu z głównych

57 TL, 1949, nr 257, s. 1.

58 Ibidem.
59 DL, 1949, nr 257, s. 1-2.

60 Ibidem.

61 DŁ, 1949, nr 258, s. 1-2.

62 DŁ, 1949, nr 259, s. 1-2.
63 TL, 1949, nr 259, s. 2.

64 DŁ, 1949, nr 260, s. 1.

65 Ibidem.

66 Ibidem.

67 TL, 1949, nr 260, s. 2.



oskarżonych przyznano osobnego adwokata68. W numerze 261 „Trybuny Ludu” 
opublikowano relację z zeznań świadków, którzy „potwierdzali zbrodnie Rajka 
i jego bandy”69, co do których nie wyrażano żadnych zastrzeżeń. W relacji 
Titowscy renegaci na służbie USA prowadzili akcję przeciwko ZSRR przytoczo-
no zeznania szwagra Laszlo Rajka, a także 13 innych świadków -  na temat 
zwerbowania Rajka przez policję Horthyego w 1931 r. oraz przedstawiających 
szczegóły agenturalnej działalności byłego ministra oraz pozostałych oskarżo-
nych. W swej relacji specjalny wysłannik „Trybuny Ludu” precyzyjnie podzielił 
świadków na trzy grupy wywodzące się ze „zbrodniczego titowskiego półświat-
ka”: starych szpicli, amerykańskich szpiegów i dyplomatów Tito70. Operująca 
niemal identycznymi zwrotami relacja ukazała się tego samego dnia m. in. 
w „Dzienniku Łódzkim”71.

W tym samym numerze „Trybuny Ludu” znalazło się także kolejne stresz-
czenie artykułu z prasy radzieckiej. Tym razem sięgnięto do gazety „Izwiestija”, 
na lamach której w tekście: Podli agenci imperializmu złapani na gorącym 
uczynku nawiązano do komunikatu radzieckiego Biura Informacyjnego Fałsze-
rze historii z 1948 r. Autor artykułu wskazywał na zbieżność zeznań świadków 
w budapeszteńskim procesie ze sformułowanymi w 1943 r. poglądami Allana 
Dullesa, ówczesnego szefa amerykańskiego wywiadu w Europie, na temat 
planów utworzenia po wojnie Konfederacji Bałkańskiej, które zaprezentowano 
w tym komunikacie. Zbieżność ta miała być jednoznacznym dowodem na to, 
czemu służyła działalność Rajka, ale przede wszystkim Tito i jego imperiali-
stycznych mocodawców. W artykule w „Izwiestijach” tryumfalnie podkreślano 
fiasko „beznadziejnych usiłowań imperialistów próbujących wstrzymać postęp 
historii”72. Problem koncepcji stworzenia Konfederacji i roli marszałka Tito 
w jej urzeczywistnieniu poruszono także w „Życiu Warszawy”. Obszerny 
artykuł prezentujący rolę grupy Rajka w realizacji planów przywódcy Jugosławii 
opublikowano w 258 numerze gazety71.

Kolejna relacja z procesu została opublikowana w numerze 262 „Trybuny 
Ludu”. W artykule Prokurator żąda kary śmierci dla zdrajców narodu węgier-
skiego74 przytoczono pełną treść mowy oskarżycielskiej wygłoszonej przez 
prokuratora ludowego dr. Gyula Alapiego75. Oskarżyciel reasumował w punk-
tach ustalenia wobec każdego oskarżonego z osobna, dobitnie podkreślając, że 
w toku procesu dowiedziono popełnienia wszystkich przestępstw, o jakie

68 M. B e c h o w s k a, op. cii., s. 102.

69 TL, 1949, nr 261, s. 2.
70 Ibidem.

71 DL, 1949, nr 261, s. 1-2.
72 Ibidem.

73 ŻW, 1949, nr 258, s. 1-2.

74 TL, 1949, nr 262, s. 3-4.

75 M. B e  c h o w s k a, op. cii., s. 102.



oskarżono Rajka i jego współpracowników76. W artykule przytoczono słowa 

prokuratora, który założył istnienie misternej sieci światowego spisku, Jaw nej -  
potem tajnej ofensywy przeciw ZSRR”, której intryga Rajka była tylko jednym 
spektakularnym elementem. Za pomocą śródtytułów wyeksponowanych 
w artykule wyraźnie podkreślono, że „wyrok w procesie Rajka będzie wyrokiem 
na klikę Tito”, zaś ujęcie i osądzenie Rajka ostatecznie doprowadziło do tego, że 
„spadła zasłona z planów amerykańskich dziedziców Hitlera”. Retoryka ta 
i jasno formułowane aluzje do rządzonej przez Josipa Broza Jugosławii jako 
mocodawczym Laszlo Rajka i jego współpracowników wskazują na stricte 
polityczny charakter całego procesu, którego podstawowym celem miało być 
skompromitowanie rządów Tito. W tym samym numerze, jakby dla podkreślenia 

jednomyślności wszystkich obserwatorów budapeszteńskiego procesu, opubli-
kowano także streszczenie artykułu z moskiewskiej „Prawdy’ , której korespon-
dent, Borys Polewoj, podkreślał oburzenie węgierskiego społeczeństwa, które 
wobec ciężaru win, jakimi sąd obarczał oskarżonych, miało „żądać surowej kary 
dla zdrajców”77. O żądaniach prokuratora względem oskarżonych traktuje także 

artykuł zamieszczony w m. in. „Dzienniku Łódzkim , którego autor wskazuje na 
„Współpracę belgradzko-waszyngtońską przeciwko ZSRR” jako okoliczność 

konieczną dla zrozumienia istoty spisku Laszlo Rajka78.
W niedzielnym wydaniu „Trybuny Ludu” z 26 września po raz pierwszy od 

początku relacjonowania procesu przedstawiono głos obrońców oskarżonych. 

Były to wygłoszone 24 września mowy końcowe adwokatów Rajka i jego 
współpracowników. Już sam podtytuł „sumienie obrońców nie pozwala im 
bronić zbrodni oskarżonych”71' rozwiewał wszelkie nadzieje na przytoczenie 
w tym tekście choćby jednego argumentu podającego w wątpliwość tylekroć już 
powtarzane oskarżenia. W relacji PAP-u wszyscy obrońcy zdawali się przygnie- 
ceni ciężarem zbrodni, jakie popełnili ich klienci, choć w rzeczywistości 
głównymi dowodami w sprawie były wymuszone torturami zeznania oskarżo-

nych80. Jak wynika z artykułu w „Trybunie Ludu”, jedyne, na co zdobyli się 
adwokaci, to ukazanie Laszlo Rajka i pozostałych oskarżonych jako bezwolnych 
wykonawców poleceń ich imperialistycznych mocodawców . Sugestia ta 

wpisywała się w rzeczywisty charakter procesu i nie miała żadnego wpływu na 
los oskarżonych. Obecność adwokatów na tej rozprawie, podobnie jak na 
wzorcowych radzieckich procesach pokazowych, była czystą formalnością .

76 TL, 1949, nr 262, s. 3.

77 Ibidem.
78 DL, 1949, nr 262, s. 1-2.

79 TL, 1949, nr 263, s. 2.

80 M. B e c  h o w s k a, op. cit., s. 107-108.

81 TL, 1949, nr 263, s. 2.
82 M. B e c h o w s k a, op. cit., s. 107-108.



Świadczy o tym także ukazywana w doniesieniach prasowych postawa oskarżo-
nych, którzy w swych ostatnich słowach, miast bronić się otwarcie, potwierdzali 
popełnienie wszystkich zarzucanych im przestępstw83. Z innych przekazów 
wiadomo, że Laszlo Rajk już w trakcie prowadzonego przed procesem docho-
dzenia domagał się dla siebie kary śmierci84.

Ostatecznie najwyższy wymiar kary sąd ludowy w Budapeszcie 24 wrze-
śnia 1949 r. zastosował wobec Laszlo Rajka oraz dr. Tibora Szónyi i Andrasa 
Szalai. Wyroki wykonano 15 października 1949 r.85 Zasadnicza część relacji 
prasowej z procesu zakończyła się wraz z ukazaniem się artykułów w nume-
rach 264 i 265 „Trybuny Ludu”. W numerze 264 z 26 września 1949 r. 

opublikowano krótki komentarz do wyroku w postaci jednej skromnej kolum-
ny na czołówce tego wydania. Na tej samej stronie gazety opublikowano 
także wyciąg z sentencji wyroku, zawierający jedynie wymiary kar i postano-
wienia sądu względem poszczególnych oskarżonych86. Podobną notę opubli-
kowano w 264 numerze „Dziennika Łódzkiego”87. Numer 265 „Trybuny 
Ludu” z 27 września 1949 r. przyniósł obszerne fragmenty uzasadnienia 
wyroku Sądu Ludowego w Budapeszcie88. Przygotowując relację z ogłoszenia 
wyroku, autor artykułu położył największy nacisk na szpiegowską działalność 
każdego z oskarżonych, wskazując na uniwersalne przesłanie zakończonego 
kilka dni wcześniej procesu. W podobnym tonie utrzymane jest opublikowane 
w tym numerze „Trybuny Ludu” krótkie streszczenie artykułu Po procesie, 
który ukazał się w gazecie „Szabad Nep”, głównym organie prasowym 
Węgierskiej Partii Pracujących89. Także w późniejszych publikacjach, nawią-
zujących do procesu Rajka, koncentrowano się nie tyle na postaciach skaza-
nych, ile na ich mocodawcach, „belgradzkich renegatach” rządzonych przez 
„faszystowskiego marszałka” Tito; na potrzebie czujności i zwarcia szeregów 
wobec kolejnych potencjalnych prowokacji90 oraz dyplomatycznych konse-
kwencjach wykrycia spisku na Węgrzech91. Warte podkreślenia jest, że 
informacji o przeprowadzonej już 15 października 1949 r. egzekucji trzech 
skazanych na śmierć „titoitowskich zbrodniarzy” nie zamieszczono na łamach 
żadnego z trzech omawianych dzienników. Fakt ten potwierdza, że dla 
Sowietów Rajk i pozostali oskarżeni byli jedynie niewiele znaczącymi figuran-

83 TL, 1949, nr 263, s. 2.

84 M. B e c h o w s k a, op. cit., s. 105.

85 J. K o c h a n o w s k i , « / ; ,  cit., s. 132.
86 TL, 1949, nr 264, s. 1.

87 DŁ, 1949, nr 264, s. 1-2

88 TL, 1949, nr 265, s. 1-2.
89 Ibidem, s. 1.

90 TL, 1949, nr 266, s. 2.

91 TL, 1949, nr 269, s. 1.



tami, których zdemaskowane zbrodnie służyły skompromitowaniu rządu 

marszałka Tito.
Dla uzyskania szerszej perspektywy problemu procesu Laszlo Rajka warto 

przyjrzeć się relacji z innego procesu politycznego, który został przeprowadzony 
na podstawie bardzo podobnych oskarżeń. Dla przykładu wybrałem proces 
Rudolfa Slanskyego92, który w latach 1945-1951 był generalnym sekretarzem 
Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Czechosłowacji (KC KPCz) oraz 
politykiem o wybitnych zasługach dla przechwycenia przez komunistów władzy 

w Czechosłowacji na przełomie 1947/1948 r.93, który 24 listopada 1951 r. został 
aresztowany94 wraz z 13 innymi politykami i oskarżony w głównej mierze
0 „titoizm”. Szczegóły procesu i pełna lista oskarżeń Slanskyego stanowią 
osobny materiał badawczy. Dla tego artykułu istotny jest sposób relacjonowania 
procesu kolejnego polityka z absolutnego komunistycznego świecznika, na 
którego cześć kilka miesięcy przed aresztowaniem w „Trybunie Ludu” opubli-
kowano obszerny artykuł pochwalny z okazji 50. rocznicy urodzin sekretarza . 
Przy całej specyfice sprawy Slanskyego, zakres i ciężar oskarżeń, jakie mu 
postawiono, były podobne do tych, które wysunięto cztery lata wcześniej 
przeciwko Rajkowi. Trzeba jednak zauważyć, że przy podobnym potencjale 
medialnym tego procesu relacje z niego znalazły nieporównanie mniej miejsca 
na łamach polskiej prasy. W zasadzie pokazowy proces trwający osiem dni 

został zrelacjonowany w zaledwie pięciu numerach „Trybuny Ludu”, począwszy 
od numeru 329, skończywszy na numerze 333 gazety96. W żadnym z wymienio-
nych numerów relacje z procesu Rudolfa Slanskyego nie są publikowane na 
czołówce, a tylko w numerze 331 dziennika opublikowano korespondencję 
własną wysłannika „Trybuny Ludu” na proces w Pradze, Mieczysława Węgrow-
skiego97. W każdej z procesowych relacji przewijają się motywy titoistowskiej 
inspiracji, ale kompleksowo patrząc, proces ten został w polskiej prasie znacznie 
mniej wykorzystany aniżeli proces Rajka, choć zagrożenie, jakie niosła ze sobą 
ujawniona w procesie „zbrodnicza” i „sabotażowa” działalność Slanskyego
1 jego wspólników, było zdaniem autorów ogromne. Wynikać z tego może, że 
w przeciwieństwie do procesu Rajka proces praski miał większe znaczenie dla 
Czechosłowacji aniżeli dla całego bloku socjalistycznego. Z drugiej strony pięć 
lat po wyrzuceniu Jugosławii z Kominformu zapotrzebowanie na antytitoistow- 

ską propagandę znacznie zmalało.

92 Historical Dictionary o f  the Czech State, ed. I. Hochman, London 1998, s. 128-129.

93 Ibidem, s. 128.
94 Z. J i r a s e k, A. M a ł k i e w i c z ,  Polska i Czechosłowacja w dobie stalinizmu (1948- 

1956), Warszawa 2005, s. 146.
95 TL, 1951, nr 211, s. 2.

96 TL, 1949, nr 329 ,330 ,331 , 332,333.

97 TL, 1949, nr 331, s. 2.



Na podstawie przeprowadzonej analizy wybranych polskich publikacji 

prasowych z procesu Laszlo Rajka można stwierdzić, w jakiej mierze fakt, iż 
byl to pierwszy tego typu proces pokazowy w powojennej Europie zorganizo-
wany poza Związkiem Radzieckim, wpłynął na ich propagandowy charakter 

oraz skalę manipulacji świadomością odbiorców. Ogromne zainteresowanie 
światowej prasy, w tym i polskiej, przebiegiem procesu nie było spontaniczną 

reakcją na ogrom przestępstw popełnionych przez oskarżonych, lecz efektem 
bardzo zręcznego zogniskowania uwagi świata na precyzyjnie wyselekcjono-
wanym wysoko postawionym polityku, którego rzekome przestępstwa musiały 

wzbudzić oburzenie komentatorów życia politycznego. Źródła wskazują, że 
sprawa Rajka była skonstruowana tak, by przyciągnąć uwagę czytelników 

prasy, a następnie przekierować ją  na oskarżenia wobec domniemanych 
mocodawców i inicjatorów „imperialistycznego spisku”, którymi mieli być 
marszałek Tito i „zachodni imperialiści” . Wszystkie te tendencje można 

zaobserwować podczas lektury relacji z procesu Rajka, publikowanych na 
łamach „Trybuny Ludu”, „Życia Warszawy” oraz „Dziennika Łódzkiego”. Pod 

pozorem rzetelnych sprawozdań z procesu artykuły te miały za zadanie 
manipulować oceną wydarzeń, jaka docierała do czytelników. Czytelnik prasy 

zaczynał czytać artykuł o zbrodniach popełnionych przez Rajka, Brankova czy 
Szalaja, lecz lekturę tekstu kończył z przeświadczeniem o imperialistycznych 
i zagrażających światowemu pokojowi zamierzeniach i prowokacjach marszał-

ka Tito czy Allana Dullesa. Zamieszczenie w wymienionych gazetach relacji 
zagranicznych, zwłaszcza radzieckich, dopełniało wrażenie otrzymania przez 

odbiorców pełniejszego spektrum ocen i komentarzy wydarzeń, jakie miały 
miejsce między 16 a 24 września 1949 r. Podkreślić należy, że w ogromnej 
większości artykułów dotyczących procesu, relacje z Budapesztu były dosko-

nale eksponowane, skutecznie przykuwając uwagę czytelników. Zamieszczone 
we wstępniaku zapowiedzi artykułów umiejscawiano w centralnej części 

pierwszych stron gazet i opatrywano krzykliwymi tytułami i śródtytułami 
drukowanymi dużą czcionką. Właściwe artykuły publikowano najczęściej na 
drugiej lub trzeciej stronie, a często tendencja ta dotyczyła wszystkich trzech 
wymienianych w artykule dzienników. Zarówno ogrom miejsca zajmowanego 
przez relacje, ich ułożenie, jak i edycja miały wyraźnie podkreślać wagę 

opisywanych wydarzeń. Zabiegi te gwarantowały przemycenie do świadomo-
ści czytelników pożądanych treści. Przedstawiony w tym artykule wybór 
relacji procesowych nie pozostawia złudzeń co do zadaniowości ówczesnej 

prasy i świadomego uczestniczenia w kreowaniu rzeczywistości przez ówcze-
snych redaktorów. Kompleksowo rozpatrywana relacja z procesu Laszlo Rajka 
sprawia wrażenie kompletnej, podczas gdy na każdym jej etapie niewygodne 

szczegóły były przemilczane. W ogromnej mierze przemilczenia te umożliwił



sam perfekcyjnie wyreżyserowany proces. W rezultacie w sali związku za-

wodowego metalowców w Budapeszcie odbył się efektowny spektakl, w któ-

rym dziennikarze mieli do odegrania jedną z ważniejszych ról.
Wydarzenia w Budapeszcie były przede wszystkim rezultatem zaostrzenia 

kursu ZSRR w kierunku ścisłego i bezwzględnego podporządkowania całego 
obozu socjalistycznego polityce Moskwy. Z tego powodu na ofiarę procesu 
wybrano polityka, którego oskarżono, a następnie skazano jako szpiega, wywro-
towca i zwolennika niezależności od Moskwy, którym ten w pewnym stopniu 
rzeczywiście był98. Z jednej strony proces stanowił ostrzeżenie dla innych 
państw satelickich przed podobną niesubordynacją, z drugiej zaś był on lekcją 
instruktażową dla służb przygotowujących podobne rozprawy na gruncie 

poszczególnych państw. Jak wspomniano, w Polsce proces taki szykowano 
m. in. przeciwko Władysławowi Gomułce, sekretarzowi generalnemu PPR, 
którego w 1948 r. odsunięto od władzy, a w 1951 r. uwięziono pod zarzutem 
prawicowo-nacjonalistycznego odchylenia99. Tak jak w przypadku Rajka, 
oskarżenia te służyły zarówno czystkom wewnątrzpartyjnym, jak i prowadzonej 
przez ZSRR odgórnej eliminacji przeciwników zaostrzenia kursu. Przypuszcza 
się, że obawa przed rozkręceniem spirali czystek podobnych do przeprowadzo-
nych przez ZSRR na Węgrzech skłoniła część członków KC PZPR do wstrzy-
mania przygotowań procesu, co uchroniło Gomułkę przed podzieleniem losu 
Rajka, Slanskyego czy Kostowa100. Oznaczałoby to, że także dla Polski proces 

Rajka miał duże znaczenie polityczne.
Zważywszy na brak dostępu większości ówczesnej opinii publicznej do in-

nych źródeł medialnych, krytyczna ocena budapeszteńskiego procesu była 
mocno utrudniona, choć z pewnością wielu czytelników wiedziało, jak należy 
interpretować depesze PAP. Dziś, kiedy dysponujemy wiedzą pozaźródłową, 
jest to zadanie o wiele łatwiejsze, ale nadal ważne. Decyzją władz WRL Laszlo 
Rajk został zrehabilitowany, a następnie ponownie pochowany wśród milczące-
go tłumu Węgrów 6 października 1956 r., niespełna trzy tygodnie przed począt-

kiem węgierskiej rewolucji...

98 M. B e c h o w s k a, op. cii., s. 105.
99 Gomułka wrócił z  Moskwy żywy. O październiku 1956 r. z Janem Olszewskim i Wojcie-

chem Roszkowskim rozmawia Barbara Polak, „Biuletyn Instytutu Pamięci Narodowej 2006, 

nr 10(69), s. 15.
100 Ibidem, s. 16.



B runo  K am inski

THE TRIAL OF LASZLO RAJK AS A PRELUDE TO THE PROPAGANDA 
ONSLAUGHT ON TITO 

(ON THE BASIS OF “TRYBUNA LUDU” AND LOCAL PRESS’ ACCOUNTS)

The political trials in the Soviet bloc’s states constituted a perfect opportunity to propaganda 

manipulation aimed at establishing in the citizens’ consciousness desired image o f reality. The trial 
o f the Hungarian Republic’s former Minister o f Foreign Affairs, Laszlo Rajk, which was 

conducted in September 1949 was a classic example of making use o f one political actor in order 

to direct the burden o f  accusations against another political figure from outside the immediate 
circle o f the dock.

In practice, the trial o f Rajk and his accomplices indicated the beginning o f propaganda on-

slaught on the alleged instigator o f a plot o f the whole group -  the leader o f Yugoslavia, Josip 
Broz Tito. This trial was organized in accordance with the most elaborated native patterns o f the 

USSR, the country which was interested in the general discrediting o f Yugoslavia. This resulted 

from the fact that the latter state was excluded from Kominform due to its ideological and political 

departures from Marxist-Leninist line promoted by Moscow especially since 1947, when 

Kominform was established. The important element o f the trial was its proper highlighting in mass 
media.

This was the reason why the Hungarian authorities invited many journalists from socialist 1 
states and Western countries to inform about the process. These actors were supposed to be 

observers o f the professional competence o f the socialist judiciary. In reality, the journalists 
gathered in a courtroom were fed lies, which were professionally composed into the bill o f 
indictment o f Rajk and which referred to the crimes of Tito.

The biased accounts in the socialist press were a continuation o f manipulations taking place 

in a courtroom. Seemingly they provided the honest and detailed picture o f the situation, in fact 
they were supposed to smuggle into consciousness of the readership a top-down established image 

o f reality. The articles concerning Rajk’s trial, which were published in “Trybuna Ludu”, an 

official press organ o f the PZPR constitute the prefect example o f this tendency. In the accounts, 

the messages embedded in the text were strengthened by the special exposition and gaudy 

typography, what was meant to attract the attention o f the reader. The analysis o f the press 

accounts on the trial juxtaposed with the historians’ knowledge to date gives the opportunity to 

present the range o f  the press distortions and to assess the extent to which the press complied with 
M oscow’s directives.


