dc.contributor.author | Cieślak, Renata | |
dc.date.accessioned | 2015-04-30T07:46:08Z | |
dc.date.available | 2015-04-30T07:46:08Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.issn | 1427-9665 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/8558 | |
dc.description.abstract | Pod pojęciem technik interpretacji scenicznej rozumie się działania, które łącząc recepcję
tekstu literackiego z pedagogiką dramy, przyczyniają się do intensywnej analizy i interpretacji
tekstów. Twórcą i głównym przedstawicielem tego nurtu dydaktyki literatury jest w Niemczech
profesor nauk o estetyce i komunikacji Ingo Scheller. Swoją koncepcję pracy z tekstami
literackimi Scheller zbudował na gruncie estetyki recepcji - teorii, która nadawała szczególną
rolę czytelnikowi w konstytuowaniu znaczenia dzieła literackiego. Ogromny wpływ na powstanie
interpretacji scenicznej wywarły także rozwijające się w latach osiemdziesiątych koncepcje
dydaktyczne, bazujące na kreatywnym pisaniu i kładące nacisk na powiązanie interpretacji
tekstu z produktywnym działaniem czytelnika. Opracowana przez Schellera metoda interpretacji
scenicznej nabrała ostatecznego kształtu pod wpływem różnorodnych teorii i koncepcji teatru,
reprezentowanych m. in. przez Stanisławskiego, Grotowskiego, Boala, Strasberga i Brechta.
W wyniku wieloletnich doświadczeń powstała metoda, która podkreśla znaczenie emocji
i imaginacji w procesach uczenia się, pozwala rozwijać umiejętność empatii oraz respektuje
indywidualne doświadczenia czytelnika.
Niniejszy artykuł poświęcony jest możliwościom zastosowania technik interpretacji scenicznej
w nauczaniu języków obcych. Sposoby wykorzystania poszczególnych technik na lekcjach języka
niemieckiego zilustrowano na przykładzie dziewiątego rozdziału z podręcznika Tangram 2B. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Zadanie pt. Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki nr 885/P-DUN/2014 zostało dofinansowane ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę | pl_PL |
dc.language.iso | de | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Germanica;5 | |
dc.title | Die Techniken des szenischen Spiels im Unterricht Deutsch als Fremdsprache | pl_PL |
dc.title.alternative | Techniki gry scenicznej w nauczaniu języka niemieckiego jako obcego | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | [273]-283 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Universität Łódź, Lehrstuhl für Literatur und Kultur Deutschlands, Österreichs und der Schweiz | pl_PL |