Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLech, Aleksandraen
dc.date.accessioned2015-04-28T12:05:46Z
dc.date.available2015-04-28T12:05:46Z
dc.date.issued2013-11-02en
dc.identifier.issn1508-2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/8352
dc.description.abstractThe aim of this paper is to examine the impact of Corporate Social Responsibility (CSR) rules on the financial performance of companies. In a theoretical part the author analyses selected economic theories that might justify a positive relationship between CSR and profitability, as well as explains the mechanism by which CSR might positively enhance economic performance from the stakeholders’ perspective. In an empirical part the author discusses selected econometric studies on the link between CSR and economic performance of companies, both from developed and developing countries. The article also contains the results of the author’s own research on the relationship between CSR and economic performance of the largest Polish companies on the Warsaw Stock Exchange. The scope of the author’s own research is the period 1Q 2010 -IIIQ 2012. The research shows that participation in the Respect Index (indicator of CSR in the author’s model) is not statistically significant in determining the financial performance of Polish firms.en
dc.description.abstractfirmy oraz wyjaśnia korzyści ekonomiczne, jakie może osiągnąć przedsiębiorstwo dzięki społecznej odpowiedzialności wobec wybranych interesariuszy. W części empirycznej autor dokonuje przeglądu wybranych wyników badań ekonometrycznych poświęconych zależności między CSR a kondycją ekonomiczną przedsiębiorstw pochodzących, zarówno z krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Prezentuje również wyniki własnego badania, w którym analizie poddano wpływ uczestnictwa w indeksie spółek odpowiedzialnych (RESPECT INDEX) na wynik finansowych największych polskich przedsiębiorstw notowanych na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Zakres czasowy badania, to okres I kwartał 20010-III kwartał 2012. Wyniki badania wskazują, że uczestnictwo w indeksie nie jest statystycznie istotną zmienną, determinującą wynik finansowych analizowanych przedsiębiorstw.Celem artykułu jest zbadanie wpływu, jaki na wynik finansowy przedsiębiorstw może mieć stosowanie zasad społecznej odpowiedzialności biznesu. W części teoretycznej autor analizuje wybrane teorie ekonomiczne, uzasadniające występowanie zależności między społeczną odpowiedzialnością biznesu (CSR) a wynikiem finansowymen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen
dc.relation.ispartofseriesComparative Economic Research;16en
dc.rightsThis content is open access.en
dc.titleCorporate Social Responsibility and Financial Performance. Theoretical and Empirical Aspectsen
dc.page.number49-62en
dc.contributor.authorAffiliationLodz Technical University, Institute of Social Sciences and Management of Technologies, Faculty of Organization and Managementen
dc.identifier.eissn2082-6737
dc.referencesAras G., Aybars A., Kutlu O. (2009), Managing Corporate Performance: Investigating therelationship between corporate social responsibility and financial performance in emergingmarkets, ‘International Journal of Productivity and Performance Management ‘ 2009, Vol. 59, Issue 3en
dc.referencesBalabanis G., Phillips H. C., Lyall J. (1998), Corporate social responsibility and economicperformance in the top British companies: are they linked?, ‘European Business Review ‘, No. 1en
dc.referencesBarrett S. (1992), Strategy and Environment, ‘Columbia Journal of World Business ‘ 1992, No. 3-4en
dc.referencesBerman S. L., Wicks A. C., Kotha S., Jones T. M. (1999), Does Stakeholder Orientation Matter?The Relationship Between Stakeholder Management Models and Firm Financial Performance, ‘Academy of Management Journal ‘, No. 5en
dc.referencesBranco M, Rodrigues L. (2008), Corporate Social Responsibility and Resource-BasedPerspectives, ‘Journal of Business Ethics ‘, Vol. 69en
dc.referencesByus K., Deis D., B. Ouyang B. (2010), Doing well by doing good: Corporate SocialResponsibility and Profitability, ‘SAM Advanced Management Journal ‘, Issue 1en
dc.referencesClarkson M. (1995), A stakeholder framework for analyzing and evaluating corporate socialperformance, ‘Academy of Management Review ‘, Issue 20en
dc.referencesCrisostomo V., Freire V., Vasconcellos F. (2011), Corporate social responsibility, firm value andfinancial performance in Brazil, ‘Social Responsibility Journal ‘ 2011, Vo. 7, No. 2en
dc.referencesFreeman R. E. (1994), The Politics of Stakeholder Theory: Some Future Directions, ‘Business Ethics Quarterly ‘, No. 4en
dc.referencesFriedman M. (1997), Społeczną powinnością biznesu jest pomnażanie zysków [in:] eds L. V. Ryan CSV, J. Sójka, Etyka biznesu. Z klasyki współczesnej myśli amerykańskiej, Wydawnictwo ‘W drodze ‘, Poznańen
dc.referencesGreening D. W., Turban D. B. (2000), Corporate Social Performance as a Competitive Advantagein Attracting a Quality Workforce, ‘Business & Society ‘, Vol. 39, No. 3en
dc.referencesMishra S., Suar D. (2010), Does Corporate Social Responsibility Influence Firm Performance ofIndian Companies? ‘Journal of Business Ethic ‘, Vol. 95en
dc.referencesMoir L. (2001), What Do We Mean by Corporate Social Responsibility, ‘Corporate Governance ‘, Vol. 1, Issue 2en
dc.referencesOwen C. L., Scherer R. F. (1993), Social Responsibility and Market Shares, ‘Review of Business ‘, No. 1en
dc.referencesTsoutsoura M. (2004), Corporate Social Responsibility and Financial Performance, University of California at Berkeley, Berkely 2004, p. 6, http://escholarship.org./uc/item/111799en
dc.referencesTurnab D. B., Greening D. W. (1997), Corporate social performance and organizationalattractiveness to perspective employees, ‘Academy of Management Journal ‘1997, No.3en
dc.referencesVilanova M., Lozano J. M., Arenas D. (2009), Exploring the Nature of the Relationship BetweenCSR and Competitiveness, ‘Journal of Business Ethics ‘ 2009, Vol. 87 ThomsonISI: http://gateway.webofknowledge.com/gateway/Gateway.cgi?GWVersion=2&SrcApp=PARTNER_APP&SrcAuth=LinksAMR&KeyUT=000266008600005&DestLinkType=FullRecord&DestApp=ALL_WOS&UsrCustomerID=b7bc2757938ac7a7a821505f8243d9f3en
dc.referencesWaddock S. A., Graves S. B. (1997), The Corporate Social Performance-Financial PerformanceLink, ‘Strategic Management Journal ‘, Vol. 18, No. 4en
dc.referencesWang H., Qian C. (2011), Corporate Philanthropy and Corporate Financial Performance: Theroles of Stakeholder Response and Political Access, ‘Academy of Management Journal ‘, No. 6 ThomsonISI: http://gateway.webofknowledge.com/gateway/Gateway.cgi?GWVersion=2&SrcApp=PARTNER_APP&SrcAuth=LinksAMR&KeyUT=000299021400007&DestLinkType=FullRecord&DestApp=ALL_WOS&UsrCustomerID=b7bc2757938ac7a7a821505f8243d9f3en
dc.referencesWitkowska J. (2008), Social Responsibility of Transnational Corporations: Experiences of theNew EU Member States, ‘Comparative Economic Research ‘, Vol. 11, No. 4en
dc.identifier.doi10.2478/cer-2013-0018en


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord