Turystyka rodzinna w świecie ponowoczesnym
Abstract
Podróże rodzinne istnieją praktycznie od początku nowoczesnej turystyki, a ich podstawowe cele, mimo ewolucji, przez dziesięciolecia nie ulegały zasadniczym przewartościowaniom. Sytuacja zmieniła się wraz z rozwojem społeczeństwa postmodernistycznego (ponowoczesnego). Zarówno na rodzinie, jak i turystyce – w sposób chaotyczny, przypadkowy, często przeciwstawny – swoje niezatarte piętno odcisnęły współczesne trendy i zjawiska: globalizacja, konsumpcjonizm, indywidualizm, relatywizm moralny, dominacja popkultury, nowe ruchu społeczne, problemy tożsamościowe, informatyzacja i wiele innych.
Do najważniejszych czynników kształtujących aktualnie turystykę rodzinną w Polsce zaliczono:
• ilościowe i jakościowe zmiany modelu polskiej rodziny (dominacja rodzin małych: 2 + 1 lub 1 + 1, wzrost znaczenia alternatywnych form rodziny, zmiana charakteru relacji pomiędzy członkami rodziny – zamiana ról: nauczyciel-uczeń),
• ogólne trendy i przeobrażenia turystyki w świecie ponowoczesnym (konsumpcyjny styl życia, który traktuje podróżowanie jedynie jako źródło przyjemności i zabawy, wzrost znaczenia dzieci w planowaniu, przygotowywaniu i realizacji wyjazdów),
• zainteresowanie komercyjnych podmiotów rodziną jako atrakcyjnym segmentem rynku turystycznego, który jednak wymaga indywidualnego podejścia i specjalnie profilowanej oferty (specjalne pakiety wakacyjne, animacje i kluby dla dzieci, hotele przyjazne rodzinie, parki tematyczne, odrębne portale internetowe, przewodniki turystyczne itp.).
Collections
- Książki/Rozdziały [313]