Gra i/lub opowieść? O eksplorowaniu historii w „Gone Home”
Streszczenie
Premiera gry "Gone Home" (The Fullbright Company, 2013) oraz jej ogromny sukces wywołały liczne dyskusje w mediach branżowych oraz pośród samych graczy. Kwestią dyskusyjną była nie tylko poruszana w grze tematyka LGBT, ale także pytanie o to, czym tak właściwie jest "Gone Home". Czy to aby na pewno gra? A może interaktywna wersja literackiej opowieści lub inny eksperyment medialny? Niniejszy artykuł stawia sobie za cel próbę odpowiedzi na to pytanie oraz analizę samej gry pod kątem zastosowanych w niej mechanizmów narracji ("environmental storytelling") oraz ich wpływu na odbiór opowiadanej historii przez gracza. Analizie tej towarzyszyć będzie ogólna refleksja nad potencjałem do opowiadania historii drzemiącym w medium gier komputerowych. The premiere of “Gone Home” (The Fullbright Company, 2013) and its huge success caused many discussions in the game industry media and among the players. Questionable were not only the LGBT themes in the game, but also the question about what actually “Gone Home” is. Is this a game? Or maybe an interactive version of literary stories or another media experiment? The purpose of this article is an attempt to answer that question and to analyze the game in terms of the mechanics used in the narration (environmental storytelling) and their influence on the player’s perception of the story. A general reflection on the potential for storytelling present in the medium of computer games will attend to this analysis.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: