Zaangażowanie społeczne nauczycieli w obliczu kultury nieufności
Streszczenie
Celem artykułu jest analiza i opis zaangażowania społecznego nauczycieli w obliczu panującej
kultury nieufności. W pierwszej części opracowania omówiono problem zaufania i nieufności
wraz z ich znaczeniem i rolą dla funkcjonowania jednostek w społeczeństwie. W kolejnej
części przedstawiono przykładowe oddolne formy działań podejmowanych przez środowisko
nauczycieli na rzecz poprawy jakości oświaty. W podsumowaniu zawarto uwagi dotyczące
konsekwencji funkcjonowania w kulturze nieufności. Zwrócono uwagę, iż pomimo wielu
trudności zawodowych nauczyciele dowiedli, że nie odrzucają możliwości partycypacji społecznej, chętnie angażują się w oddolne, apolityczne inicjatywy, potrafią się solidaryzować
i dążyć do osiągnięcia wyznaczonych celów. Przy konsekwentnych i zdeterminowanych działaniach z czasem mogą stać się nośnikiem zmian społecznych. The aim of this paper is to analyse and describe social engagement of teachers in the face of
culture of distrust. The first part of the work covers the issue of trust and distrust including
their importance and role in terms of functioning of individuals in the society. The next part
presents examples of bottom-up forms of actions undertaken by teachers to improve quality
of education. The conclusion contains remarks concerning consequences of functioning in
the culture of distrust. The author observes that despite numerous job-related difficulties the
teachers have proven that they do not reject opportunities of social participation and are willing to engage in bottom-up apolitical initiatives. They are also able to sympathise and endeavour to accomplish planned objectives. Over time, their consistent and determined activities
can become a medium of social changes.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: