Determinanty konkurencyjności przedsiębiorstw wcześnie umiędzynarodowionych
Streszczenie
The text presents a literature review on the competitiveness of early-internationalized firms (international new ventures, born globals). The competitiveness of enterprises can be tackled in many ways. In relation to early-internationalized firms, the main focus is on their effectiveness and competitive strategies. The analysis of the literature leads to the understanding that the most important determinants are knowledge orientation (possessing, acquiring, processing knowledge and organizational learning) and marketing orientation (very high quality of products, contact with the client, marketing competences). In addition, an important element determining the size of the competitive advantage is local business networks embeddedness. Rozdział przedstawia przegląd literatury dotyczącej konkurencyjności przedsiębiorstw wcześnie umiędzynarodowionych (international new ventures, born globals). Konkurencyjność przedsiębiorstw może być rozpatrywana na wiele sposobów. W odniesieniu do przedsiębiorstw wcześnie umiędzynarodowionych analizuje się przede wszystkim ich efektywność oraz strategie konkurencji. Analiza literatury prowadzi do wniosku, że najważniejsze determinanty to orientacja na wiedzę (posiadanie, pozyskiwanie, przetwarzanie wiedzy i uczenie się organizacyjne) i orientacja marketingowa (bardzo wysoka jakość produktów, kontakt z klientem, kompetencje marketingowe). Poza tym ważnym czynnikiem determinującym wielkość przewagi konkurencyjnej jest zakorzenienie w lokalnych sieciach biznesowych
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: