Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorParijkova, Lubomira
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2020-10-28T13:28:28Z
dc.date.available2020-10-28T13:28:28Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationParijkova L., Bulgarian good practices for reading competence, [w:] W kręgu kultury czytelniczej dzieci i młodzieży, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź-Warszawa 2015, s. 205-216, doi: 10.18778/7969-810-3.12pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-810-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32463
dc.descriptionW tekście zaprezentowano niektóre dobre praktyki w zakresie wspierania czytelnictwa w Bułgarii, ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży i studentów. Autorka definiuje termin „kompetencji czytelniczych”. Główną tezą jest założenie, że osiągnięcie kompetencji czytelniczych przez dzieci i uczniów wymaga współpracy pomiędzy instytucjami, szkołami, bibliotekami szkolnymi i publicznymi, wydawcami, organizacjami pozarządowymi oraz rodzicami. Dobre praktyki pokazane są jako działania pośredników czytania – wydawców, księgarzy, nauczycieli, bibliotekarzy, mediów, banków. Autorka opisuje również swoje doświadczenia w zakresie wspierania czytelnictwa wśród studentów uniwersytetu, na którym wykłada. Od 2011 r. Parijkova zorganizowała konferencję na temat książki, czytania i praw autorskich w Państwowym Uniwersytecie Nauk o Bibliotece i Technologii Informacyjnych. Pośród inicjatyw można wymienić Okrągły Stół, podczas którego omawia się zagadnienia związane z książką i prawami autorskimi, warsztaty, podczas których studenci tworzą własne ręcznie robione książki, prezentacje książek i autorów, wywiady z młodymi bułgarskimi pisarzami, strefa Bookcrossingu, konkursy na eseje i plakaty pod hasłem „Książki mojego życia”, wystawa zabytkowych, rzadkich i cennych książek, studenci czytający książki dzieciom, przyznawanie nagród za osiągnięcia w dziedzinie ochrony książki. Artykuł powstał w kontekście rozwoju polityki czytania i zwiększenia prestiżu książki. Autorka pokazuje również wpływ badań swojego zespołu na postawę czytelniczą, a także na niektóre tendencje do czytania w Bułgarii.pl_PL
dc.description.abstractThe paper presents some good practices for reading stimulation in Bulgaria. The focus is on young people and students. Dr. Parijkova defines the term reading competence. The main thesis is that achieving reading competence of children readers and students need to target the collaboration among agencies, schools, public and school libraries, publishers, NGOs and parents. The good practices are shown as activities of mediators of reading – publishers, booksellers, teachers, librarians, media, banks. She also describes her experience for reading stimulation among students at the university where she teaches. Since 2011 Dr. Parijkova has organized a conference about the book, reading and copyright in the State University of Library Studies and Information Technologies. Some initiatives are Round Table, which discuss issues related to Book and Copyright, a workshop, where students make their own hand-made books, presentations of books and authors, interviews with young Bulgarian writers, Bookcrossing-zone, contests for essays and posters on theme “The Book of my life”, exhibition of antique, rare and valuable books, students read books to children, awarding of prizes for achievements in the field of protection of the book and raising it as a spiritual companion to modern human. The presentation is in the context of developing a policy for reading and increasing the prestige of the book. The author also shows her team research on reading attitude and some reading tendencies in Bulgaria.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskichpl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), W kręgu kultury czytelniczej dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź-Warszawa 2015;
dc.relation.ispartofseriesNauka, Dydaktyka, Praktyka;163
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectBulgariapl_PL
dc.subjectgood practicespl_PL
dc.subjectreading competencepl_PL
dc.titleBulgarian good practices for reading competencepl_PL
dc.title.alternativeDobre praktyki w zakresie rozwoju kompetencji czytelniczych w Bułgariipl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number205-216pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationState University of Library Studies and Information Technologies, Bułgariapl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-811-0
dc.contributor.authorBiographicalnoteLubomira Parijkova – PhD, associate professor, an author and initiator of many practice-oriented events, including the creation of bookcrossing area, bookcafe, awards “Homo Legens”, celebration of the International Day of the Book and Copyright in State University of Library Studies and Information Technologies and a documentary film. Dr. Parijkova is PhD in Science studies and a master of Philosophy. Her field of interests is connected with book history, reading, philosophy of the book and knowledge management. She’s an author of more than 60 articles, two monographs and a textbook.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteLubomira Parijkova – dr hab., profesor nadzwyczajny, autorka i inicjatorka wielu wydarzeń, w tym utworzenia strefy bookcrossingu, kafejki książkowej, nagrody „Homo Legens”, obchodów Międzynarodowego Dnia Książki i Praw Autorskich w Państwowym Uniwersytecie Nauk o Bibliotece i Technologii Informacyjnych oraz filmu dokumentalnego. Prof. Parijkova doktoryzowała się w obszarze filozofii i nauk. Jej obszar zainteresowań związany jest z historią książki, czytelnictwem, filozofią książki i zarządzaniem wiedzą. Jest autorką ponad 60 artykułów, dwóch monografii i podręcznika.pl_PL
dc.referencesBookcrossing (2014) [online], [accessed: 01.06.2014], retrieved from Internet: <http://www.bookcrossing.com/>pl_PL
dc.referencesChantov V. (2012), Competency and Competence (between knowledge and ability). New information technologies in educational process, Sofia, Publishing house „Za bukvite – O pismeh“, ISBN 978-95-49-94630-4pl_PL
dc.referencesЧитать не вредно – вредно не читать! (2014) [online], [accessed: 15.11.2014], retrieved from Internet: <https://sites.google.com/site/chteniesuvlecheniem/ home/>pl_PL
dc.referencesCruz P. C. (2003), The library and the promotion of reading [online], “CNDLAO Newsletter”, no. 48, November, [accessed: 15.11.2014], retrieved from Internet: <http://www.ndl.go.jp/en/cdnlao/newsletter/048/484.html/>pl_PL
dc.referencesInternational Reading Association (2014) [online], [accessed: 15.11.2014], retrieved from Internet: <http://www.reading.org/>pl_PL
dc.referencesOECD. Education at a Glance: OECD Indicators (2010) [online], [accessed: 15.11.2014], retrieved from Internet: <http://www.oecd.org/document/52/0 ,3746,en_2649_39263238_45897844_1_1_1_1,00.html/>, ISBN 978-92- 64-05598-8pl_PL
dc.referencesOECD (2010), PISA 2009 results: what students know and can do – student performance in reading, mathematics and science [online], Vol. 1, [accessed: 15.11.2014], retrieved from Internet: <http://www.oecd.org/document/61/0 ,3746,en_32252351_32235731_46567613_1_1_1_1,00.html>, ISBN 978- 92-64-09145-0pl_PL
dc.referencesParijkova L. (2012a), The Experience of SULSIT for reading stimulation. Bookcrossing and initiatives related to the exchange of books. Information literacy – training 215 models and best practices, Sofia, Publishing house „Za bukvite – O pismeh”, ISBN 978-954-2946-30-4pl_PL
dc.referencesParijkova L. (2012b), The Research of the site www.bookcrossing.com. The Book – our more sensual present, Sofia, Publishing house „Za bukvite – O pismeh”pl_PL
dc.referencesParijkova L. (2012c), The Book – Our More Sensual Present, “The International Journal of the Book”, vol. 10, issue 4, p. 19-27pl_PL
dc.referencesParijkova L. (2013a), Interaction vs. Communication, Sofia, Publishing house „Za bukvite – O pismeh”, ISBN 978-954-2946-63-2pl_PL
dc.referencesParijkova L. (2013b), Bookcrossing and initiatives related to the exchange of books. Study and presentation of good practices for reading competence of children and students, Sofia, Publishing house „Za bukvite – O pismeh”, ISBN 978-954- 2946-92-2pl_PL
dc.referencesParijkova L. (2013c), Government policy for reading stimulation [in:] Parijkova L. (ed.) The Book – our more sensual present, Sofia, Publishing house „Za bukvite – O pismeh”pl_PL
dc.referencesParijkova L. (2013d), Research of current tendencies in the field of the book and reading. Digital present and future: economic, cultural, educational, legal and technological impacts, Sofia, Publishing house „Za bukvite – O pismeh”pl_PL
dc.referencesParijkova L. (2013e), Sites for sharing books and for book’s reviews. Study and presentation of good practices for reading competence of children and students, Sofia, Publishing house „Za bukvite – O pismeh”, ISBN 978-954-2946-92-2pl_PL
dc.referencesSandersten Holte M. (1998), Creating an optimum reading culture in the low countries: the role of Stichting Lezen [online], [accessed: 15.11.2014], retrieved from Internet: <http://archive.ifla.org/IV/ifla64/098-80e.htm/>pl_PL
dc.referencesStoykova D. (2013), From love to read to success in reading [in:] Parijkova L. (ed.) The Book – our more sensual present, Sofia, Publishing house „Za bukvite – O pismeh”pl_PL
dc.contributor.authorEmaildr.parijkova@abv.bgpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-810-3.12


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe