Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDeńca, Marta
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2020-10-28T13:27:36Z
dc.date.available2020-10-28T13:27:36Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationDeńca M., Rola biblioteki szkolnej w rozwijaniu kompetencji czytelniczych uczniów niesłyszących, [w:] W kręgu kultury czytelniczej dzieci i młodzieży, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź-Warszawa 2015, s. 169-189, doi: 10.18778/7969-810-3.10pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-810-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32462
dc.descriptionKształtowanie i rozwijanie kompetencji czytelniczych jest jednym z najważniejszych zadań nauczycieli i wychowawców pracujących z uczniami niesłyszącymi. Szczególna rola w tym zakresie przypada bibliotece szkolnej. Zamierzeniem autorki tekstu jest ukazanie poziomu kompetencji czytelniczych niesłyszących uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum oraz działań nauczycieli bibliotekarzy podejmowanych w celu ich rozwijania. W związku z tym w marcu 2014 r. przeprowadzone zostały badania w bibliotekach funkcjonujących w ośrodkach szkolno-wychowawczych dla dzieci niesłyszących w całej Polsce, z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety. Nauczyciele bibliotekarze wypowiadali się na temat umiejętności uczniów niesłyszących w zakresie korzystania z biblioteki, poszukiwania i wyboru odpowiedniej dla siebie lektury, korzystania ze słowa drukowanego, utrwalania i praktycznego wykorzystywania lektury. Ponadto badania objęły zagadnienia związane z szeroko pojętą pracą pedagogiczną biblioteki szkolnej, mającej na celu wspomaganie rozwoju kompetencji czytelniczych uczniów. Na podstawie uzyskanego materiału badawczego sformułowano wnioski dotyczące poziomu kompetencji czytelniczych uczniów niesłyszących oraz działań, jakie powinny być podejmowane przez nauczycieli bibliotekarzy w zakresie kształtowania i rozwijania wyżej wymienionych umiejętności w specyficznej grupie czytelników, jakimi są dzieci z wadą słuchu.pl_PL
dc.description.abstractShaping and developing reading competencies are among the most important tasks of teachers and educators who work with deaf students. School libraries play a special role in this regard. The intention of the author is to show the level of reading competencies of deaf primary-school and middle-school pupils, and to present measures undertaken by teachers-librarians in order to develop them. Therefore, in March 2014, a questionnaire survey was conducted in libraries at learning centres for deaf children in Poland. Teachers-librarians spoke about deaf students’ skills in the use of libraries, the search and selection of appropriate books, the use of the printed word, remembering content and the practical use of books. In addition, the study included issues related to a wider educational work of a school library, aimed to support the development of reading competencies of students. Based on the research material, conclusions have been drawn regarding the level of deaf students’ reading competencies and measures that should be taken by teachers-librarians in shaping and developing the above-mentioned skills in the specific group of readers, i.e. children with hearing loss.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskichpl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), W kręgu kultury czytelniczej dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź-Warszawa 2015;
dc.relation.ispartofseriesNauka, Dydaktyka, Praktyka;163
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectbiblioteka szkolnapl_PL
dc.subjectkompetencje czytelniczepl_PL
dc.subjectuczniowie niesłyszącypl_PL
dc.titleRola biblioteki szkolnej w rozwijaniu kompetencji czytelniczych uczniów niesłyszącychpl_PL
dc.title.alternativeThe role of school library in developing reading competencies of deaf studentspl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number169-189pl_PL
dc.contributor.authorAffiliation„Centrum Autyzmu i Całościowych Zaburzeń Rozwojowych” w Krakowiepl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-811-0
dc.contributor.authorBiographicalnoteMarta Deńca – absolwentka kierunku pedagogika specjalna ze specjalizacją w zakresie surdopedagogiki na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie (1992) oraz kierunku bibliotekoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim (2006). Obecnie pracuje w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym „Centrum Autyzmu i Całościowych Zaburzeń Rozwojowych” w Krakowie. Doktorantka Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie – w przygotowaniu praca doktorska na temat uwarunkowań umiejętności czytania ze zrozumieniem uczniów niesłyszących. Obszary jej zainteresowań to: umiejętność czytania uczniów niesłyszących, praca z uczniami niesłyszącymi w bibliotece szkolnej, rozwój systemu językowego i sprawności komunikacyjnej osób niesłyszących.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMarta Deńca – a graduate of the Faculty of Special Education with a specialization in surdopedagogics at the Pedagogical University of Cracow (1992) and graduate in library science at the Jagiellonian University (2006). Currently, she is working in the Special Educational Centre “The Centre for Autism and Pervasive Developmental Disorders” in Cracow. She is a PhD student at the Pedagogical University of Cracow – working on a doctoral thesis on the determinants of reading comprehension skills of deaf students. Her areas of interest include: reading skills of deaf students, working with deaf students in a school library, the development of the language system and the communication efficiency of the deaf.pl_PL
dc.referencesAndrzejewska J. (1996), Bibliotekarstwo szkolne: teoria i praktyka. T. 2, Praca pedagogiczna biblioteki, Warszawa, Wydaw. SBP, ISBN 83-85778-60-8pl_PL
dc.referencesCzerwińska M. (2005), Kultura czytelnicza uczniów z dysfunkcją narządu słuchu: uwarunkowania i możliwości kształtowania [w:] Pilecka W., Ozga A., Kurtek P. (red.), Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ekosystemie, Kielce, Wydaw. Akademii Świętokrzyskiej, ISBN 83-7133-264-5pl_PL
dc.referencesDeńca M. (2013), Czytelnik niesłyszący w bibliotece szkolnej [w:] Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku: szkice bibliologiczne, Łódź, Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego, s. 309-324pl_PL
dc.referencesDeńca M. (2008), Praca z czytelnikiem niesłyszącym, „Biblioteka w Szkole”, nr 1, s. 17-18pl_PL
dc.referencesDylak S. (2000), Wprowadzenie do konstruowania szkolnych programów nauczania, Warszawa, Wydaw. Szkolne PWN, ISBN 83-7195-267-8pl_PL
dc.referencesFedorowicz M. (2002), Specjalne materiały czytelnicze dla osób niepełnosprawnych: zarys dziejów – formy – obieg społeczny, Toruń, Wydaw. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, ISBN 83-231-1420-Xpl_PL
dc.referencesGunia G. (2006), Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy: wybrane problemy teorii i praktyki surdologopedycznej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, ISBN 83-7308-650-1pl_PL
dc.referencesHanisz J. (1999), Program wczesnoszkolnej zintegrowanej edukacji XXI wieku klasy I-III, Warszawa, Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, ISBN 83-02-07470-5pl_PL
dc.referencesJachimczak B. (1990), Badania czytelnictwa czy kultury czytelniczej społeczeństwa?, „Poradnik Bibliotekarza”, nr 10, s. 17-19pl_PL
dc.referencesLöwe A. (1990), Wybór pism, Warszawa – Szczecinpl_PL
dc.referencesMaterska K. (1993), Edukacyjna funkcja biblioteki publicznej w życiu młodzieży, Warszawa, Wydaw. SBP, ISBN 83-85778-00-4pl_PL
dc.referencesOssowski S. (1967), Z zagadnień psychologii społecznej, Warszawa, Państwowe Wydaw. Naukowepl_PL
dc.referencesPodgórska-Jachnik D. (2004), Przekaz pantomimiczny w komunikacji z dzieckiem niesłyszącym, Łódź, Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego, ISBN 83-7171-725-3pl_PL
dc.referencesRakowska A. (1992), Rozwój systemu gramatycznego u dzieci głuchych, Kraków, Wydaw. Naukowe WSPpl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli, Dz. U. 2009, nr 50, poz. 440pl_PL
dc.referencesStelmaszuk W. (1996), Sieć społeczna a rozwój kompetencji jednostki [w:] Przecławska A. (red.), Pedagogika społeczna: kręgi poszukiwań, Warszawa, Wydaw. „Żak”, s. 107-115pl_PL
dc.referencesSzefler E. (2003), Kompetencje czytelnicze uczniów w młodszym wieku szkolnym. Wodniczka. 1. Stan obecny, Bydgoszcz, Wydaw. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, ISBN 83-7096-491-5pl_PL
dc.referencesWoźniczka-Paruzel B. (1998), Od języka migowego do książki czarnodrukowej (o kształtowaniu sprawności czytelniczej osób niesłyszących), „Acta Universitatis Nicolai Copernici” Bibliologia II-III, Nauki Hum.-Społ., z. 328, s. 632-649pl_PL
dc.referencesZborucka A. (1983), Ćwiczenia z surdopsychologii, Kraków, Wydaw. Naukowe WSPpl_PL
dc.contributor.authorEmailmartadenca@vp.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-810-3.10


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe