dc.contributor.author | Szmidt, Krzysztof | |
dc.contributor.author | Modrzejewska-Świgulska, Monika | |
dc.contributor.editor | Szmidt, Krzysztof | |
dc.contributor.editor | Modrzejewska-Świgulska, Monika | |
dc.date.accessioned | 2019-11-07T16:17:09Z | |
dc.date.available | 2019-11-07T16:17:09Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Szmidt K., Modrzejewska-Świgulska M., Słowo wstępne, [w:] Zasoby twórcze człowieka. Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej, Szmidt K., Modrzejewska-Świgulska M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 7-9, doi: 10.18778/7525-837-0.01 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-837-0 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/30693 | |
dc.description | Publikacja doskonale wpisuje się w klimat „protwórczości i prozdolności” dzisiejszych czasów. Powstała jako projekt teoretyczno-badawczy, który w swoich założeniach integruje dwa zespoły pracowników naukowych, przedstawicieli pedagogiki twórczości oraz edukacji artystycznej. Autorzy postawili sobie nader ambitne zadanie, związane z przedstawieniem podstaw pedagogiki pozytywnej, w oparciu o zgromadzoną wiedzę teoretyczną jak i wyniki badań własnych. Istotnym walorem poznawczym książki jest sposób narracji, jakim posługują się Autorzy. Z jednej strony mamy do czynienia z naukowym i rzetelnym wykładem, z drugiej strony autorzy w żywy i lekki sposób omawiają problematykę, która skłania czytelnika do własnych refleksji i przemyśleń, zachęca do projektowania własnych działań pedagogicznych. Wydaje się zatem, że Autorom doskonale znana jest koncepcja refleksyjnego praktyka, skoro prezentując swoje wywody sprawiają, iż odbiorca staje się refleksyjnym czytelnikiem. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Szmidt K., Modrzejewska-Świgulska M. (red.), Zasoby twórcze człowieka. Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | pedagogika | pl_PL |
dc.subject | zdolności | pl_PL |
dc.subject | twórczość | pl_PL |
dc.subject | kreatywność | pl_PL |
dc.subject | talent | pl_PL |
dc.subject | uzdolnienia | pl_PL |
dc.title | Słowo wstępne | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 7-9 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Badań Edukacyjnych, Zakład Pedagogiki Twórczości | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-309-2 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Krzysztof J. Szmidt jest profesorem nadzwyczajnym Uniwersytetu Łódzkiego, kierownikiem Zakładu Pedagogiki Twórczości w Katedrze Badań Edukacyjnych. Autor wielu książek i artykułów z zakresu pedagogiki twórczości i treningu kreatywności, w tym Pedagogiki twórczości (GWP, 2007), Treningu
kreatywności („Helion”, 2008), ABC kreatywności (Difin, 2010). Prezes Zarządu Głównego Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności w latach 2000–2009, a obecnie prezes honorowy PSK i superwizor treningu twórczości PSK. Koordynator naukowy największego w Polsce projektu wychowania do twórczości – Szkoła wspierająca uzdolnienia, realizowanego w sześciu miastach Mazowsza. Pomysłodawca nowej formy dydaktycznej – lekcji twórczości, realizowanych w wielu polskich szkołach, autor podręczników i pomocy dydaktycznych z tego zakresu (Porządek i Przygoda. Lekcje twórczości i Żywioły. Lekcje twórczości w nauczaniu zintegrowanym). Przeprowadził setki treningów kreatywności dla różnych grup zawodowych, w tym dla tak znanych firm, jak: „Praktiker”, „Parker”, „Cersanit”, BRE Bank,
„Polsnack” czy „Masterfood Polska”. Stały współpracownik i konsultant naukowy Ośrodka Twórczej Edukacji „Kangur” w Krakowie oraz Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół Artystycznych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Dla programu 1 TVP nakręcił serial edukacyjny Pogotowie Twórczości
(trzy emisje). Opiekun naukowy jedynej w Polsce Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Artystycznej w Zakopanem. Prywatnie miłośnik wspinaczki górskiej, siatkówki i skandynawskiej powieści kryminalnej. Znawca muzyki klasycznej, zwłaszcza barokowej, oraz jazzu, zwłaszcza cool. Zaciekły poszukiwacz widoków w Tatrach i na wyspach greckich. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Monika Modrzejewska-Świgulska – pedagog, adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Twórczości w Katedrze Badań Edukacyjnych na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Ukończyła studia magisterskie na Uniwersytecie Łódzkim, studia podyplomowe na Uniwersytecie Jagiellońskim, specjalizacja: aktywność twórcza i sposoby jej wspierania. Rozprawę doktorską na temat Twórczość codzienna w perspektywie biograficznej napisała pod kierunkiem profesora Krzysztofa J. Szmidta. Jest członkiem zarządu głównego Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności. Autorka publikacji z zakresu pedagogiki twórczości i badań nad twórczością, współredaktorka pracy Psychopedagogika działań twórczych (Impuls, 2003). Pracuje jako konsultant i trener w projekcie Szkoła wspierająca uzdolnienia oraz wykładowca i trener Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół Artystycznych MKiDzN. Swoje zainteresowania naukowe koncentruje wokół problematyki pedagogiki twórczości, animacji społeczno-kulturalnej oraz badań biograficzno-narracyjnych. Prywatnie lubi hatha-yogę, dobry teatr i powieść
modernistyczną, mistyczne miasta, twórczość Joni Mitchell oraz bossa novę. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-837-0.01 | |