Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŁojek-Kurzętkowska, Maria
dc.date.accessioned2019-09-06T10:07:42Z
dc.date.available2019-09-06T10:07:42Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0208-6107
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/30072
dc.description.abstractSplitting up of educational practice into a value-free cognitive component and a cognition-free emotive component which dominated in modern account of education, has led to the serious misunderstanding of the subject and purpose of educational activities. Using the conceptual apparatus related to the exchange of services and developing the key competences has resulted in reduction of educational activities to economic factors. The purpose of this paper is to demonstrate the importance of the concept of resistance as a link connecting the cognitive and the emotional elements in teaching. The assumption is that developing moral autonomy by the students is the ultimate goal of educational activities. The first part of the paper analyses the concepts of self-knowledge, subjectivity and resistance in terms of G. W. F. Hegel’s "Phenomenology of the Spirit". The second section refers these concepts to the contemporary moral education. The linguistic concept of education developed by Paul Standish is presented; the focus is on the author’s view on the role of emotional factors in shaping the moral autonomy of the students. The concept of educational resistance turns out to be a necessary link connecting two important perspectives: the self-consciousness of a student and a discursive world, consisting of socially conditioned acts of speech.en_GB
dc.description.abstractDominujący w nowoczesności podział praktyk edukacyjnych na dwa niezależne elementy: czynnik poznawczy i emocjonalny, doprowadził do nieadekwatnego pojmowania podmiotu i celu działań edukacyjnych. Stosowanie aparatu pojęciowego związanego z wymianą usług oraz kształtowaniem kompetencji kluczowych, spowodowało zredukowanie działań edukacyjnych do czynników ekonomicznych. Celem artykułu jest ukazanie znaczenia pojęcia oporu jako ogniwa łączącego element kognitywny i emocjonalny w nauczaniu. W tekście przyjęte jest założenie, iż osiągnięcie autonomii moralnej przez wychowanków uznaje się za cel działań edukacyjnych. Pierwsza część tekstu stanowi analizę pojęć samowiedzy, podmiotowości i oporu obecnych  w Fenomenologii ducha Georga Wilhelma Friedricha Hegla. W drugiej części rozważań pojęcia te odniesione zostają do problematyki współczesnej edukacji moralnej. Przedstawiona zostaje językowa koncepcja edukacji autorstwa Paula Standisha, podkreślająca rolę czynnika emocjonalnego w kształtowaniu autonomii moralnej wychowanków. Pojęcie oporu edukacyjnego okazuje się być koniecznym ogniwem łączącym dwie istotne perspektywy: samoświadomość wychowanka i dyskursowy świat, składający się ze społecznie uwarunkowanych aktów mowy.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica; 31
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjecteducationen_GB
dc.subjectresistanceen_GB
dc.subjectmoral autonomyen_GB
dc.subjectself-knowledgeen_GB
dc.subjectPaul Standishen_GB
dc.subjectedukacjapl_PL
dc.subjectopórpl_PL
dc.subjectautonomia moralnapl_PL
dc.subjectsamoświadomośćpl_PL
dc.subjectPaul Standishpl_PL
dc.titleDialektyka oporu. Edukacja jako proces odkrywania znaczeńpl_PL
dc.title.alternativeDialectics of resistance. Education as a process of discovering meaningsen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number41-59
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Gdański, Instytut Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa
dc.identifier.eissn2353-9631
dc.referencesDuff Antony, Punishment, Communication and Community, Oxford University Press, New York 2001.pl_PL
dc.referencesFoucault Michael, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, przeł. Tadeusz Komendant, Aletheia, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesHegel Georg Wilhelm Friedrich, Fenomenologia ducha, przeł. Adam Landman, PWN, Warszawa 1963.pl_PL
dc.referencesHonneth Axel, Walka o uznanie. Moralna gramatyka konfliktów społecznych, przeł. Jakub Duraj, Nomos, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesStandish Paul, The Disenchantment of Education and the Re-enchantment of the World, „Journal of Philosophy of Education” 2016, t. 50, nr 1, s. 98–116.pl_PL
dc.referencesStandish Paul, Teaching Exposed: Education in Denial, The Boyd Bode Lecture, Institute of Education, London 2014.pl_PL
dc.referencesSteiner George, Nauki mistrzów, przeł. Jerzy Łoziński, Wydawnictwo Zysk i Spółka, Poznań 2013.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmaria.lojek@hotmail.com
dc.identifier.doi10.18778/0208-6107.31.03


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.