Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŚliwiński, Tomasz
dc.date.accessioned2019-08-26T08:43:12Z
dc.date.available2019-08-26T08:43:12Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationŚliwiński T., Mistrz i kontynuator. Rene Descartes i Louis De La Forge, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, doi: 10.18778/7525-889-9pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-889-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/30033
dc.descriptionDescartes bezwzględnie wierzył w fakt odnalezienia jedynej prawdy w nauce, na podstawie czego widoczne było, iż rewolucja myślowa, polegająca na zachwianiu i obaleniu filozofii zastanej, mogła być wyłącznie jego udziałem jako prawdę znajdującego, jako tego, kto ujawnia zasady. Kolejni uczeni, korzystając z tych zasad, mieli ją tylko aprobować i wcielać w życie poprzez rozwijanie zawartych w niej konsekwencji. Było to nie tylko możliwe, ale wręcz konieczne, skoro sama prawda nosi wszystkie właściwe sobie cechy, kiedy ją się ostatecznie ujawnia. W ten oto sposób nie ma potrzeby szukać jej dalej, lecz należy ograniczyć się do tego, by z najwyższą uwagą i pieczołowitością ukazać ją w jej pełni i czystości. W ich świetle również odkrywca jest nikim innym, jak tylko od owej prawdy zależnym jej wyznawcą oraz poddanym. Takie właśnie było konsekwentne pojmowanie zadania, którego podjął się De La Forge i takież jest jego postępowanie, które anonsował już w tytule jego głównego dzieła: Traktat o umyśle ludzkim, jego władzach, czynnościach oraz jego związku z ciałem, i czego nasz autor nie omieszkał dodać: napisany podług Zasad René Descartes’apl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectRene Descartespl_PL
dc.subjectLouis De La Forgepl_PL
dc.subjectkoncepcja umysłu ludzkiegopl_PL
dc.subjectkartezjańska filozofia umysłupl_PL
dc.subjectniematerialność umysłupl_PL
dc.subjectjedność substancjalnapl_PL
dc.subjectteoria uczuć duszypl_PL
dc.subjectfilozofia praktycznapl_PL
dc.titleMistrz i kontynuator. Rene Descartes i Louis De La Forgepl_PL
dc.title.alternativeThe Master nad his Follower: René Descartes and Louis De La Forge.pl_PL
dc.title.alternativeLe maitre et son successeur: René Descartes et Louis De La Forge.pl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.page.number560pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Katedra Historii Filozofiipl_PL
dc.referencesAlanen L., Descartes’s Concept of Mind, Cambridge 2003.pl_PL
dc.referencesAblondi F., Gerauld de Cordemoy: Atomist, Occasionalist, Cartesian, Milwaukee: Marquette University Press 2005.pl_PL
dc.referencesAduszkiewicz A., Od Scholastyki do ontologii. Dwa studia, Warszawa 1995.pl_PL
dc.referencesAlain É. Ch., Idées. Introduction à la philosophie. Platon – Descartes – Hegel – Comte, Paris 1960.pl_PL
dc.referencesAlexandrescu V., La question de l’union de l’âme et du corps en général [w:] Alexandrescu, Vlad et Jalobeanu, Dana (red.), Esprits Modernes. Études sur les modèles de pensées alternatifs au XVIe–XVIIIe siècles, Bucuresti 2003.pl_PL
dc.referencesAlibert C., ks., La Psychologie thomiste et les théories modernes, Paris 1903.pl_PL
dc.referencesAlquié F., Kartezjusz, tłum. S. Cichowicz, Warszawa 1989.pl_PL
dc.referencesAlquié F., La découverte méthaphysique de l’homme chez Descartes, Paris 1950.pl_PL
dc.referencesArnauld A., Nicole P., Logika czyli sztuka myślenia, tłum. S. Romanowa, Warszawa 1958.pl_PL
dc.referencesArystoteles, O duszy, tłum. P. Siwek, Warszawa 1988.pl_PL
dc.referencesArystoteles, Dzieła wszystkie, pod. red. K. Leśniaka, A. Paciorka, L. Regnera, P. Siwka, t. II, Warszawa 1990.pl_PL
dc.referencesAsmus W. F., Descartes, tłum. L. Chmaj, Warszawa 1960.pl_PL
dc.referencesAucante V., La philosophie médicale de Descartes, Paris 2006.pl_PL
dc.referencesAugustyn W., Descartes’a ustalenie podstaw wiedzy, Warszawa 1969.pl_PL
dc.referencesAugustyn W., Podstawy wiedzy u Descartes’a i Malebranche’a, Warszawa 1973.pl_PL
dc.referencesBain A., L’Esprit et le corps: considérés au point de vue de leurs relations; suivis d’études sur les erreurs généralement répandues au sujet de l’esprit, Paris 1880.pl_PL
dc.referencesBasselin R., Dissertation sur l’origine des idées, où l’on fait voir contre M. Descartes, le R. P. Malebranche et MM. de Port-Royal, qu’elles nous viennent toutes des sens et comment, Paris 1709.pl_PL
dc.referencesBastié M., La Vie future ou l’immortalité de l’âme devant l’opinion humaine, Toulouse 1903.pl_PL
dc.referencesBatteux Ch., Histoire des causes premières, ou Exposition sommaire des pensées des philosophes sur les principes des êtres, Paris 1769.pl_PL
dc.referencesBautain L. E. M., L’esprit humain et ses facultés, Paris 1859.pl_PL
dc.referencesBalz A. G. A., Louis De La Forge and the critique of substantial forms, Philosophical Reviev, t. XLI, nr 6, 1932.pl_PL
dc.referencesBednarowski W., Descartes i cogito, Kraków 2001.pl_PL
dc.referencesBinet A., L’Âme et le corps, Paris 1905.pl_PL
dc.referencesBlanchet L., Les antécédents historiques du “Je pense, donc je suis”, Paris 1920.pl_PL
dc.referencesBonniot J. de, La Bête comparée à l’homme, Paris 1889.pl_PL
dc.referencesBouillier F., Du Principe vital et de l’âme pensante, ou Examen des diverses doctrines médicales et psychologiques sur les rapports de l’âme et de la vie, Paris 1873.pl_PL
dc.referencesBouillier F., Histoire de la philosophie cartesienne, t. I–II, Paris 1854.pl_PL
dc.referencesBouillier F., Histoire et critique de la révolution cartésienne, Paris 1842.pl_PL
dc.referencesBouissou R., Histoire de la médecine, Paris 1967.pl_PL
dc.referencesBoulnois O., Pour une histoire philosophique de la scolastique du XVIIe siècle, Les Études Philosophiques, 1/2002.pl_PL
dc.referencesBoutroux É., Des verites eterneles chez Descartes, Paris 1927.pl_PL
dc.referencesBraunstein F., Pépin J.–F., La place du corps dans la culture occidentale, Paris, 1999.pl_PL
dc.referencesBréhier É., Histoire de la philosophie, t II, La Philosophie moderne, Paris 1968.pl_PL
dc.referencesBrochard V., De l’Erreur, Paris 1897.pl_PL
dc.referencesBrunschvicg L., Le progrès de la conscience dans la philosophie occidentale, t. I–II, Paris 1927.pl_PL
dc.referencesButterfield H., Rodowód współczesnej nauki 1300–1800, tłum. H. Krahelska, Warszawa 1963.pl_PL
dc.referencesCamus A. Le., Médecine de l’esprit, où l’on traite des dispositions et des causes physiques qui influent sur les opérations de l’esprit et des moyens de maintenir ces opérations dans un bon état, t. I–II, Paris 1753.pl_PL
dc.referencesChanet P., De l’instinct et de la connoissance des animaux, Paris 1646.pl_PL
dc.referencesChanet P., Traite de l’esprit de l’homme et de ses fonctions, Paris 1649.pl_PL
dc.referencesChassagne A., Louis De La Forge, médecin et philosophe angevin, (Angers) Paris 1938.pl_PL
dc.referencesChevalier J., Descartes, Paris 1922.pl_PL
dc.referencesChmaj L., Pojęcie przyczynowości w filozofii Kartezjusza, Przegląd Filozoficzny, Zeszyt II, Warszawa 1937.pl_PL
dc.referencesChmaj L., Rozwój filozoficzny Kartezjusza, Kraków 1930.pl_PL
dc.referencesCicero M. T., Rozmowy tuskulańskie, tłum. J. Śmigaj, Warszawa 1961.pl_PL
dc.referencesClair P., Louis de la Forge et les origins de l’occasionalisme, Recherches sur le XVIIe siècle 1, 1976.pl_PL
dc.referencesClarc D. M., Descartes’s Theory of Mind, Oxford 2003.pl_PL
dc.referencesClerc F., La Science. Dialogue entre l’âme et le corps, Paris 1870.pl_PL
dc.referencesCoconnier M. T., L’âme humaine: existence et nature, Paris 1890.pl_PL
dc.referencesCohen I. Bernard, Od Kopernika do Newtona. Narodziny nowej fizyki, tłum. S. Szpilkowski, Warszawa 1964.pl_PL
dc.referencesCopleston F., Historia filozofii, tłum. J. Marzęcki, t. IV, Warszawa 1995.pl_PL
dc.referencesCordemoy G. de, Oeuvres philosophiques, wyd. P. Clair i F. Girbal, Paris 1968.pl_PL
dc.referencesCordemoy G. de, Le Discernement du corps et de l’ame, en six discours, pour servir à l’éclaircissement de la Physique, Paris 1666.pl_PL
dc.referencesCoreth E., Schöndorf H., Filozofia XVII i XVIII wieku, tłum. P. Gwiazdecki, Kęty 2006.pl_PL
dc.referencesCorriol ks., Compendium de la philosophie chrétienne comparée avec les doctrines des philosophes anciens et des philosophes modernes, d’après Sanseverino, Paris 1880.pl_PL
dc.referencesCrane T., Patterson S., éds., History of the Mind-body Problem, London – New York, Routledge, Studies in the History of Philosophy, 2000.pl_PL
dc.referencesCrombie A. C., Style myśli naukowej w początkach nowożytnej Europy, tłum. P. Salwa, Warszawa 1994.pl_PL
dc.referencesCrombie A. C., Nauka średniowieczna i początki nauki nowożytnej, tłum. S. Łypacewicz, t. I–II, Warszawa 1960.pl_PL
dc.referencesCyon É. de, Dieu et science. Essais de psychologie de sciences, Paris 1910.pl_PL
dc.referencesCzajkowski S., Dowód ontologiczny Kartezjusza i jego nowa idea Boga, Przegląd Filozoficzny, Zeszyt II, Warszawa 1937.pl_PL
dc.referencesCzajkowski S., Intuicja twórcza filozofji Descartes’a i znaczenie pojęcia Boga w jego teorji poznania, Przegląd Filozoficzny, Warszawa 1930.pl_PL
dc.referencesCzerkawski J., Zagadnienie punktu wyjścia w filozofii N. Malebranche’a, RF 42, 1994, z. I.pl_PL
dc.referencesCzeżowski T., Metodologiczne postulaty Descartes’a, Przegląd Filozoficzny, Zeszyt II, Warszawa 1937.pl_PL
dc.referencesCzeżowski T., O metafizyce jej kierunkach i zagadnieniach, Toruń 1949.pl_PL
dc.referencesDamiron J.–Ph., Essai sur l’histoire de la philosophie en France au XVII’e siècle, t. II, Paris 1903.pl_PL
dc.referencesDamiron P., Essai sur l’histoire de la philosophie en France au XVIIe siècle, Paris 1846.pl_PL
dc.referencesDaniel P. G., Voyage du monde de Descartes, Paris 1702.pl_PL
dc.referencesDąmbska I., Sceptycyzm francuski XVI i XVII wieku, Toruń 1958.pl_PL
dc.referencesDelaunay P., La vie médicale aux XVI’e, XVII’e et XVIII’e siècles, Chartres 1935.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Cogitationes privatae [w:] F. Alquié, Kartezjusz, tłum. S. Cichowicz. Warszawa 1989.pl_PL
dc.referencesDescartes R., L’Homme de René Descartes, et La Formation du foetus, avec les remarques de Louis de la Forge. A quoi l’on à ajouté Le Monde, ou Traité de la lumière, du même auteur. A Paris 1677.pl_PL
dc.referencesDescartes R., List do Voetiusa, tłum. J. Usakiewicz, Warszawa 1998.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Listy do księżniczki Elżbiety, tłum. J. Kopania, Warszawa 1995.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Listy do Regiusa, Uwagi o pewnym pisemku, tłum. J. Kopania, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Medytacje o pierwszej filozofii wraz z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora oraz Rozmowa z Burmanem, tłum. M. i K. Ajdukiewiczowie, t. I–II, Warszawa 1958.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Namiętności duszy, tłum. L. Chmaj, Warszawa 1986.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Oeuvres de Descartes , pod red. Ch. Adama i P. Tannery’ego, t. I–XI (1897–1909).pl_PL
dc.referencesDescartes R., Oeuvres et lettres de Descartes, textes présentés par A. Bridoux, Paris 1952.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Oeuvres philosophiques (1618–1637), Textes établis, présentés et annotés par Ferdinand Alquié, t. I–III, Paris 1963.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Poszukiwanie prawdy przez światło naturalne, tłum. L. Chmaj, Warszawa 1937.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Prawidła do kierowania umysłem, tłum. L. Chmaj, Warszawa 1937.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1981.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Studium bonae mentis, tłum. G. Mitrowski [w:] Ziółkowski A. M., Filozofia René Descartes’a, Warszawa, 1987.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Świat albo Traktat o Świetle, tłum. T. Śliwiński, Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Zarzuty i odpowiedzi późniejsze, Korespondencja z Hyperaspistesem, Arnauldem i More’em, tłum. J. Kopania, Kęty 2005.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Zasady filozofii, tłum. I. Dąmbska, Warszawa 1960.pl_PL
dc.referencesDrozdowicz Z., Bóg w filozofii Kartezjusza [w:] Oblicza filozofii XVII wieku, Lublin 2008.pl_PL
dc.referencesDrozdowicz Z., Intelektualizm i naturalizm w filozofii francuskiej, Poznań 1987.pl_PL
dc.referencesDrozdowicz Z., Sens poznawczy Kartezjańskiego wątpienia, Studia Filozoficzne 1978, nr 7.pl_PL
dc.referencesDrozdowicz Z., Główne nurty w nowożytnej filozofii francuskiej, Poznań 1991.pl_PL
dc.referencesDrozdowicz Z., Kartezjusz a współczesność, Poznań 1980.pl_PL
dc.referencesDrozdowicz Z., Nowożytna kultura umysłowa Francji, Poznań 1983.pl_PL
dc.referencesDrozdowicz Z., O Bogu, Rozumie, Naturze i Wielkim Eklektyzmie. Szkice z filozofii francuskiej, Szczecin 1986.pl_PL
dc.referencesDugas L., Penseurs libres et liberté de pensée, Montaigne, Descartes, Stuart Mill, Edmund Gosse; dissolution de la foi, protestantisme et libre pensée, Paris 1914.pl_PL
dc.referencesDuhamel J.–M.–C., Des méthodes dans les sciences du raisonnement, Paris 1865.pl_PL
dc.referencesDumont J., L’Oratoire et le cartésianisme en Anjou, Angers 1864.pl_PL
dc.referencesFerguson K., Ogień w równaniach. Nauka religia i poszukiwania Boga, tłum. P. Amsterdamski, Poznań 2001.pl_PL
dc.referencesFlorka R. A., Descartes’s Metaphysical Reasoning, New York 2001.pl_PL
dc.referencesFlourens P., De la vie et de l’intelligence, Paris 1858.pl_PL
dc.referencesForge De La L., Traktat o umyśle ludzkim, jego władzach, czynnościach oraz jego związku z ciałem, tłum. T. Śliwiński, Kęty 2011.pl_PL
dc.referencesFoucher S., La critique de la “Recherche de la vérité” où l’on examine en même tems une partie des principes de M. Descartes, lettre par un académicien [par Simon Foucher], Paris 1675.pl_PL
dc.referencesFowler C. F., Descartes on the human soul. Philosophy and the Demands of Christian Doctrine, Dordrecht, Boston, London 1999.pl_PL
dc.referencesFrauenglas E., Descartes i filozofia XVIII wieku, Przegląd Filozoficzny, Zeszyt II, Warszawa 1937.pl_PL
dc.referencesFuchs Thomas, The mechanization of the heart: Harvey and Descartes, New York 2001.pl_PL
dc.referencesGalewicz W., Czy sądzimy to, co chcemy? Rozum i wola u Kartezjusza i Spinozy, Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria – 1995, IV, nr 3.pl_PL
dc.referencesGardair J., Corps et âme, essais sur la philosophie de saint Thomas, Paris 1892.pl_PL
dc.referencesGauthier L., Portraits du XVIIe siècle; suivis d’études sur les deux derniers siècles. Paris 1895.pl_PL
dc.referencesGeulincx A., Etyka, tłum. J. Usakiewicz, Kęty 2007.pl_PL
dc.referencesGeulincx A., Metafizyka prawdziwa, tłum. J. Usakiewicz, Kęty 2009.pl_PL
dc.referencesGierulanka D., Zagadnienie swoistości poznania matematycznego, Warszawa 1962.pl_PL
dc.referencesGilson E., Bóg i ateizm, tłum. M. Kochanowska i P. Murzański, Kraków 1996.pl_PL
dc.referencesGilson E., Bóg i filozofia, tłum. M. Kochanowska, Warszawa 1961.pl_PL
dc.referencesGilson E., Discours de la methode, texte et commentaire par Etienne Gilson, Paris 1930.pl_PL
dc.referencesGilson E., Jedność doświadczenia filozoficznego, tłum. Z. Wrzeszcz, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesGilson E., Wprowadzenie do nauki Świętego Augustyna, tłum. Z. Jakimiak, Warszawa 1953.pl_PL
dc.referencesGilson E., Byt i istota, tłum. P. Lubicz i J. Nowak, Warszawa 1963.pl_PL
dc.referencesGordon M., Najważniejsze systemy filozoficzne XVII i XVIII wieku, Szczecin 1972.pl_PL
dc.referencesGouhier H., Essai sur Descartes, Paris 1946.pl_PL
dc.referencesGouhier H., La Philosophie de Malebranche et son expérience religieuse, Paris 1948.pl_PL
dc.referencesGouhier H., Pensée religieuse de Deascartes, Paris 1924.pl_PL
dc.referencesGouhier H., La Vocation de Malebranche, Paris 1926.pl_PL
dc.referencesGousset J., Causaum primae et secundarum realis operatio rationibus confirmatur, et ab objectionibus defenditur. De his Apologia sit pro Renato Descartes, Leovardiae, Fr. Halma 1716.pl_PL
dc.referencesGrygorowicz M., Studia Stanisława Czajkowskiego nad podstawami metafizyki Kartezjusza [w:] Studia z Filozofii Polskiej, t. II, Bielsko-Biała, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesGrygorowicz M., Problem inicjacji filozoficznej w „Rozprawie o metodzie” Kartezjusza [w:] Filozofia i wolność. Księga poświęcona pamięci Profesora Wiesława Gromczyńskiego, pod. red. P. Pieniążka, Łódź 2010.pl_PL
dc.referencesGuenancia P., Descartes, Paris 1986.pl_PL
dc.referencesGueroult M., Descartes selon l’ordre des raisons, t. I–II, Paris 1953.pl_PL
dc.referencesGueroult M., Etudes sur Descartes, Spinoza, Malebranche et Leibniz, New York 1970.pl_PL
dc.referencesGueroult M., Malebranche, Paris 1959.pl_PL
dc.referencesGut P., Jak możliwa jest wolność? [w:] Oblicza filozofii XVII wieku, Lublin 2008.pl_PL
dc.referencesHall A. Rupert, Rewolucja naukowa 1500–1800. Kształtowanie się nowożytnej postawy naukowej, tłum. T. Zembrzuski, Warszawa 1966.pl_PL
dc.referencesHamelin O., Le système de Descartes, Paris 1921.pl_PL
dc.referencesHanby M., Augustine and modernity, New York 2003.pl_PL
dc.referencesHatfield G. C., Routledge Philosophy Guidebook to Descartes and the Meditations, London 2002.pl_PL
dc.referencesHeller M., Życiński J., Wszechświat – maszyna czy myśl?, Kraków 1988.pl_PL
dc.referencesHelvétius C.–A., De l’esprit, Paris 1758.pl_PL
dc.referencesIndan F., Myśli etyczne Kartezjusza, Studia Filozoficzne, 1972, nr 6/79.pl_PL
dc.referencesIngarden R. S., Fizyka i fizycy. Studia i szkice z historii filozofii fizyki, Lublin 1994.pl_PL
dc.referencesJacquet Ch., L’unité du corps et de l’esprit. Affects, actions et passions chez Spinoza, Paris 2004.pl_PL
dc.referencesJacquet Ch., Le corps, Paris 2001.pl_PL
dc.referencesJaneczek S., Z dziejów dyskusji o uniwersalnej metodzie. Analiza i synteza [w:] Filozofia XVII wieku, Toruń 2011.pl_PL
dc.referencesJanet P., Les maîtres de la pensée moderne, Paris 1883.pl_PL
dc.referencesJanowski Z., Index augustino-cartésien. Textes et commentaire, Paris 2000.pl_PL
dc.referencesJanowski Z., Teodycea Kartezjańska, Kraków 1998.pl_PL
dc.referencesJourdain Ch., Notions de philosophie, Paris 1877.pl_PL
dc.referencesKamiński S., Filozofia i metoda: studia z dziejów metod filozofowania, Lublin 1993.pl_PL
dc.referencesKamiński S., Pojecie nauki i klasyfikacje nauki, Lublin 1961.pl_PL
dc.referencesKamiński W. A., Roskal Z., Przełom w fizyce XVI–XVII wieku. Antyczne i średniowieczne źródła, Lublin 1994.pl_PL
dc.referencesKierul J., Izaak Newton, Bóg, Światło i Świat. Wrocław 1996.pl_PL
dc.referencesKoestler A., Lunatycy, historia zmiennych poglądów człowieka na wszechświat, tłum. T. Bieroń, Poznań 2002.pl_PL
dc.referencesKopania J., Boski sen o stworzeniu świata, Białystok 2003.pl_PL
dc.referencesKopania J., Etyczny wymiar cielesności, Kraków 2002.pl_PL
dc.referencesKopania J., Funkcje poznawcze Descartes’a teorii idei, Białystok 1988.pl_PL
dc.referencesKopania J., Szkice kartezjańskie, Kraków 2009.pl_PL
dc.referencesKopania J., Teoriopoznawcze i przyrodnicze uwarunkowania Descartes’a koncepcji idei nabytych, Studia Filozoficzne, 1986, nr 3.pl_PL
dc.referencesKowalczyk S., Filozofia Boga, Lublin 1972.pl_PL
dc.referencesKoyré A., Od zamkniętego świata do nieskończonego wszechświata, tłum. O. i W. Kubińscy, Gdańsk 1998.pl_PL
dc.referencesKrakowski J., Mathesis i metafizyka – studium metodologiczne przełomu kartezjańskiego, Wrocław 1992.pl_PL
dc.referencesKrąpiec A., Metafizyka, Zarys podstawowych zagadnień, Poznań 1966.pl_PL
dc.referencesKroński T., Spór o Kartezjusza. Rozważania wokół Hegla, Warszawa 1960.pl_PL
dc.referencesKrzesiński A., Rzeczywistość poznania i prawda w dziejach filozofii, Kwartalnik Filozoficzny, 1923.pl_PL
dc.referencesKuderowicz Z., Filozofia nowożytnej Europy, Warszawa 1989.pl_PL
dc.referencesKucharzewski F., Mechanika w swym rozwoju historycznym, Warszawa 1924.pl_PL
dc.referencesKuhn T. S., Dwa bieguny, tłum. S. Amsterdamski, Warszawa 1985.pl_PL
dc.referencesKuhn T. S., Struktura rewolucji naukowych, tłum. H. Ostromęcka, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesKuhn T., Przewrót kopernikański. Astronomia planetarna w dziejach myśli, tłum. S. Amsterdamski, Warszawa 1966.pl_PL
dc.referencesLabordère M., Une profession de foi cartésienne, Paris 1919.pl_PL
dc.referencesLacroix J., Corps sans âme, t. I–II, Paris 1834.pl_PL
dc.referencesLalande A., Vocabulaire technique et critique de la philosophie, Paris 1960.pl_PL
dc.referencesLaporte J., Le rationalisme de Descartes, Paris 1945.pl_PL
dc.referencesLaromiguière P., Leçons de philosophie ou Essai sur les facultés de l’âme , t. I–II, Paris 1823.pl_PL
dc.referencesLeibniz G. W., Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego , tłum. I. Dąmbska, Kęty 2001.pl_PL
dc.referencesLennon, T. M., Occasionalism and the Cartesian Metaphysic of Motion, Canadian Journal of Philosophy, 1/1974.pl_PL
dc.referencesLentin J. P., Myślę więc się mylę. Błędy i pomyłki w nauce od Pitagorasa do dziś, tłum. E. Mierzeja i A. Frygas, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesLindeboom G., Descartes and medicine, Amsterdam 1979.pl_PL
dc.referencesLouis A., Essay sur la nature de l’ame ou l’on tache d’expliquer son union avec le corps et les loix de cette union, Paris 1747.pl_PL
dc.referencesLubac J., La Valeur du spiritualisme, Paris 1912.pl_PL
dc.referencesLukretius Titus Carus, O naturze wszechrzeczy, tłum. E. Szymański, Warszawa 1957.pl_PL
dc.referencesLutosławski W., Descartes jako filozof, Warszawa 1895.pl_PL
dc.referencesŁubnicki N., Construction de la science par l’aplication de la méthode Cartésienne, Travaux de IX Congrès de la philosophie, Paris 1957.pl_PL
dc.referencesŁubnicki N., Descartes a nowoczesny materializm, Lublin 1957.pl_PL
dc.referencesŁubnicki N., Descartes, Zdrój 1946.pl_PL
dc.referencesŁubnicki N., Les travaux polonais sur Descartes depuis 1900 environ, Revue de synthese, 1937.pl_PL
dc.referencesŁukasiewicz J., Kartezjusz, Kwartalnik Filozoficzny, 1938.pl_PL
dc.referencesŁuszczewska-Romahnowa S., Kartezjański ideał wiedzy, Kwartalnik Filozoficzny, 1950.pl_PL
dc.referencesMacy ks., Traité de l’âme des bêtes, avec des réflexions phisiques et morales, Paris 1737.pl_PL
dc.referencesMagalhães D. J. G. de, Faits de l’esprit humain, philosophie, Paris 1860.pl_PL
dc.referencesMaillet E., De l’essence des passions: étude psychologique et morale, Paris 1877.pl_PL
dc.referencesMalebranche N., Medytacje chrześcijańskie i metafizyczne, tłum. M. Frankiewicz, Kraków 2002.pl_PL
dc.referencesMalebranche N., Poszukiwanie prawdy, tłum. M. Frankiewicz, t. I–II, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesManzini F., Comme un pilot et son navire [w:] Bulletin Cartésien XXXI, Paris 2003.pl_PL
dc.referencesMarat, J.–P., De l’homme, ou Des principes et des loix de l’influence de l’âme sur le corps et du corps sur l’âme, t. I–III, Amsterdam 1775–6.pl_PL
dc.referencesMarciszewski W., Kartezjańska koncepcja przekonania, Studia Filozoficzne, 1971, nr 1.pl_PL
dc.referencesMarciszewski W., Metody analizy tekstu naukowego, Warszawa 1977.pl_PL
dc.referencesMarion J.–L., Sur le prisme métaphysique de Descartes, Paris 1986.pl_PL
dc.referencesMaritain J., Trzej reformatorzy, tłum. K. Michalski, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesMarkowski M. P., Pragnienie obecności. Filozofie reprezentacji od Platona do Kartezjusza, Gdańsk 1999.pl_PL
dc.referencesMarshall J., Descartes’s Moral Theory, London 1998.pl_PL
dc.referencesMartens E., Schnädelbach H., Filozofia, podstawowe pytania, tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa 1995.pl_PL
dc.referencesMaubec M., Principes phisiques de la raison et des passions des homes, Paris 1709.pl_PL
dc.referencesMicińska B., Myśl o kartezjanizmie, Ateneum, nr 1, 1938.pl_PL
dc.referencesMilhaud G., Descartes savant, Paris 1921.pl_PL
dc.referencesMillet J., Descartes. Son histoire depuis 1637, sa philosophie, son rôle dans le mouvement général de l’esprit humain, Paris 1870.pl_PL
dc.referencesMillet J., Histoire de Descartes avant 1637, suivie de l’analyse du Discours de la méthode et des Essais de philosophie, Paris 1867.pl_PL
dc.referencesMinois G., Kościół i nauka, dzieje pewnego niezrozumienia, tłum. A. Szymanowski, t. I–II, Warszawa 1995.pl_PL
dc.referencesMizińska J., Metoda uniwersalna Kartezjusza. Zadanie, metoda, rozwiązanie, Zbiór II, Warszawa 1978.pl_PL
dc.referencesMoese H., Moralność a praca naukowa według Kartezjusza i Bolzana, Toruń 1964.pl_PL
dc.referencesMoese H., Nowa koncepcja logiki w L’art de penser. Z historii metodologii kartezjanizmu, Warszawa 1969.pl_PL
dc.referencesMorawiec E., Filozofia Kartezjusza w polskiej literaturze filozoficznej, Warszawa 1966.pl_PL
dc.referencesMorawiec E., Koncepcja filozofii u Kartezjusza, Studia Philosophieae Christianae, nr 2, 1965.pl_PL
dc.referencesMorawiec E., O dedukcji u Kartezjusza, Studia Philosophieae Christianae, nr 1, 1965.pl_PL
dc.referencesMorawiec E., O intuicji intelektualnej u Kartezjusza, Studia Philosophieae Christianae, nr 2, 1967.pl_PL
dc.referencesMorawiec E., Przedmiot a metoda w filozofii Kartezjusza, Warszawa 1970.pl_PL
dc.referencesMorawiec E., Przedmiotowe źródła matematyczne metody w filozofii Kartezjusza, Studia Philosophieae Christianae, nr 2, 1966.pl_PL
dc.referencesMoreau D., Malebranche, Paris 2004.pl_PL
dc.referencesMouy P., Le développement de la physique cartésienne 1646–1712, Paris 1934.pl_PL
dc.referencesNadler S., Connaissance et causalité chez Malebranche et Geulincx, XVIIieme siecle, 51/1999.pl_PL
dc.referencesNadler S., Cordemoy and Occasionalism, Journal of the History of Philosophy, 43/2005.pl_PL
dc.referencesNadler S., Louis de la Forge and the Development of Occasionalism, Journal of the History of Philosophy, 36/1998.pl_PL
dc.referencesNadler S., No Necessary Connection’. The Medieval Roots of the Occasionalist Roots of Hume, The Monist 79/1996.pl_PL
dc.referencesNadler S., Occasionalism and the Mind-Body Problem [w:] Studies in Seventeenth-century European Philosophy, Oxford 1997.pl_PL
dc.referencesNadler S., Malebranche on Causation [w:] The Cambridge Companion to Malebranche, C 2000.pl_PL
dc.referencesNetter A., Notes sur la vie de Descartes et sur le “Discours de la méthode”, Paris 1896.pl_PL
dc.referencesOllé-Laprune L., La philosophie de Malebranche, t. I–II, Paris 1870.pl_PL
dc.referencesPalacz R., Od wiedzy do nauki. U źródeł nowożytnej filozofii przyrody, Warszawa 1979.pl_PL
dc.referencesParenty H., Tourbillons de Descartes et la science moderne, Clermont-Ferrand 1903.pl_PL
dc.referencesPascal B., Myśli, tłum. T. Żeleński, Warszawa 1989.pl_PL
dc.referencesPascal B., Rozprawy i listy, tłum. T. Żeleński i M. Tazbir, Warszawa 1966.pl_PL
dc.referencesPichot A., Histoire de la notion de vie, Paris 2008.pl_PL
dc.referencesPidoux H., De la Nécessité du spiritualisme pour régénérer les sciences médicales, Descartes et Bacon, Paris 1857.pl_PL
dc.referencesPlaton, Dialogi, tłum. W. Witwicki, Warszawa 1995.pl_PL
dc.referencesPlaton, Fedon, tłum. W. Witwicki, Warszawa 1958.pl_PL
dc.referencesPlaton, Prawa, tłum. M. Maykowska, Warszawa 1960.pl_PL
dc.referencesPlaton, Protagoras, tłum. W. Witwicki, Kęty 2002.pl_PL
dc.referencesPlaton, Timajos, tłum. P. Siwek, Warszawa 1986.pl_PL
dc.referencesPomian K., Człowiek pośród rzeczy, Warszawa 1973.pl_PL
dc.referencesPomian K., Le cartesianisme, les etudes et l’histoire, Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej, 1966, z. 12.pl_PL
dc.referencesPomian K., Przeszłość jako przedmiot wiedzy, Warszawa 1992.pl_PL
dc.referencesPopper K. R., Wiedza obiektywna, Ewolucyjna teoria epistemologiczna, tłum. A. Chmielewski, Warszawa 1992.pl_PL
dc.referencesPoulet G., Metamorfozy czasu. Sen Kartezjusza, tłum. W. Błońska, Warszawa 1977.pl_PL
dc.referencesPrigogine S., Z chaosu ku porządkowi. Nowy dialog człowieka z przyrodą, tłum. K. Lipszyc, Warszawa 1990.pl_PL
dc.referencesProst J., Essai sur l’atomisme et occasionalisme dans la philosophie cartésienne , Paris 1907.pl_PL
dc.referencesProst J., La Philosophie à l’Accademie protestante de Samour (1605–1685), Paris, 1907.pl_PL
dc.referencesReihenbach H., Powstanie filozofii naukowej, tłum. H. Krahelska, Warszawa 1960.pl_PL
dc.referencesRenault A., Era jednostki. Przyczynek do historii podmiotowości, tłum. D. Leszczyński, Wrocław 2001.pl_PL
dc.referencesRenault L., Descartes ou la félicité volontaire. L’idéal aristotélicien de la sagesse et la réforme de l’admiration, Paris 2000.pl_PL
dc.referencesRenault L., Descartes ou la félicité volontaire, Paris 2000.pl_PL
dc.referencesRodis-Lewis G., Descartes, Paris 2010.pl_PL
dc.referencesRodis-Lewis G., L’oeuvre de Descartes, Paris 1971.pl_PL
dc.referencesRodis-Lewis G., La morale de Descartes, Paris 1957.pl_PL
dc.referencesRodis-Lewis G., Kartezjusz i racjonalizm, tłum. S. Cichowicz, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesRodrigues G., L’Existence du monde extérieur d’après Descartes, Paris 1904.pl_PL
dc.referencesRomanowski S., L’illusion chez Descartes, Paris 1974.pl_PL
dc.referencesRosenfeld L. C., From Beast-Machine to Man-Machine: Animal Soul in French Letters from Descartes to Le Mettre, New York 1968.pl_PL
dc.referencesRosnerowa H., Cogito w świetle filozofii języka , Studia Philosophiae Christianae, 1973, nr 9.pl_PL
dc.referencesRossi Paolo., Filozofowie i maszyny, tłum. A. Kreisberg, Warszawa 1978.pl_PL
dc.referencesRozsyai E., Descartes et la philosophie moderne, Etudes sur Descartes, Budapest 1964.pl_PL
dc.referencesRubczyński W., Kryterium prawdy w teorii poznania stoików i u Kartezjusza, Przegląd Filozoficzny, 1906.pl_PL
dc.referencesRudniański S., Przewodnicy ludzkości, Wilno 1913.pl_PL
dc.referencesSacy de S. S., Descartes par lui-meme, Bourges 1957.pl_PL
dc.referencesSaisset É., Précurseurs et disciples de Descartes, Paris 1862.pl_PL
dc.referencesSarnowski S., Krytyka filozofii metafizyki, Warszawa 1982.pl_PL
dc.referencesSchouls P. A., Descartes and the enlightenment, Edinburgh 1989.pl_PL
dc.referencesSédail Ch., Influence des travaux de Bacon de Verulam et de Descartes sur la marche de l’esprit humain, par MM. Édouard Chaigne et Charles Sédail, Paris 1865.pl_PL
dc.referencesSeneka L. A., Dialogi, tłum. L. Jachimowicz, Warszawa 1989.pl_PL
dc.referencesSeyfart H., L. De La Forge und Seine Occasionalismus ein Beitrag zur Geschichte der philosophie, Gotha, Verlag. Ein. Behrend 1887.pl_PL
dc.referencesShapin S., Rewolucja naukowa, tłum. S. Amsterdamski, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesSiwek P., La théorie cartésienne du vide implique–t–elle panthéisme?, Rivista di Filosofia Neoscolastica, Milano, 29/1937.pl_PL
dc.referencesSmith J. E., Doświadczenie i Bóg, tłum. D. Petsch, Warszawa 1971.pl_PL
dc.referencesSpink J. S., Libertynizm francuski od Gassendiego do Voltaire’a, tłum. A. Neuman, Warszawa 1974.pl_PL
dc.referencesSpinoza B., Etyka, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1991.pl_PL
dc.referencesStępień A. B., O filozofii Boga, tomizmie i Kartezjuszu – raz jeszcze , Znak, 1978, nr 2 (224).pl_PL
dc.referencesSuchodolski B., Rozwój nowożytnej filozofii człowieka, Warszawa 1967.pl_PL
dc.referencesSwierzawski S., Albertyńsko-tomistyczna a kartezjańska koncepcja człowieka, Przegląd Filozoficzny, 1947.pl_PL
dc.referencesSzabała H., Między myślą a rzeczywistością, czyli problem podmiotu i przedmiotu w filozofii nowożytnej, Warszawa 1990.pl_PL
dc.referencesSzumowski W., Kartezjusz i Malebranche jako poprzednicy teorii uczuć Karola Langego, Przegląd filozoficzny, 1905.pl_PL
dc.referencesŚlebodziński W., Rola Descartes’a w rozwoju nowożytnej matematyki, Kwartalnik Filozoficzny, 1950.pl_PL
dc.referencesŚliwiński T., Fizyka teoretyczna a problem organizmów żywych w filozofii Kartezjusza, Folia Philosophica, U. Ł., 12/1998, Łódź 1998.pl_PL
dc.referencesŚliwiński T., A co ode Złego jest, czyli rzecz o Medytacjach Kartezjusza, Folia Philosophica, U. Ł., 14/2001, Łódź 2001.pl_PL
dc.referencesŚliwiński T., Doskonałość nowożytnego uczonego a doskonałość moralna w filozofii Kartezjusza [w:] O doskonałości, pod red. A. Maliszewskiej, cz. II, Łódź 2002.pl_PL
dc.referencesŚliwiński T., Kartezjusza nauka o porządku jako nowa ewangelizacja, dzięki której Bóg przeprowadził się do przedmiotów codziennego użytku, I.M.F. Hybris nr 1, http://www.filozof.uni.lodz.pl/hybris/pdf/Sliwinski%201.pdf, Łódź 2001.pl_PL
dc.referencesŚliwiński T., Religijność Kartezjusza, czyli o ostatecznym Testamencie Boga – Nowa Krytyka, Szczecin, 2004. http://www.nowakrytyka.pl/spip.php?article393pl_PL
dc.referencesŚliwiński T., Świat przeżywany w myśleniu, czyli o fizyce wystrzegającej się kontaktu z ciałami. Rozważania nad rozprawą pt. Świat lub Traktat o Świetle autorstwa Kartezjusza, którą wysnuł jego „sztuczny umysł”. I.M.F. Hybris nr 2, http://www.filozof.uni.lodz.pl/hybris/pdf/Sliwinski%202.pdfpl_PL
dc.referencesŚliwiński T., Podstawy fizyki Kartezjusza, Folia Philosophica, U. Ł., 16/2004.pl_PL
dc.referencesŚliwiński T., Ratio et physis, fizyka teoretyczna Kartezjusza jako realizacja projektu mathesis universalis, Toruń 2005.pl_PL
dc.referencesŚliwiński T., Pojęcie Boga jako zasada poznawcza filozofii Kartezjusza oraz warunek rozwoju gmachu wiedzy [w:] Filozofia i myśl społeczna XVII wieku, pod red. J. Kopani i H. Święczkowskiej, Białystok 2006.pl_PL
dc.referencesŚliwiński T., Metafizyczna doktryna prawd wiecznych we wspomnieniu o Stanisławie Czajkowskim [w:] Studia z filozofii polskiej, pod red. M. Rembierza i K. Ślezińskiego, t. II, Bielsko-Biała-Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesŚliwiński T., Teologiczne i antropologiczne podstawy fizyki Descartes’a [w:] Oblicza filozofii XVII wieku, pod red. S. Janeczka, Lublin 2008.pl_PL
dc.referencesŚliwiński T., Louis De La Forge jako spadkobierca i kontynuator myśli Renè Descartes’a. Folia Philosophica, 23/2010.pl_PL
dc.referencesŚliwiński T., Hume i Descartes, Cogito i Strumień Świadomości, Hybris, nr 10, Łódź 2010. http://www.filozof.uni.lodz.pl/hybris/pdf/h10/06.%20Sliwinski%20[105-132].pdfpl_PL
dc.referencesŚliwiński T., Louis De La Forge jako uczeń René Descartes’a i jego koncepcja umysłu ludzkiego [w:] Filozofia XVII wieku. Twórcy. Problemy. Kontynuacje, pod red. J. Żelaznej, Toruń 2011.pl_PL
dc.referencesŚliwiński T., Źródła filozofii Descartes’a w myśli św. Augustyna. Folia Philosophica, U. Ł., 24/ 2011, Łódź 2011.pl_PL
dc.referencesŚliwiński T., Równość zakresowa pojęcia rozumu skończonego i nieadekwatnego pojęcia Bóg w teorii Descartes’a, Hybris U. Ł., 21/2013.pl_PL
dc.referencesŚliwiński T., Wolność Boga w tworzeniu obrazu wiedzy ludzkiej, a wolność człowieka do jej przyjmowania, jako zagadnienie w filozofii R. Descartes’a, Hybris U. Ł., 18/2012.pl_PL
dc.referencesTalon-Hugon, Descartes, ou Les passions rêvées par la raison. Essai sur la théorie de passions de Descartesde quelques-uns de ses contemporains, Paris 2002.pl_PL
dc.referencesTarnowski K., Egzystencja i formalno-ontologiczna problematyka substancji u Descartes’a, Studia Fiolozoficzne, 1973, nr 2 (87).pl_PL
dc.referencesTatarkiewicz W., Kartezjusz, Kurier Warszawski, nr 4, 1937.pl_PL
dc.referencesTatarkiewicz W., O niektórych postaciach racjonalizmu XVII i XVIII wieku, Przegląd Filozoficzny, 1928.pl_PL
dc.referencesTatarkiewicz W., Początki metafizyki chrześcijańskiej: Descartes i Pascal, Warszawa 1929.pl_PL
dc.referencesTellier A., Descartes et la médecine, Paris 1928.pl_PL
dc.referencesTenenbaum A., Descartes i jego bète machine, Przegląd Filozoficzny, 1929.pl_PL
dc.referencesTerraillon E., La Morale de Geulincx dans ses rapports avec la philosophie de Descartes, Paris 1912.pl_PL
dc.referencesTomasz św., Summa contra Gentiles. Prawda wiary chrześcijańskiej, tłum. Z. Włodek i W. Zega, Poznań 2003.pl_PL
dc.referencesTomaszewski T., Descartes, Myśl Współczesna, 1947, nr 2.pl_PL
dc.referencesTouchard G., La Morale de Descartes, Paris 1898.pl_PL
dc.referencesTresmontant C., Le problème de l’âme, Paris 1970.pl_PL
dc.referencesTuchańska B., Koncepcje wiedzy apriorycznej i analitycznej a status logiki i matematyki, Łódź 1995.pl_PL
dc.referencesTwardowski K., Idea i percepcja, tłum. E. Paczkowska, Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej, 1976, oryginał wydany: Wien 1892.pl_PL
dc.referencesVan Damme S., Descartes, Paris 2002.pl_PL
dc.referencesVan Des Haeghen, Geulincx, etude sur sa vie, sa philosophie et ses ouvrages, Gand, A. Hoste, 1886.pl_PL
dc.referencesViallet C.–P., Je pense, donc je suis, introduction à la méthode cartésienne, Paris 1897.pl_PL
dc.referencesVoisé W., Myśl społeczna XVII wieku, Warszawa 1970.pl_PL
dc.referencesVuillemin J., Mathématiques et métaphysique chez Descartes, Paris 1960.pl_PL
dc.referencesWasilewski M., Kartezjusz i Malebranche, Przegląd Filozoficzny, Zeszyt II, Warszawa 1937.pl_PL
dc.referencesWatson R., Cogito ergo sum, The live of René Descartes, New Hampshire 2007.pl_PL
dc.referencesWittgenstein L., Tractatus logico-philosophicus, tłum. B. Wolniewicz, Warszawa 1970.pl_PL
dc.referencesWnuk M., Okazjonalizm wobec zagadnienia genezy i rozwoju życia. W kierunku okazjonalistycznej metafizyki światła [w:] Z dziejów filozoficznej refleksji nad człowiekiem. Księga Pamiątkowa ku czci Profesora Jana Czerkawskiego (1939–2007), pod red. P. Gutowskiego, P. Guta, Lublin 2007.pl_PL
dc.referencesWspółczesne refleksje wokół kartezjańskiej wizji podmiotu, pod. red. A. Pobojewskiej, Łódź 2011.pl_PL
dc.referencesZiółkowski A. M., Filozofia René Descartes’a, Warszawa 1989.pl_PL
dc.referencesŻółtowski A. Descartes polemistą, Przegląd Filozoficzny, Zeszyt II, Warszawa 1937.pl_PL
dc.referencesŻółtowski A., Descartes, Poznań 1937.pl_PL
dc.referencesŻółtowski A., Teoria poznania kartezjańska a idealistyczna, Przegląd filozoficzny, 1938.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-889-9


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe