Biblioteka szkoły wyższej w służbie dzieciom
Streszczenie
Charakter placówki akademickiej dotychczas wykluczał uczestnictwo dzieci w usługach przez nią świadczonych. Od kilku lat obserwuje się zwrócenie uwagi uczelni na dziecko jako aktywnego uczestnika w życiu naukowym poprzez organizację specjalnie opracowanych zajęć (np. Uniwersytet Łódzki dla Dzieci). Podobnie, użytkownicy przyzwyczajeni są do postrzegania biblioteki działającej w strukturze szkoły wyższej jako miejsca przeznaczonego wyłącznie dla dorosłych, tymczasem książnice także, jak pokazują przykłady zagraniczne, z powodzeniem starają się poszerzać ofertę dla najmłodszych czytelników, a zarazem przystosowywać budynki i wyposażenie do ich potrzeb. Referat jest próbą odpowiedzi na pytanie, na ile biblioteki polskich szkół wyższych są przygotowane do obsługi dzieci, włączając architekturę wnętrz odpowiednią dla rodziców z najmłodszymi dziećmi. Przedstawione zostały przykłady usług bibliotek szkół wyższych za granicą. The nature of academic institutions so far ruled out the involvement of children in the services it provides. For several years there has been attention to the child as an active participant in the scientific life by organizing specially designed classes (eg, University of Lodz for Children). Similarly, users are accustomed to perceiving the library operating within the structure of higher education as a place intended for adults only, while the library, as foreign examples show, successfully attempt to broaden the offer for the youngest readers, and also to adapt the buildings and equipment for their needs. The paper tries to answer the question of how the libraries of Polish higher education institutions are prepared to handle children, including interior design appropriate for parents of younger children and other activities. The examples of library services in higher education abroad are given.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: