Young Reader in the View of the Mixed-Methods Research
Streszczenie
The paper deals with the application of mixed methodology applied on the research of children’s reading activities. Both statistical data and psychosocial approach are discussed. A reader is taken as a unit with its own social status which reading is classified as a behavior having an individual meaning and value. Psychosocial aspects of children’s reading can be measured by psychometry using semantic differential and Q-methodology. Using those methods the individual psychological meaning of reading, readership, reader and being a reader are shown. Q-types and their distribution can be used for description of a reading value. The author wants to apply a broad spectrum of research methods as a tool for the effective analysis of nowadays young readers. Artykuł porusza zagadnienie metodologii mieszanej stosowanej w badaniach aktywności czytelniczych dzieci. Omawiane są zarówno dane statystyczne, jak i psychospołeczne podejście. Czytelnik jest traktowany jako jednostka z własnym statusem społecznym, której czytelnictwo jest klasyfikowane jako zachowanie mające indywidualny sens i wartość. Psychospołeczne aspekty czytania dzieci mogą być mierzone przez psychometrię przy użyciu różnic semantycznych i Q-metodologię. Korzystanie z tych metod ukazuje indywidualne psychologiczne znaczenie czytania, czytelnictwa i czytelnika. Q-rodzaje i ich dystrybucja mogą być stosowane do opisu wartości czytania. Autorka chce zastosować szerokie spektrum metod badawczych jako narzędzie skutecznej analizy dzisiejszych młodych czytelników.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: