Show simple item record

dc.contributor.authorZielińska, Lidia
dc.date.accessioned2019-04-03T09:00:28Z
dc.date.available2019-04-03T09:00:28Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1899-2226
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/27317
dc.description.abstractThe article presents various links between business and ethics. The idea of responsibility, used to describe legal, economic and ethical aspects, forms the main, unifying thread. The author employs it to analyze three spheres of human activity. The first sphere, the subjective one, concerns self-responsibility, when individuals are striving to satisfy their own needs and to achieve happiness. The second, the encounter with the Other, embraces two meanings: responsibility for and towards the Other. The third sphere, the social one, extends the idea of responsibility onto the historical community we belong to. The concept of co-responsibility is not confined to our life span, but it embraces the future generations as well. The author pinpoints an important element in creating the foundations of a given community, i.e., regulations that form its basis, especially the principle of justice, encompassing the distribution of goods. Many contemporary authors underline this ethical, political and economic aspect (Rawls, communitarians, Ricoeur, Habermas). The main thesis the author would like to substantiate is as follows: in business activities, the ethical conduct of an individual is not sufficient. It needs to be broadened to encompass other perspectives since contemporary societies are based on the multidimensional idea of co-responsibility.en_GB
dc.description.sponsorshipPublication of English-language versions of the volumes of the "Annales. Ethics in Economic Life" financed through contract no. 501/1/P-DUN/2017 from the funds of the Ministry of Science and Higher Education devoted to the promotion of scholarship.en_GB
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesAnnales. Ethics in Economic Life; 6
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.en_GB
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0en_GB
dc.subjectethicsen_GB
dc.subjectresponsibilityen_GB
dc.subjectco-responsibilityen_GB
dc.subjectcommunityen_GB
dc.subjectjusticeen_GB
dc.titleFrom responsibility for oneself to shared responsibilityen_GB
dc.typeArticleen_GB
dc.page.number129-131
dc.contributor.authorAffiliationCracow University of Economics
dc.identifier.eissn2353-4869
dc.referencesDostojewski, F. (1984). Bracia Karamazow (A. Wat, Trans.). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.en_GB
dc.referencesFilek, J. (2002). O wolności i odpowiedzialności podmiotu gospodarującego. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.en_GB
dc.referencesFilek, J. (2003). Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Kraków: Znak.en_GB
dc.referencesFilek, J. (2006). Społeczna odpowiedzialność biznesu. Tylko moda czy nowy model prowadzenia działalności gospodarczej? Warsaw: Ampress.en_GB
dc.referencesFilek, J. (Ed.). (2004). Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe. Krakow: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.en_GB
dc.referencesHartmann, N. (2004). In J. Filek (Ed.), Filozofia odpowiedzialność XX wieku. Teksty źródłowe. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.en_GB
dc.referencesIngarden, R. (1987). Książeczka o człowieku. Kraków: Wydawnictwo Literackie.en_GB
dc.referencesLevinas, E. (1998). Całość i nieskończoność. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.en_GB
dc.referencesPicht, G. (2004). Pojęcie odpowiedzialności. In J. Filek (Ed.), Filozofia odpowiedzialność XX wiek. Teksty źródłowe. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.en_GB
dc.referencesPorter, M. E., & Kramer M. R. (2006). Strategy and society. The link between competitive advantage and CSR. Harvard Business Review, 84(12), 78–92.en_GB
dc.referencesRicoeur, P. (1995). Le concept de responsabilité. Paris: Esprit.en_GB
dc.referencesde Saint-Exupéry, A. (1964). Ziemia, planeta ludzi (W. & Z. Bieńkowscy, Trans.). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.en_GB
dc.referencesSchwartländer, J. (2004). Odpowiedzialność jako podstawowe pojęcie filozoficzne. In J. Filek (Ed.), Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.en_GB
dc.referencesTischner, J. (1982). Myślenie według wartości. Kraków: Znak.en_GB
dc.referencesZielńska, L. (2012). Od odpowiedzialności za siebie do współodpowiedzialności. Annales. Ethics in Economic Life, 15, 171–180.en_GB
dc.contributor.authorEmailzielinsl@uek.krakow.pl
dc.identifier.doi10.18778/1899-2226.21.6.09
dc.relation.volume21en_GB
dc.subject.jelZ1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Except where otherwise noted, this item's license is described as This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.