dc.contributor.author | Wnuk-Olenicz, Magdalena | |
dc.contributor.editor | Dubas, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Stelmaszczyk, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2019-03-12T08:19:41Z | |
dc.date.available | 2019-03-12T08:19:41Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Wnuk-Olenicz M., Aktywność edukacyjna uczestników UTW jako kompensacja i/lub kontynuacja rozwoju na przykładzie wybranych biografii edukacyjnych, [w:] Biografie edukacyjne. Wybrane konteksty, Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), "Biografia i badanie biografii”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 111-121, doi: 10.18778/7969-353-5.07 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-353-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/27062 | |
dc.description.abstract | W artykule autorka przedstawia kompetencyjny model starości jako optymalny dla osób starszych. Stawia pytanie, czy udział w ofercie Uniwersytetu Trzeciego Wieku pozwala na zdobywanie kompetencji, które wymienia literatura gerontologiczna. W dalszej części autorka prezentuje możliwe typy aktywności edukacyjnej charakteryzujące słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Z realizowanych badań wynika, że aktywność ta może przybierać formy: kompensacji rozwoju oraz kontynuacji rozwoju. Należy zaznaczyć, że obie funkcje wzajemnie się uzupełniają i nie wykluczają się. Z przeprowadzonych badań wynika, że aktywność edukacyjna w okresie starości pozwala człowiekowi na niezależność, harmonię wewnętrzną, lepszą jakość życia, pozwala żyć twórczo, działać na rzecz otoczenia, służąc mu swoimi kompetencjami i doświadczeniem. | pl_PL |
dc.description.abstract | In this article the author presents the competence theory, as optimal for the elderly. Asks the question of whether participation in the offer of the University of the Third Age allows for the achievement of competencies, which lists gerontological literature. In the next part the author presents possible types of educational activity characterized by students of the University of the Third Age. From the research shows that this activity may take the form: the development of compensation and continuing development. It should be noted that both functions are complementary and not mutually exclusive. The study shows that educational activity in old age allows people to independence, inner harmony, better quality of life, can live creatively, work for the environment, serving their competence and experience. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), Biografie edukacyjne. Wybrane konteksty, "Biografia i badanie biografii”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014; | |
dc.relation.ispartofseries | Biografia i badanie biografii;3 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | starość | pl_PL |
dc.subject | model kompetencyjny starości | pl_PL |
dc.subject | kontynuacja rozwoju | pl_PL |
dc.subject | kompensacja rozwoju | pl_PL |
dc.subject | Uniwersytet Trzeciego Wieku | pl_PL |
dc.subject | aktywność edukacyjna | pl_PL |
dc.subject | aktywność | pl_PL |
dc.title | Aktywność edukacyjna uczestników UTW jako kompensacja i/lub kontynuacja rozwoju na przykładzie wybranych biografii edukacyjnych | pl_PL |
dc.title.alternative | Educational activity participants UTW as compensation and/or continuation of development, based on selected educational biography | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014 | pl_PL |
dc.page.number | 111-121 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Brzegu | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-691-8 | |
dc.references | Czerniawska O., 1996, Uczenie się jako styl życia, [w:] M. Dzięgielewska (red.), Przygotowanie do starości, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Halicki J., 2000, Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej. Studium historyczno-porównawcze, Białystok. | pl_PL |
dc.references | Steuden S., 2011, Psychologia starzenia się i starości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Szwarc H., 1988, Uniwersytet Trzeciego Wieku a jakość życia ludzi starszych, Kalendarz Caritas, Warszawa za: S. Steuden, 2011, Psychologia starzenia się i starości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Wnuk-Olenicz M., 2010, Spotkania nakarmione historiami życia. Czego nauczyli mnie wrocławscy stulatkowie?, [w:] W. Horyń, J. Maciejewski (red.), Nauczyciel andragog we współczesnym społeczeństwie, Wrocław. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-353-5.07 | |