Edukacyjny wymiar cierpienia w biografii
Streszczenie
Współczesne andragogiczne teorie uczenia się człowieka dorosłego zakładają, że doświadczenia życiowe inicjują aktywność edukacyjną. Uczenie się w okresie dorosłości nie wiąże się jedynie z zaplanowanym i sformalizowanym procesem kształcenia, ale również zachodzi w codzienności. W oparciu o koncepcję trajektorii Gerharda Riemanna i Fritza Schützego ukazano edukacyjny potencjał cierpienia wpisanego w biografię człowieka dorosłego. Egzemplifikacją tego są biografie tych osób, które pomimo bądź nawet pod wpływem cierpienia podjęły aktywność przyczyniającą się do ich rozwoju. Nie można jednak oczekiwać od każdego człowieka cierpiącego podjęcia takiej aktywności. Dostrzeżenie i wykorzystanie edukacyjnego i rozwojowego potencjału cierpienia uzależnione jest od wielu czynników, związanych zarówno z samą sytuacją cierpienia, jak i doświadczającym podmiotem. Contemporary theories of adults learning assume that life experiences initiate educational activity. Therefore, learning in adulthood is not just the planned and formalized process, but also occurs in everyday life. Based on the concept of trajectory created by Gerhard Riemann and Fritz Schütze, the author presents educational potential of the suffering inherent in adult’s biography. Exemplification of this are the biographies of those people who despite or even under the influence of the suffering undertook creative activity. But we cannot expect that every person suffering undertake such activity. The perception and use of educational and developmental potential of suffering is dependent on many factors, related both to the situation of suffering and experiencing entity.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: