Transfer dobrych praktyk zarządzania zasobami ludzkimi z biznesu do jednostek samorządu terytorialnego
Abstract
Autorka prezentuje stan faktyczny w zarządzaniu zasobami ludzkimi (zzl) w organizacjach publicznych, wskazując na problemy w tym obszarze. Jednocześnie pokazuje możliwe do zastosowania rozwiązania w obrębie transferu dobrych praktyk i analizy koniecznych rozwiązań, których zastosowanie pozwoli nie tylko na wspomaganie organizacji jednostek samorządu terytorialnego (jst) w zakresie zzl, ale także umożliwi popularyzowanie wiedzy na temat aspektów zzl, odnoszących się do organizacji publicznych.
Rozważania składające się na całość rozprawy ujęto w pięciu rozdziałach. Pierwszy z nich charakteryzuje ewolucję funkcji personalnej oraz główne koncepcje funkcjonowania administracji publicznej. Opisano również konieczność wprowadzenia zmian w obszarze zzl w jst. W rozdziale drugim scharakteryzowano, na czym polega transfer dobrych praktyk jako element transferu wiedzy. Przybliżono pojęcia: zarządzania wiedzą, pracownika wiedzy w jst oraz wskazano transfer dobrych praktyk, jako jeden z kluczowych elementów wprowadzania zmian w zzl. W rozdziale trzecim omówiono metodykę badań własnych, charakterystykę badanych organizacji i specyfikę procesu zarządzania organizacjami publicznymi. Rozdział czwarty przedstawia przebieg i ograniczenia transferu dobrych praktyk w badanych jednostkach, jak również wskazuje na czynniki sprzyjające temu transferowi. Ostatni piąty rozdział prezentuje dobre praktyki zzl w jst. Pracę kończą wnioski z badań, rekomendacje dla jst dotyczące transferu dobrych praktyk zzl z biznesu oraz zakończenie.
Zdaniem autorki treści pracy wzbogacają dorobek z zakresu zzl w organizacjach publicznych, w szczególności wypełniają zidentyfikowaną lukę teoretyczno – empiryczną w obszarze transferu dobrych praktyk zzlz biznesu do jednostek samorządu terytorialnego.