Marketing wewnętrzny w kształtowaniu postaw pracowników szkolnictwa wyższego w Polsce na przykładzie uniwersytetów publicznych
Abstract
W niniejszej rozprawie przedstawiono rozważania na temat uwarunkowań funkcjonowania organizacji, jak również krytyczny przegląd nowoczesnych koncepcji z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi i marketingu wewnętrznego. Analiza treści literatury światowej pozwoliła określić lukę badawczą i nakreślić ramy badań własnych. Badania przeprowadzono na trzech grupach respondentów: pracownikach naukowo-dydaktycznych i dydaktycznych, ich przełożonych oraz studentach wybranych wydziałów polskich uniwersytetów publicznych. Do realizacji badań wykorzystano metodę ankiety i wywiadu kwestionariuszowego częściowo standaryzowanego. W wyniku analizy zgromadzonego materiału empirycznego, zaprezentowano zakres wykorzystania wybranych narzędzi marketingu wewnętrznego (takich, jak: komunikacja wewnętrzna, wewnętrzne badania marketingowe, motywowanie, wewnętrzny PR, budowanie relacji między głównymi interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi, współuczestniczenie pracowników w tworzeniu wartości dla klienta zewnętrznego), jak również postawy pracownicze i zadowolenie studentów ze studiowania w badanych wydziałach. W pracy sformułowano także rekomendacje dotyczące warunków, jakie należy tworzyć w badanych wydziałach, aby możliwe było skuteczne wykorzystanie wybranych instrumentów marketingu wewnętrznego, w nawiązaniu do wdrażanych i planowanych reform szkolnictwa wyższego.