Show simple item record

dc.contributor.authorKowalski, Michał
dc.contributor.authorWiśniewski, Szymon
dc.date.accessioned2018-06-05T07:53:15Z
dc.date.available2018-06-05T07:53:15Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn0033-2143
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/25021
dc.description.abstractArtykuł przedstawia wyniki badań dotyczących roli centrum handlowego jako czynnika ruchotwórczego w indywidualnym transporcie samochodowym, na przykładzie Portu Łódź – jednego z trzynastu tego typu obiektów w granicach Łodzi. Głównym celem opracowania jest określenie udziału ruchu samochodowego generowanego przez Port Łódź w potokach ruchu na lokalnej sieci dróg. Analiza została oparta na danych pochodzących z miejskiego systemu sterowania ruchem, a dokładnie z pętli indukcyjnych rozmieszczonych na sieci miejskich skrzy- żowań.pl_PL
dc.description.abstractThe article presents results of research devoted to the role of the shopping centre as a traffi c-generating factor in individual-car transport. The research procedure was conducted in relation to Port Łódź, one of thirteen shopping centres within the boundaries of the Polish city of Łódź. The main aim has been to determine the share of car traffi c generated by Port Łódź in the totality of traffi c fl ows in the network of roads leading to the shopping centre. The analysis was based on data from the urban traffi c control system or, to be precise, one of its subsystems which has access to information on spatial and time accessibility of the number of vehicles, transmitted from induction loops situated in the network of urban crossroads. The research focuses on defi ning potential and real traffi c generation for weekdays and weekends, as well as during public holidays and festival days. The research allowed for verifi cation of one of the model approaches to the correlation between selected characteristics of shopping centres and the volume of traffi c they generate. Results show that shopping centres located along exit roads on the city outskirts affect the road transport system, particularly by exciting car traffi c (also during rush hours), retaining it during afternoon rush hours (thus contributing to an alleviation and extension in time) and, to a lesser extent, serving as an informal element of the Park&Ride system (in the case of centres characterised by good accessibility to public transport and a free car park).pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInstytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PANpl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Geograficzny;4
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectgeografia transportupl_PL
dc.subjectgenerowanie ruchupl_PL
dc.subjecttransport samochodowypl_PL
dc.subjectcentrum handlowepl_PL
dc.subjectŁódźpl_PL
dc.titleCentrum handlowe jako czynnik ruchotwórczy w transporcie samochodowym – przykład Portu Łódźpl_PL
dc.title.alternativeA shopping centre as a traffic-generating factor in car transport as exemplified by Port Łódź, Polandpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number617-639pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationInstytut Zagospodarowania Środowiska i Polityki Przestrzennej, Wydział Nauk Geograficznych, Uniwersytet Łódzkipl_PL
dc.contributor.authorEmailmichal.kowalski.kzsipp@gmail.compl_PL
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.7163/PrzG.2017.4.5
dc.relation.volume89pl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska