Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRotengruber, Przemysław
dc.date.accessioned2013-07-16T15:00:24Z
dc.date.available2013-07-16T15:00:24Z
dc.date.issued2013-05-15
dc.identifier.issn1899-2226
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/2447
dc.description.abstractThe aim of this article is to scrutinise the relationship between the moral attitude of an entrepreneur and their possibility to gain a competitive advantage. This declaration leads to the following question: Whether the everyday practice confirms or denies the economic usefulness ofthe postulate of corporate social responsibility. On the one hand, moral desertion is obviously profitable (also in an economic sense). Partners of the deserter, in most cases, are not able to avoid (unexpected and expansive) the consequences of this new attitude towards them. On the other hand, this strategy – in the long run – is unlikely to be profitable. The former victims adjust to their new circumstances and become ready to face the attack. Therefore corporate social responsibility, in the final calculation, should be taken as the only way to protect an active participant of the market against the temptation to neglect his obligation towards people, who can punish or reward him (as stakeholders or whistleblowers).en
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesAnnales. Etyka w życiu gospodarczym;
dc.subjectmarginal moralityen
dc.subjectcorporate social responsibilityen
dc.subjectcompetitive advantageen
dc.titleMoralność krańcowa jako przedmiot badania oraz jako wiedza o sposobach osiągania przewagi konkurencyjnejpl_PL
dc.title.alternativeMarginal Morality (die Grenzen der Moral) as an Ethical Challenge and as Knowledge to Gain a Competitive Advantageen
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2013
dc.page.number41-50
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
dc.identifier.eissn2353-4869
dc.referencesBerlin I., Cztery eseje o wolności, przeł. H. Bartoszewicz, PWN, Warszawa 1994
dc.referencesDylus A., Compliance-Management. Charakterystyka i warunki powodzenia [w:] Biznes, prawo, etyka, red. W. Gasparski, J. Jabłońska-Bonca, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne dla Akademii Leona Koźmińskiego, Warszawa 2009.
dc.referencesDylus A., Moralność krańcowa jako problem dla katolickiej nauki społecznej, Pallotinum, Warszawa 1992.
dc.referencesEvan W.M., R.E. Freeman, Spółka i osoby żywotnie zainteresowane. Kapitalizm kantowski [w:] Etyka biznesu, red. L.V. Ryan, J. Sójka, Wyd. „W drodze”, Poznań 1997.
dc.referencesFoucault M., Trzeba bronić społeczeństwa, przeł. M. Kowalska, Wyd. KR, Warszawa 1998.
dc.referencesGarbarski L., I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing, PWE, Warszawa 2000.
dc.referencesGeorge R.T., Competing with Integrity in International Business, Oxford University Press, New York, Oxford 1993.
dc.referencesHardin R., Zaufanie, przeł. A. Gruba, Sic!, Warszawa 2009.
dc.referencesKuciński K., Gospodarka globalna, Wyd. Kurpisz, Poznań 2002.
dc.referencesLévinas E., Etyka i Nieskończony, przeł. B. Opolska-Kokoszka, Wyd. Nauk. PAT, Kraków 1991.
dc.referencesLewicka-Strzałecka A., Etyczne standardy firm i pracowników, IFiS PAN, Warszawa 1999.
dc.referencesLewicka-Strzałecka A., Moralne standardy konsumentów: analiza empiryczna, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2005, vol. 8, nr 1.
dc.referencesLewicka-Strzałecka A., Odpowiedzialność moralna w życiu gospodarczym, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2006.
dc.referencesMendel T., Partycypacja w zarządzaniu współczesnymi organizacjami, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2001.
dc.referencesMitchell R.K., B.R. Agle, D.J. Wood, Toward a Theory of Stakeholder. Identification and Salience: Defining the Principle of Who and What Really Counts, www.ronaldmitchel.org/publications/mitchel%20agle%20wood %20, 1997.
dc.referencesRotengruber P., Deklaracje, narzędzia, czyny. Wokół wątpliwości towarzyszących postulatowi społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw [w:] Ku obywatelskiej rzeczpospolitej, red. W. Gasparski i inni, Wyd. Poltext, Warszawa 2010.
dc.referencesRotengruber P., Dialogowe postawy etyki gospodarczej, Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2011.
dc.referencesSosenko K., Ekonomia w perspektywie aksjologicznej, Wyd. AE w Krakowie, Kraków 1998.
dc.referencesSosenko K., Kwestia zastosowania etyki w ekonomii [w:] Etyka biznesu, red. J. Dietl, W. Gasparski, PWN, Warszawa 1997.
dc.referencesSprenger R.K., Zaufanie #1, przeł. M. Dutkiewicz, MT Biznes, Warszawa 2009.
dc.referencesWęgrzecki A., Wolność i dowolność w działalności ekonomicznej, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2002, vol. 5.
dc.referencesWróbel S., Władza i rozum, Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2002.
dc.referencesŽižek S., Wzniosły obiekt ideologii, przeł. J. Bator, P. Dybel, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001.
dc.contributor.authorEmailproten@amu.edu.pl
dc.relation.volume16
dc.subject.jelL21
dc.subject.jelM14
dc.subject.jelZ1


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord