Regarding Marxism
Streszczenie
My paper refers to Leszek Kołakowski’s Main Currents of Marxism: Its
Origin, Growth, and Dissolution (Oxford: Clarendon Press 1987).
Kołakowski’s intention was to write a textbook on the history of
Marxism based on his lectures but his book is much more than that. It is
a philosophical treatise in which Marx’s doctrine of mankind and the
program of its liberation are critically analysed and reinterpreted. The
core of Marx’s philosophy is the idea of man and the belief that the real
existence of humans is not identical with their essence. Kołakowski
shows that this belief is rooted in mythological thinking, the Platonic
tradition, and in the Christian thought. A moral that follows from
Kołakowski’s critical analysis of Marx’s doctrine is that man has never
lived in a paradise and yet he perceives himself as banished thereof;
that he will never enter a paradise and yet he cannot live without the
faith that this is somehow possible. Therefore, what he should do is to
have a minimum of common sense and skepticism related to it, for they
would protect him against the traps laid by false prophets repeatedly
asserting that they know the means to construct the paradise today or
at least tomorrow. Artykuł traktuje o Leszka Kołakowskiego Głównych nurtach marksizmu
(Oxford: Clarendon Press 1987). Zamiarem Kołakowskiego było
napisanie podręcznika z historii marksizmu na podstawie
prowadzonych przez niego wykładów, ale jego książka jest czymś
więcej. Jest to traktat filozoficzny, w którym marksowska doktryna
człowieka i program jego wyzwolenia poddane są krytycznej analizie i
reinterpretacji. Sednem filozofii Marksa jest idea człowieka i
przekonanie, że rzeczywista egzystencja ludzi nie jest tożsama z ich
istotą. Kołakowski pokazuje, że źródłem tego przekonania jest myślenie
mitologiczne, tradycja platońska i myśl chrześcijańska. Morał, który
wynika z Kołakowskiego analizy doktryny Marksa jest taki, że człowiek
nigdy nie żył w raju, a jednak uważa, że został z niego wygnany; że
nigdy nie znajdzie się w raju, a jednak nie może żyć bez wiary, że w jakiś sposób jest to możliwe. Powinien zatem zachować odrobinę zdrowego
rozsądku i związanego z nim sceptycyzmu, co zabezpieczałoby go przed
popadnięciem w sidła łatwych obietnic fałszywych proroków,
niezmiennie zapewniających, iż znają skuteczne środki osiągniecia
owego raju już dziś, a najpewniej jutro.
Collections