Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWłodarczyk, Bogdan
dc.contributor.editorWiluś, Robert
dc.contributor.editorWojciechowska, Jolanta
dc.date.accessioned2017-10-31T09:10:58Z
dc.date.available2017-10-31T09:10:58Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationWłodarczyk B., Człowiek w przestrzeni turystycznej, [w:] Wiluś R., Wojciechowska J., (red.), Człowiek w turystyce. Role, potrzeby, zachowania, Warsztaty z Geografii Turyzmu, tom 7, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 9-32, doi: 10.18778/8088-293-5.02pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-293-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/23110
dc.description.abstractArtykuł stanowi próbę uporządkowania informacji dotyczących miejsca człowieka w przestrzeni turystycznej. W tym celu zastosowano metaforę przestrzeni turystycznej jako sceny, na której obywa się przedstawienie (relacje między elementami przestrzeni), w którym biorą udział różne grupy aktorów odgrywających różne role. Jest to o tyle ważne, że w dotychczasowych polskich wynikach badań dotyczących przestrzeni turystycznej człowiek traktowany jest jako podmiot (turysta) podejmujący aktywność turystyczną, z którą wiąże się zajmowanie (zawłaszczanie) w tym celu określonych przestrzeni. Podobnie jest z innymi grupami aktorów (np. mieszkańcy, przedsiębiorcy), w przypadku których badania dotyczą ich aktywności w omawianej przestrzeni, ewentualnie charakterystyki relacji, ale tylko między wybranymi jej elementami. Rzadziej pojawiają się opracowania pokazujące przestrzeń jako całościowy system relacji między wszystkimi grupami ludzi kształtujących, użytkujących i decydujących o jej turystycznym charakterze.pl_PL
dc.description.abstractThe paper is an attempt to sort out information concerning the place of man in tourism space. For this purpose, the author used a metaphor of tourism space as a stage where a performance is taking place (relations among elements of this space), in which different groups of actors are playing various roles. It is important because in the studies of tourism space conducted in Poland so far, man has been treated as the subject (the tourist) starting a tourist activity which in-volves taking up (appropriating) particular spaces for this purpose. The situation concerning other groups of actors is similar (e.g. inhabitants, entrepreneurs), in whose case the studies concerned their activity in tourism space, or possibly relations, but not only among its selected elements. Works presenting space as a whole system of relations among all groups of people shaping and using it, as well as determining its tourist character are much rarer.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofWiluś R., Wojciechowska J., (red.), Człowiek w turystyce. Role, potrzeby, zachowania, Warsztaty z Geografii Turyzmu, tom 7, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/*
dc.subjectprzestrzeń turystycznapl_PL
dc.subjectaktywność turystycznapl_PL
dc.subjectrole człowieka w przestrzeni turystycznejpl_PL
dc.subjectaktorzy przestrzeni turystycznejpl_PL
dc.subjecttourism spacepl_PL
dc.subjecttourist activitypl_PL
dc.subjectroles of man in tourism spacepl_PL
dc.subjecttourism space actorspl_PL
dc.titleCzłowiek w przestrzeni turystycznejpl_PL
dc.title.alternativeMan in tourism spacepl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number9-32pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-294-2
dc.referencesBAUMAN Z., 1994. Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Biblioteka Kultury Współczesnej, Warszawa, Instytut Kultury, 88 ss.pl_PL
dc.referencesBEDNAREK-SZCZEPAŃSKA M., 2010, Rola podmiotów lokalnych w rozwoju turystyki wiejskiej na wybranych obszarach Lubelszczyzny, „Studia Obszarów Wiejskich”, XXIII, Komisja Obszarów Wiejskich, Polskie Towarzystwo Geograficzne, Warszawa, 224 ss.pl_PL
dc.referencesBIRŻAKOW M.B., 2005, Wwiedienije w turizm, Wyd. „Niewskij Fond”, „Izdatielskij Dom Gerda”, Moskwa–Sankt Petersburg, 444 ss.pl_PL
dc.referencesBOISSEVAIN J. (red.), 1996, Coping with Tourists. European Reactions to Mass Tourism, „New Directions in Antropology”, 1, Berghahn Books, Providence, Oxford, 267 ss.pl_PL
dc.referencesCOHEN E., 1972, Toward a Sociology of International Tourism, „Social Research”, 39, 1, s. 164–183.pl_PL
dc.referencesCOHEN E., 1984, The Sociology of Tourism. Approaches, Issues and findings, „Annual Review in Antropology”, 10, s. 173–192.pl_PL
dc.referencesEDENSOR T., 2009, Tourists at the Taj. Performance and Meaning of a Symbolic Site, Routledge, London and New York, 203 ss.pl_PL
dc.referencesGOFFMAN E., 1981, Człowiek w teatrze życia codziennego, PIW, Warszawa, 328 ss.pl_PL
dc.referencesGOŁEMBSKI G. (red.), 2002, Metody stymulowania rozwoju turystyki w ujęciu przestrzennym, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 316 ss.pl_PL
dc.referencesHALL M., PAGE S., 2014, The Geography of Tourism and Recreation. Environment, place and space, Routledge, London and New York, 457 ss.pl_PL
dc.referencesInny słownik języka polskiego, 2014, M. BAŃKO (red.), wyd. II, t. 1–2, PWN, Warszawa, 2636 ss.pl_PL
dc.referencesJAFARI J., 1989, Sociocultural Dimension of Tourism. An English Language Literature Review, [w:] Tourism as a Factor of Change, Wiedeń, s. 17–60pl_PL
dc.referencesJAŁOWIECKI B., 2010, Społeczne wytwarzanie przestrzeni, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa, 326 ss.pl_PL
dc.referencesKACZMAREK S., KACZMAREK J., 2011, Teoretyczne podstawy nad przestrzenią gościnności, [w:] M. Durydiwka, K. Duda-Gromada K. (red.), Przestrzeń turystyczna – czynniki, różnorodność, zmiany, Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa, s. 65–74.pl_PL
dc.referencesKACZMAREK J., STASIAK A., WŁODARCZYK B., 2010, Produkt turystyczny, Polskie Wyd. Ekonomiczne, Warszawa, 446 ss.pl_PL
dc.referencesKONIECZNA-DOMAŃSKA A., 1999, Biura podróży na rynku turystycznym, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 200 ss.pl_PL
dc.referencesKOWALCZYK-ANIOŁ J., 2007, Rozwój przestrzeni urlopowo-wakacyjnej rodzin studentów Uniwersytetu Łódzkiego, ser. „Szlakami Nauki”, 34, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź, 131 ss.pl_PL
dc.referencesLATOSIŃSKA J., 1998, Przestrzeń urlopowo-wakacyjna pracowników wyższych uczelni Łodzi, ser. „Szlakami Nauki”, 27, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź, 159 s.pl_PL
dc.referencesMACCANNEL D., 2002, Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, Muza, Warszawa, 315 ss.pl_PL
dc.referencesMEAD G.H., 1975, Umysł, osobowość, społeczeństwo, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 533 ss.pl_PL
dc.referencesMEYER B., 2004, Turystyka jako ekonomiczny czynnik kształtowania przestrzeni, „Rozprawy i Studia”, 545 (DCXIX), Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 436 ss.pl_PL
dc.referencesPAWLUSIŃSKI R., 2005, Samorząd lokalny a rozwój turystyki. Przykład gmin Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 211 ss.pl_PL
dc.referencesPODEMSKI K., 2004, Socjologia podróży, Wyd. Naukowe UAM, Poznań, 366 ss.pl_PL
dc.referencesPRZECŁAWSKI K., 2001, Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki, F.H.U., „Albis”, Kraków, 160 ss.pl_PL
dc.referencesRAPACZ A. (red.), 2001, Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce rynkowej, Wyd. Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu, Wrocław, 284 ss.pl_PL
dc.referencesSAGAN I., 2000, Miasto scena konfliktów i współpracy. Rozwój miast w świetle koncepcji reżimu miejskiego, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 279 ss.pl_PL
dc.referencesSHAW G., WILLIAMS A.M., 2004, Tourism and Tourism Spaces, London–New Delhi, 324 ss.pl_PL
dc.referencesSURDYK-ĆWIKLIŃSKA D., SURDYK A., 2012, Człowiek jako aktor na scenie życia. Teorie G.H. Meada i E. Goffmana a narracyjne gry fabularne, „Homo Ludens” 1(4), Polskie Towarzystwo Badania Gier, Poznań, s. 45–61.pl_PL
dc.referencesTUAN Y.F., 1987, Przestrzeń i miejsce, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 253 ss.pl_PL
dc.referencesURRY J., 2007, Spojrzenie turysty, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 279 ss.pl_PL
dc.referencesURRY J., LARSEN J., 2011, The Tourists Gaze 3.0, SAGE, Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC, 282 ss.pl_PL
dc.referencesWINIARSKI R., ZDEBSKI J., 2008, Psychologia turystyki, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 152 ss.pl_PL
dc.referencesWŁODARCZYK B., 2006, Przestrzeń turystyczna – cykliczność, „aktorzy”, determinanty rozwoju, „Turyzm”, 16, 2, s. 41–64.pl_PL
dc.referencesWŁODARCZYK B., 2009, Przestrzeń turystyczna. Istota, koncepcje, determinanty rozwoju, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 269 ss.pl_PL
dc.referencesZMYŚLONY P., 2008, Partnerstwo i przywództwo w regionie turystycznym, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, 155 ss.pl_PL
dc.contributor.authorEmailbowlo@poczta.onet.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-293-5.02


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska