Gracz jako model uczestnika współczesnej kultury
Streszczenie
Tematem rozprawy są gracze rozumiani jako specyficzny typ uczestników kultury. Opisuje ona wzrost znaczenia gier we współczesnej kulturze, ich wpływ na inne fenomeny i kompetencje służące uczestnictwu kulturowemu. Wywód jest zatem próbą ustalenia dzisiejszego miejsca gier komputerowych, kultury gier komputerowych oraz graczy.
Obrana metodologia stanowi wypadkową metodologii stosowanych powszechnie w dyscyplinach skupionych na człowieku oraz na mediach (zwłaszcza groznawstwa), co pozwala zgłębiać społeczne, kognitywne, psychologiczne, polityczne, ideologiczne oraz inne aspekty gamingu.
Pierwszy rozdział podsumowuje teorie gier autorstwa Johana Huizingi oraz Rogera Caillos, zestawione z refleksją współczesnych groznawców, w tym Espena Aarsetha, Jespera Juula, Gonzalo Frasci, Iana Bogosta czy Jane McGonigal, skupiając się na antropologicznych i socjologicznych aspektach zorientowanych na gry form ludzkiej aktywności.
Drugim rozdział skupia się na kwestiach związanych z doświadczeniem grania w gry wideo. Kategorie interfejsu, dyspozytywu i platformi służą opisaniu różnorodności doświadczeń graczy. Przywołane zostają wybrane próby taksonomii graczy (opartych na sposobach/stylach gry) oraz przykładowe kompetencje (podstawowe i poszerzone) rozwijane przez graczy.
Trzeci rozdział dotyczy przejawów kultury gier komputerowych: miejsc dla graczy, wydarzeń gamingowych, e-sportu, gier rozgrywanych w przestrzeni publicznej czy ekspozycji gier w muzeach, zmiennej historycznie obecności treści skupionych na grach w mediach masowych.
Czwarty rozdział dotyczy sedna „ugrowienia” kultury. Omówione jest wykorzystywanie gier do celów innych niż rozrywkowa przyjemność – np. używanie ich w marketingu, zastosowaniach treningowych, edukacji czy publicystyce, albo stosowanie hardware'u „growego” jako narzędzia w wojskowości, medycynie i innych dyscyplinach. Opisany zostaje również wpływ gamingu na inne media i sztuki poprzez urozmaicenie środków stylistycznych i strategi oraz zupełnie nowe nurty i zjawiska artystyczne.
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: