Show simple item record

dc.contributor.authorPiech, Krzysztof
dc.contributor.authorBodasińska, Anna
dc.contributor.editorMakarczuk, Anna
dc.contributor.editorMaszorek-Szymala, Anna
dc.contributor.editorKowalska, Jolanta E.
dc.contributor.editorKażmierczak, Arkadiusz
dc.date.accessioned2017-07-19T07:44:15Z
dc.date.available2017-07-19T07:44:15Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationPiech K., Bodasińska A., „WF Z KLASĄ” zaczyna się w rodzinie Rodzic – animatorem aktywności ruchowej w rodzinie, [w:] Makarczuk A., Maszorek-Szymala A., Kowalska J., Kaźmierczak A., (red.), Biospołeczne uwarunkowania uczestnictwa w kulturze fizycznej i zdrowotnej osób w różnym wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. [25]-31, doi: 10.18778/8088-329-1.03pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-329-1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22266
dc.description.abstractThe motor activity of children and teenagers is dependent on many various factors, mainly on the attitude of parents and class tutors. Increasing aversion of the younger generation to the motor activity, manifested by not being involved in PE lessons should alarm the environment responsible for bringing up the youngsters. Due to this, there is a need to seek for models of the activity which will contribute to the change of negative trends. The aim of this article is to show the family as an important part of a recreation education circle, as well as introducing the models of the motor activity in the family. Suggested models have been evaluated by the families being part of them. It was also decided to check if they are accurate proposals, having a chance of a wider social reception, and if they reach parents and children’s expectations. Achieved results indicate the need for recognizing the family as an important link in the process of introducing younger generation to an active lifestyle and the need for emphasizing the extremely substantial role of parents in preparing pre-school aged children for their future, active participation in physical education lessons.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofMakarczuk A., Maszorek-Szymala A., Kowalska J., Kaźmierczak A., (red.), Biospołeczne uwarunkowania uczestnictwa w kulturze fizycznej i zdrowotnej osób w różnym wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015;
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.title„WF Z KLASĄ” zaczyna się w rodzinie. Rodzic – animatorem aktywności ruchowej w rodziniepl_PL
dc.title.alternative“PE WITH THE CLASS” starts in the family. Parent – the initiator of the motor activity in the familypl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number[25]-31pl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-330-7
dc.referencesBirontiene Z., 2012, Child as a physical activity stimulator in a family, „Sportomokslas”, vol. 2 (68), s. 38–44.pl_PL
dc.referencesBirontiene Z., Budreikaite A., 2014, Lithuanian Olimpic Education Programme for Pre-school Children, Utena, UAB Utenos Indra, Wilno.pl_PL
dc.referencesBronikowska M., 2013, Słowiańskie tradycje ludowych form kultury fizycznej na przykładzie wybranych narodów, Wydawnictwo AWF w Poznaniu, Poznań.pl_PL
dc.referencesHurlock E.B., 1960, Rozwój dziecka, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKrawczyk Z., 1997, Struktura i przeobrażenia organizacji sportowych w Polsce, „Wychowanie Fizyczne i Sport”, nr 1–2, s. 267–274.pl_PL
dc.referencesLipoński W., 2004, Rochwist i palant. Studium etnologiczne dawnych polskich sportów i gier ludowych na tle tradycji europejskiej, Wydawnictwo AWF w Poznaniu, Poznań.pl_PL
dc.referencesMead M., 1978, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMolina F., 2007, Intercultural relationship: Traditional games in Catalonia, (w:) H. Eichberg, J. Kosiewicz, K. Obodyński (red.), Sport for all as form education, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.pl_PL
dc.referencesPawlak A., 1998, Sport w rodzinach sportowych, (w:) Z. Żukowska (red.), Kobieta kreatorką aktywności sportowej w rodzinie, PSSK, Warszawa, s. 32–36.pl_PL
dc.referencesPiech K., 2004, Promocja rodzinnej aktywności ruchowej, Wydawnictwo AWF, Biała Podlaska.pl_PL
dc.referencesPiech K., Nowak K., Birontiene Z., Biteniece I.B., 2013, Physical exercises for pre-school children with homework and parents mobilization around these tasks, „Polish Journal of Sport and Tourism”, vol. 20 (3), s. 217–226.pl_PL
dc.referencesSadowska M., 1992, Znaczenie spontanicznych form aktywności dzieci i młodzieży oraz wczesnej inicjacji w procesie wychowania do kultury fizycznej, (w:) Wychowanie fizyczne w Polsce, Z Warsztatów Badawczych, Wydawnictwo AWF, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSkibniewski S., 1992, Korfball propozycja na zajęcia koedukacyjne, „Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne”, nr 4, s. 16–21.pl_PL
dc.referencesStaniszewski T., 2007, Założenia i rzeczywiste funkcje szkoły w przygotowaniu dzieci w młodszym wieku szkolnym do rekreacji fizycznej w rodzinie, Wydawnictwo AWF, Warszawa.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-329-1.03


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska