Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZakowska, Magdalena
dc.contributor.editorŻakowska, Magdalena
dc.contributor.editorDąbrowska, Agata
dc.contributor.editorParnes, Jakub
dc.date.accessioned2017-06-13T11:38:23Z
dc.date.available2017-06-13T11:38:23Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationŻakowska M., Rosyjska apokalipsa. Bunt i wykroczenie jako syndromy społecznego kryzysu we współczesnej kinematografii rosyjskiej, [w:] Żakowska M., Dąbrowska A., Parnes J. (red.), Europa swoich Europa obcych. Stereotypy, zderzenia kultur i dyskursy tożsamościowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017, s. [53]-63, doi: 10.18778/8088-635-3.03pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-635-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21951
dc.description.abstractArtykuł porusza problematykę buntu i wykroczenia, widzianą przez pryzmat motywów „świata na opak” i poradzieckiej apokalipsy, obecnych w kinematografii rosyjskiej XXI w. Autorka dowodzi, że motywy te we współczesnym kinie rosyjskim funkcjonują w przeważającym stopniu w ramach dyskursu społecznego, piętnującego społeczny wymiar rzeczywistości poradzieckiej. Bunt i wykroczenie jawią się jako siły destrukcyjne, ich sprawcy zaś jako ludzie, których należy napiętnować.pl_PL
dc.description.abstractThe article discusses the motives of revolt and transgression in the contemporary Russian films, while analyzing them through the prism of the „topsy-turvy world‟ and „post-Soviet apocalypse‟ metaphors. The author aims to prove the thesis that the mentioned motives appear in the contemporary Russian films mostly within the discourse directed against the social post-Soviet reality. The syndromes of revolt and transgression use to be judged as destructive forces, and the protagonists who committed them as people who deserve to be punished.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofŻakowska M., Dąbrowska A., Parnes J. (red.), Europa swoich Europa obcych. Stereotypy, zderzenia kultur i dyskursy tożsamościowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017;
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectRosjapl_PL
dc.subjectidea apokalipsypl_PL
dc.subjectbuntpl_PL
dc.subjectwykroczeniepl_PL
dc.subjectkryzys społecznypl_PL
dc.subjectkinematografiapl_PL
dc.subjectRussiapl_PL
dc.subjectidea of apocalypsepl_PL
dc.subjectrevoltpl_PL
dc.subjecttransgressionpl_PL
dc.subjectsocial crisispl_PL
dc.subjectfilmpl_PL
dc.titleRosyjska apokalipsa. Bunt i wykroczenie jako syndromy społecznego kryzysu we współczesnej kinematografii rosyjskiejpl_PL
dc.title.alternativeRussian Apocalypse. Revolt and transgression as syndromes of social crisis in contemporary Russian filmspl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number[53]-63pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych, Katedra Studiów Europejskichpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-636-0
dc.contributor.authorBiographicalnoteAutorka książek Russland- i Polendeutsche. Zaprogramowanie kulturowe niemieckich „późnych przesiedleńców” z Rosji i z Polski (2011) oraz Europa i Niedźwiedź (wraz z Andrzejem de Lazari i Olegiem Riabowem; 2013). Stypendystka fundacji SCIEX (2011–2012).pl_PL
dc.referencesBierdiajew N., Dusza rosyjska i polska, [w:] Dusza polska i rosyjska. Od Adama Mickiewicza i Aleksandra Puszkina do Czesława Miłosza i Aleksandra Sołżenicyna. Antologie, red. A. de Lazari, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesDostojewski F., Notatki z podziemia, [w:] tegoż: Notatki z podziemia. Gracz, tłum. G. Karski, Warszawa 1992.pl_PL
dc.referencesJerofiejew W., Rosyjska apokalipsa, tłum. A. de Lazari, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesLazari A. de, Riabow O., Wolność, [w:] Idee w Rosji. Leksykon rosyjsko-polsko-angielski, t. 3, red. A. de Lazari, Łódź 2000.pl_PL
dc.referencesTatarowa I., Ergo sum. Poszukiwania sensu istnienia w polskim i radzieckim filmie 1960–1990, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesWojnicka J., Apokalipsa naszych czasów, [w:] Autorzy kina europejskiego III, red. A. Helmani, A. Pitrus, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesWróblewski J., Film, którego Rosja się boi, „Polityka” 10.03.2015, http://www.polityka.pl/tygo dnikpolityka/kultura/1611479,1,dlaczego-lewiatan-andrieja-zwiagincewa-budzi-tak-wiele-kontrowersji.read [dostęp: 14.12.2015].pl_PL
dc.referencesZamarajewa A., „Dzierżawa albo chaos‖: metafora „rozpadu‖ polityce symbolicznej Rosji, [w:] Symbol w polityce, red. I. Massaka, Toruń 2012.pl_PL
dc.referencesZanussi K., Wspominając Andrieja Tarkowskiego, „Kwartalnik Filmowy” 1995, nr 9–10.pl_PL
dc.referencesВырыпаев И., Кислород, dramaturgiya.p.ht/vyrypaev_06.doc [dostęp: 15.06.2013].pl_PL
dc.referencesМир глазами россиян. Мифы и внешняя политика, ред. В. Колосов, Москва 2003.pl_PL
dc.referencesСергеева А., Русские стереотипы поведения, традиции, ментальность, Москва 2006.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmagdazakowska@uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-635-3.03


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska