Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorNorek, Tomasz
dc.contributor.editorTrzmielak, Dariusz M.
dc.contributor.editorRopęga, Jarosław
dc.date.accessioned2017-05-10T13:42:59Z
dc.date.available2017-05-10T13:42:59Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.isbn978-83-922375-6-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21524
dc.description.abstractThe essence and the importance of innovation in the process of building the competitiveness of enterprises is widely described in the economic literature. But analysis of innovative activity of companies very often indicates that the innovations introduced to the market do not bring the expected benefits. This leads to the conclusion that very often the innovation activities of enterprises are inefficient and detailed analysis of such cases may identify the key barriers to implementing effective innovation. The modern model for innovative activity indicates that one of the key factors for the success of the innovative activity of enterprises is the proper implementation of introducing new solutions to the market. The problem of the diffusion of innovation involves a number of issues related to the process of spreading and promoting innovation in the market. It is widely recognized that competencies in the area of innovation diffusion are a key determinant of the innovative potential of a company. The author put forward the following research hypotheses: Innovative activities carried out by the surveyed companies are inefficient. The purpose of this paper is to present the problems associated with the effective diffusion of innovation in the SME sector in Poland, with particular emphasis on the barriers in this area. Commonly available statistical data, the author's empirical research results on innovation potential and results of other studies conducted by the University of Szczecin were used to prepare this publication.pl_PL
dc.description.sponsorshipPreparation and printing funded by the National Agency for Research and Development under project “Kreator Innowacyjności – wparcie dla Przedsiębiorczości akademickiej”pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherCenter for Technology Transfer UŁpl_PL
dc.relation.ispartofInnovations and knowledge commercialization: cooperative resources, integrated science and business/ ed. by Dariusz M. Trzmielak, Jarosław Ropęga;
dc.subjectInnovative processpl_PL
dc.subjectSMEs innovative effectivenesspl_PL
dc.titleThe effectiveness of the innovative process implemented by SMEs. The results of the empirical researchpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Center for Technology Transfer UŁpl_PL
dc.page.number191-208pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationThe University of Szczecin, Faculty of Economics and Management Servicespl_PL
dc.referencesAngel H., Van de Ven A.H., Research on the management of innovation, Cambridge, MA, Ballinger, 2000.pl_PL
dc.referencesBloch C., Innovation measurement: present and future challenges, Working paper from The Danish Centre for Studies in Research and Research Policy, 2005.pl_PL
dc.referencesBrzeziński M. [ed.], Zarządzanie innowacjami technicznymi i organizacyjnymi, Difin, Warszawa, 2001.pl_PL
dc.referencesChiesa V., Frattini F., Lazzarotti V., Manzini R., Performance Measurement of research and development activities, European Journal Of Innovation Management, vol. 12, no 1, 2009, pp. 23–61.pl_PL
dc.referencesDrucker P.F, Innovation and Entrepreneurship. Practice and Principles, Heinemann, London, 1994.pl_PL
dc.referencesJaki A., Paradygmat efektywności w zarządzaniu, Przegląd Organizacji no 4, 2011.pl_PL
dc.referencesJanasz W., Innowacyjne strategie rozwoju przemysłu, Fundacja na rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 1999.pl_PL
dc.referencesJasiński A., Innowacje i transfer techniki w procesie transformacji, Warszawa, Difin, 2006.pl_PL
dc.referencesJasiński A.H., Innowacje techniczne a działalność marketingowa, Wydawnictwo WSPiZ, Warszawa, 1998.pl_PL
dc.referencesKanerva M., Hollanders H., Arundel A., Can We Measure and Compare Innovation in Services, MERIT Maastricht Economic Research Institute on Innovation and Technology, Maastricht, 2006.pl_PL
dc.referencesKarasek A., Wybrane problemy efektywności przedsięwzięć innowacyjnych przedsiębiorstwa, Zarządzanie i Finanse Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2012.pl_PL
dc.referencesKarganov S., Bariery obowiązującej teorii oceny efektywności ekonomicznej i drogi ich przezwyciężenia, [in]: Zb. „Tendencje innowacyjnego rozwoju polskich przedsiębiorstw”. Instytut Wiedzy i innowacji, Warszawa, 2008, pp. 133–146.pl_PL
dc.referencesKlein K.J, Sorra J.S., The challenge of innovation implementation, Academy of Management Review. vol. 21, no 4, 1996.pl_PL
dc.referencesKlincewicz K., Dyfuzja innowacji. Jak odnieść sukces w komercjalizacji nowych produktów i usług, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2011.pl_PL
dc.referencesKline S.J., Innovation is not a Linear Process, Research Management, t. 28, 1985.pl_PL
dc.referencesMcGowan P., Innowacje i przedsiębiorczość wewnętrzna, PWE, Warszawa, 1996.pl_PL
dc.referencesRosebusch N., Brinckmann J., Bausch A., Is New Better? A meta- Analysis of Innovation Performance Relationship in SME, American Academy of Management Conference, Chicago, 2009.pl_PL
dc.referencesNorek T., Key barriers to the development of effective innovative activity of Polish SME companies. The relationship between the company's internal resources and the effectiveness of innovative activity, Business & Economics Society International, January 2013 Conference, Perth, Australia, accessed: 07.01.2013pl_PL
dc.referencesNorek T., Problems of SME Sector Enterprise Innovative Capacity Measurement in S. Hittmar [ed.] Theory of Management, The Selected Problems for the Development Support of Management Knowledge Base, University of Zilina, Zilina, 2011.pl_PL
dc.referencesNorek T., The impact of the Innovative Potential of Polish SME Companies on their Innovative Activity Realization Models, GSTF Journal on Business Review, vol. 1 no 4, 2012, pp. 77-85.pl_PL
dc.referencesO’Neil H.M, Pouder P.W., Bucholtz A.K., Patterns in the Diffusion of Strategies across Organizations: Insights from the Innovation Diffusion Literature, Academy of Management Review, vol. 23, no 1, 2002.pl_PL
dc.referencesOkoń-Horodyńska, E. [ed.], Tendencje innowacyjnego rozwoju polskich przedsiębiorstw, Instytut Wiedzy i Innowacji, Warszawa, 2008.pl_PL
dc.referencesPangis-Kania, S. and Piech, K. [ed.], Innowacyjność w Polsce w ujęciu regionalnym: nowe teorie, rola funduszy unijnych i klastrów, Instytut Wiedzy i Innowacji, Warszawa, 2008.pl_PL
dc.referencesPichlak, M. Uwarunkowania innowacyjności organizacji. Studium teoretyczne i wyniki badań empirycznych, Difin, Warszawa, 2012.pl_PL
dc.referencesPodręcznik Oslo, Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji, OECD i Eurostat, 2005.pl_PL
dc.referencesRogers E.M., Diffusion of Innovation, Fourth edition, Free Press, New York, 1995.pl_PL
dc.referencesRothwell R., Towards the Fifth Generation Process, International Marketing Review, vol. 11 no 1, 1994, pp. 17-31.pl_PL
dc.referencesRothwell R., Zegveld W., Reindustrialisation and Technology, Longman, London, 1985.pl_PL
dc.referencesSawang S., Unsworth K., Sorbello T., An exploratory study of innovation effectiveness Measurement in Australian and Thai SMEs, International Journal of Organisational Behaviour, vol. 12, no 1, pp. 110–125.pl_PL
dc.referencesStawasz E., Innowacja, a mała firma, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1999.pl_PL
dc.referencesStoner J., Kierowanie, PWE, Warszawa, 1994.pl_PL
dc.referencesŚwitalski W., Innowacje i konkurencyjność, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2005.pl_PL
dc.referencesTidd J, Bessant J., Pavitt K., Managing Innovation. Integrating Technological, Market and Organisational Change, John Wiley & Sons Ltd, New York, 2001.pl_PL
dc.referencesValente T.W., Network models of the diffusion innovations, Computational & Mathematical Organization Theory vol. 2, no 2, 1996.pl_PL
dc.referencesZastępowski M., Uwarunkowania budowy potencjału innowacyjnego polskich małych i średnich przedsiębiorstw, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2010.pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord