Międzynarodowe kwalifikacje profesjonalne Standardy, problemy jakości i transferu wiedzy
Date
2010Metadata
Show full item recordAbstract
Knowledge and the ability to use become the key sources of competitive advantage in the
contemporary business. Two processes connected with exploiting of the knowledge are noticeable.
The first one is knowledge standardization process and the second is linked with knowledge
exchange and updating. Institutions delivering professional qualifications in management, e.g.
The Chartered Institute of Marketing, posses wide expertise in conducting these two processes. It
seems that solutions used by these institutions are good benchmark for knowledge creation,
updating, disseminating and transferring. Based on the Chartered Institute of Marketing paper
discusses the role of international professional qualifications in building competitive advantage of
individuals, companies and countries in the light of knowledge transfer and protection of intellectual
property. Based on the conclusions, new directions of strategic development of the Polish
Universities are presented. Thanks to this, current weaknesses of the Polish Universities can be
eliminated. Wiedza i zdolność jej użycia stają się źródłami przewagi konkurencyjnej we współczesnym
biznesie. Zauważalne są dwa procesy związane z wykorzystywaniem wiedzy. Z jednej strony dotyczy
to standaryzacji wiedzy, z drugiej jej wymianą i aktualizacją. Instytucje, które dysponują dużym
doświadczeniem w zakresie realizacji tych procesów to organizacje oferujące kwalifikacje
profesjonalne w dziedzinie zarządzania, takie jak na przykład The Chartered Institute of Marketing
w (CIM) Londynie. Jak się wydaje stworzone przez te instytucje rozwiązanie mogą być dobrym
benchmarkiem tworzenia wiedzy i jej aktualizacji, jak i jej upowszechnia i przepływu między
uczestnikami i stowarzyszonymi organizacjami. W artykule na przykładzie programów CIM omówiona
została rola międzynarodowych kwalifikacji profesjonalnych w budowaniu przewagi konkurencyjnej
osób, przedsiębiorstw, krajów, ze szczególnym naciskiem na problematykę transferu
wiedzy i ochrony własności intelektualnej. Zaprezentowane rozważania dotyczące doświadczeń
The Chartered Institute of Marketing pozwalają wskazać na możliwy kierunek strategicznego
rozwoju także polskich. Uczelni. Kierunek, który w pewnym stopniu jest już eksploatowany na
rynku brytyjskim i pozwala wyeliminować słabości uczelni polskich. Słabości, które są efektem
okresu dojrzewania polskich ośrodków akademickich przełomu wieków.
Collections