Now showing items 1-9 of 9

    • Dydaktyka zorientowana na współpracę równych. Typy relacji ze studentami podczas wspólnej pracy badawczej 

      Kowzan, Piotr (Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)
      Communities of peers in search of truth do not emerge in higher education institutions any more, which is one of the reason for universities' growing weakness. The aim of the paper is to help academic teachers organize ...
    • Dydaktyka – między filozofią a polityką 

      Moroz, Jacek; Świrko-Pilipczuk, Janina; Szwabowski, Oskar (Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)
    • Filozofia edukacji Kazimierza Twardowskiego z perspektywy analitycznej 

      Goncharenko, Olga (Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)
      The reflection on philosophical foundations of pedagogy is characteristic feature of the analytical tradition in philosophy. The creative work of Kazimierz Twardowski, famous polish philosopher, is an integral part of ...
    • Filozofia jako dydaktyka, dydaktyka jako filozofia. Od racjonalności instrumentalnej do „oświecenia”? 

      Wieczerzyński, Mariusz (Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)
      The aim of this article is to look at philosophy as a didactic practice in which didactic is seen as critique. Both are immanent to philosophical reflection as a whole. I would like to start with an analysis whether ...
    • O ścisłych związkach pedagogiki z etyką 

      Leś, Tomasz (Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)
      The purpose of this paper is to provide grounds for the thesis on close relations between pedagogy and ethics. These relations can be both accidental and necessary in their form, however, the latter are definitely more ...
    • Paradygmaty edukacji liberalnej w filozoficznej eksploracji Daniela DeNicoli 

      Wrońska, Katarzyna (Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)
      The text presents thoughts of American philosopher of education Daniel R. DeNicola on liberal education contained in his book under the title „Learning to Flourishing. A Philosophical Exploration of Liberal Education”, ...
    • Podręcznik z filozofii. Premiera (współ-autoetnografia wykładu) 

      Szwabowski, Oskar; Wężniejewska, Paulina (Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)
      In this article we use the co-autoethnography method to analyse the didactic screws. At the same time we are trying to loosen them.
    • Polityczność dydaktyki 

      Szwabowski, Oskar (Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)
      In this article I attempt to create and discuss the main connections between politics and teaching. I distinguish four such entanglement: the parties, post-political, critical, and political/post-political. I point ...
    • Wyzwania edukacji (w Polsce) z perspektywy psychologicznej 

      Cyzio, Dominika (Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)
      The aim of this paper is to look at the issues concerning the challenges of the modern education system, including the situation in Poland. It cannot be denied that institutionalized education is imperfect and does not ...