Twórcze podejście do organizacji krajoznawstwa w opozycji do banalnej rozrywki i zabawy - przykład Łodzi
Streszczenie
Świadome planowanie i organizowanie działań rekreacyjnych, w tym krajoznawczych jest kluczowe dla kształtowania postaw wobec czasu wolnego. Coraz częściej obserwowalne są jednak tendencje do spłycania funkcji rekreacyjnych. Popularne stają się takie formy spędzania wolnego czasu, które opierają się jedynie na zaspokajaniu potrzeby rozrywki i zabawy. Aktywności krajoznawcze mieszczące się również w zakresie pojęcia rekreacja podlegają tym wpływom. Przeciwwagą dla wspomnianych tendencji są przykłady organizowania w przestrzeni miejskiej aktywności pobudzających i rozwijających twórczość mieszkańców jednocześnie wykorzystujących elementy krajoznawstwa. Celem artykułu jest przedstawienie dobrych praktyk w zakresie organizacji krajoznawstwa w mieście Łodzi, które pomimo atrakcyjnej formy zawierają także wartości edukacyjno-wychowawcze. W przekonaniu autorki to właśnie twórcze podejście do organizacji tego typu przedsięwzięć jest swego rodzaju "pomostem" łączącym na pozór sprzeczne kierunki rozwoju aktywności rekreacyjnych. Dzięki opisanym w artykule przykładom podkreśli znaczenie twórczego podejścia dla wzbogacenia możliwości oddziaływania na uczestników i organizatorów aktywności krajoznawczych.
Collections