Od konwencji reportażu do artystycznej metafory czasu – powieść „Dach” Georgiego Markowa
Streszczenie
Zaproponowana w niniejszym artykule analiza powieści „Покривът”(„Dach”) pisarza Georgiego
Markowa kładzie akcent na stosunek faktów do fikcji, odnosząc się do struktury tekstu
widzianego z perspektywy historycznych wydarzeń komunistycznej Bułgarii.
Dobrze znane „Zaoczne reportaże” tego autora są przekonującym przykładem na nowoczesne
powiązanie dziennikarstwa z literaturą artystyczną i potwierdzają oscylację elementów gatunkowych,
a także odsyłają do prawdy o totalitarnym państwie, która znalazła swój wyraz w wykreowanych
w powieści postaciach.
Analiza przybliża strategię literacką Markowa, łącząc pozatekstową rzeczywistość z artystyczną
antyutopią czasu, oraz ujawnia, jak funkcjonuje konwencja literatury faktu w odniesieniu
do dyskursu artystycznego utworu. Proposed in this article analysis of the novel „Roof ” Georgi Markov’s emphasized the ratio
of facts to fiction, including its construction in the context of historical events of the communist
past of Bulgaria.
Well known „Extramural reports” this author is a convincing example of modern journalism
association of artistic literature, confirm the oscillation elements genre, and refer to the truth
about the totalitarian state, which found its expression in the characters of the novel.
The study brings strategy literary Markov extratextual combining reality with artistic dystopia
of the time and reveals how the convention fiction to artistic discourse track.
Collections