Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorModelska-Kwaśniowska, Anna
dc.date.accessioned2016-11-27T11:30:55Z
dc.date.available2016-11-27T11:30:55Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationA. Modelska-Kwaśniowska, Kobiece doświadczenie traumy wojennej w powieści Jasminy Musabegović „Skretnice”, [w:] A. Buras-Marciniak (red.), Islam i muzułmanie w kulturze, literaturze i językach Słowian Południowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 133-142.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-249-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/20076
dc.descriptionPrace opublikowane w tym zbiorze są pokłosiem międzynarodowej konferencji naukowej Islam i muzułmanie w kulturze, literaturze i językach Słowian Południowych zorganizowanej w Uniwersytecie Łódzkim przez Katedrę Filologii Słowiańskiej, Katedrę Bliskiego Wschodu i Północnej Afryki oraz Centrum Badań nad Historią i Kulturą Basenu Morza Śródziemnego i Europy Południowo-Wschodniej im. prof. Waldemara Cerana, Ceraneum w dniach 18–19.02.2016 r. Autorzy zajęli się kwestiami wzajemnych wpływów kultury islamu i kultur krajów południowo-słowiańskich, udokumentowanych w literaturze ludowej i artystycznej, źródłach historycznych oraz językoznawczych obejmujących okres od czasów starożytnych do współczesnych.pl_PL
dc.description.abstractJasmina Musabegović (born 1941) is one of the best contemporary prose writers and essayists in Bosnia. In her work she sets the position of women in Bosnian-Hercegovinian society and the women’s personal experience of the 20th century. It is the history of women’s emancipation and their alienation too. The story is set in the thirties and forties of the 20th century in Bosnia. The main character is a young Muslim woman, Fatima. Fictional space is mainly created by home and its center – the kitchen, which is traditionally a space assigned to women. Fatima is the victim of a collective trauma caused by war and genocide. The memory of the trauma causes a fragmented narration and the splitting of the subject speaking to some “me”. The main scene of the story is Fatima’s body with typically feminine symbols and themes (water, land, bread). The discourse of the body should be linked with the concept of Tone Bringa (utjelovljenje kuće – a materialization of home), according to which the woman symbolically reflects the house, which is associated with its physicality. It also serves to release the experiences impossible to verbalize, including traumatic experiences of war. Switches are a typical herstory. Jasmina Musabegović confirms the patriarchal order in a way, but eventually presents the woman as a mediator in the transgenerational transmission of trauma, which means denial of the patriarchal order and breaking the epic cultural code.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofIslam i muzułmanie w kulturze, literaturze i językach Słowian Południowych;
dc.titleKobiece doświadczenie traumy wojennej w powieści Jasminy Musabegović „Skretnice”pl_PL
dc.title.alternativeWomen’s Experience of War Trauma in Jasmina Musabegovic’s Novel “Switches”pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Anna Modelska-Kwaśniowska, Łódź 2016, © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number133-142pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationInstytut Slawistyki, Uniwersytet Opolskipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-250-8
dc.referencesS. Aleksijewicz, Wojna nie ma w sobie nic z kobiety, przeł. J. Czech, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.pl_PL
dc.referencesT. Bringa, Biti Musliman na bosnaski način. Identitet i zajednica u jednom srednjobosnaskom selu, przeł. S. Krešo, Dani Sarajevo, Sarajevo–Zagreb.pl_PL
dc.referencesE. Duraković, Obzori bošnjačke književnosti, Dobra Knjiga, Sarajevo.pl_PL
dc.referencesC. Hawkesworth, Voices in the Shadows. Women and Verbal Art in Serbia and Bosnia, Central European University Press, Budapest.pl_PL
dc.referencesI. Iwasiów, Gender dla średnio zaawansowanych. Wykłady szczecińskie, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.pl_PL
dc.referencesA. Jawoszek, Boszniacy. Literackie narracje tożsamościowe po 1992 roku, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, Poznań.pl_PL
dc.referencesE. Kazaz, Bošnjački roman XX. vijeka, Naklada Zoro, Zagreb–Sarajevo.pl_PL
dc.referencesI. Łucka, P. Nowak, Włosy babci – trauma transgeneracyjna, „Psychiatria – Psychologia Kliniczna”, nr 14.pl_PL
dc.referencesN. Moranjak-Bamburać, Czy jest wojna w piśmie wojennym?, [w:] Literatury słowiańskie po roku 1989. Nowe zjawiska, tendencje, perspektywy, t. 3: Podmiotowość, red. B. Czapik-Lityńska, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesN. Moranjak-Bamburać, Nevolje s kanonizacijom, „Sarajevske sveske”, br. 8–9, http://www.sveske.ba/bs/content/nevolje-s-kanonizacijom (13.02.2013).pl_PL
dc.referencesN. Moranjak-Bamburać, Trauma – memorija – pripovijedanje, „Sarajevske sveske”, br. 13, http://www.sveske.ba.bs/content/trauma-memorija- pripovijedanje (2.11.2012).pl_PL
dc.referencesJ. Musabegović, Skretnice, Veselin Masleša, Sarajevo.pl_PL
dc.referencesP. Nowak, I. Łucka, Młody Polak po doświadczeniach wojennych. Siła transgeneracyjnej transmisji traumy, „Psychiatria – Psychologia Kliniczna”, nr 14.pl_PL
dc.referencesM. Orwid, Trauma, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesA. Popiel, E. Pragłowska, Psychopatologia reakcji na traumatyczne wydarzenia, [w:] Konsekwencje psychiczne traumy. Uwarunkowania i terapia, red. nauk. J. Strelau, B. Zawadzki, M. Kaczmarek, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesA. Radny, Wpływ traumy na psychikę. Psychoterapia ofiary, „Neurokognitywistyka w patologii i zdrowiu”, nr 1.pl_PL
dc.referencesK. Schier, Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesA. Ubertowska, „Niewidzialne świadectwa”. Perspektywa feministyczna w badaniach nad literaturą Holokaustu, „Teksty Drugie”, nr 4.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-249-2.12


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord