Przejawy i uwarunkowania postaw przedsiębiorczych młodzieży wiejskiej na przykładzie województwa wielkopolskiego i warmińsko-mazurskiego
Streszczenie
Celem rozprawy jest ukazanie różnic i podobieństw w zakresie postawy przedsiębiorczej i jej uwarunkowań wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych z obszarów wiejskich z województwa wielkopolskiego i warmińsko-mazurskiego (kolejno o wskaźnikach sytuacji społeczno-ekonomicznej o wartości powyżej oraz poniżej średniej krajowej). Podstawę empiryczną pracy stanowi wykorzystanie części materiałów badania pt. „Uwarunkowania i mechanizmy zrównoważonego rozwoju na obszarach wiejskich – identyfikacja i ocena postaw młodzieży wiejskiej w zakresie przedsiębiorczości i innowacyjności oraz możliwości ich wykorzystania dla rozwoju lokalnego”, w którym autorka brała udział. W celu uzyskania informacji na temat postawy przedsiębiorczej młodzieży i jej uwarunkowań wykorzystano metodę ilościową. Zastosowaną techniką badawczą była ankieta audytoryjna. W oparciu o próbę celową zebrano 546 kwestionariuszy ankiet. Postawiono 5 hipotez nawiązujących do pytań problemowych. W celu weryfikacji hipotez zbudowano indeks postawy przedsiębiorczej w oparciu o założoną teorię postawy według Stefana Nowaka, zgodnie z którą postawa składa się z następujących trzech komponentów: poznawczego, emocjonalno-oceniającego, behawioralnego. W ramach uwarunkowań postawy przedsiębiorczej młodzieży wiejskiej wyróżniono uwarunkowania wewnętrzne - zanalizowano samoocenę uczniów w zakresie cech i umiejętności przedsiębiorczych oraz zewnętrzne - środowisko rodzinne i środowisko lokalne. W zakresie charakterystyki gmin, z których pochodzili badani uczniowie dokonano analizy danych zastanych. Z przeprowadzonej analizy danych wynika, iż wyższym poziomem indeksu postawy przedsiębiorczej oraz jej komponentów cechowała się młodzież z województwa wielkopolskiego. Znaczący dla kreowania postawy przedsiębiorczej okazał się poziom samooceny, sytuacja materialna (stanowiąca element środowiska rodzinnego) oraz sytuacja społeczno-gospodarcza gminy. Analiza wyników zwraca uwagę na to, że kształtowanie postaw przedsiębiorczych wśród młodych na obszarach wiejskich wymaga szczególnej uwagi i działań systemowych.