Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJózefczyk, Anna
dc.contributor.authorKołakowska, Adrianna
dc.contributor.authorŚwiętochowski, Waldemar
dc.date.accessioned2016-06-14T07:25:45Z
dc.date.available2016-06-14T07:25:45Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn1427-969X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/18373
dc.description.abstractPrzedmiotem artykułu jest określenie poziomu predyspozycji studentów psychologii warunkujących ich zdolność do podjęcia zadań psychologa. Autorzy oparli się na teoretycznym modelu predyspozycji zawodowych J. Hollanda, zgodnie z którym określony rodzaj predyspozycji zawodowych determinuje sukces w konkretnym zawodzie; w tym przypadku w zawodzie psychologa. Celem badań było: 1) oszacowanie poziomu predyspozycji badawczych i społecznych u studentów oraz porównanie tego poziomu u studentów stacjonarnych i niestacjonarnych; 2) zidentyfikowanie czynników psychologicznych determinujących poziom predyspozycji. W badaniach wykorzystano test predyspozycji zawodowych J. Hollanda, Kwestionariusz do pomiaru inteligencji emocjonalnej INTE oraz Test Osobowości NEO-FFI. Wzięło w nich udział 133 studentów psychologii Uniwersytetu Łódzkiego. Wyniki wskazują m.in. na wyższy niż przeciętny poziom predyspozycji badawczych i społecznych u studentów oraz na szczególną rolę inteligencji emocjonalnej w kształtowaniu predyspozycji zawodowych przyszłych psychologów.pl_PL
dc.description.abstractThe assessment of the level of professional capacities in the psychological students is the subject of the paper. The theoretical basis was model of professional capacities by J. Holland. According to it, certain capacities may determine one’s success in the field of professional activity, in that case – in psychological work with the clinical patient/client. The aims of research were: 1) estimation of the level of scientific and social capacities in students and comparison of this level between stationary and nonstationary ones; 2) identifying psychological factors determining the level of certain capacities. The test of professional capacities by J. Holland, Inventory of Emotional Intelligence (INTE) and Five Factor Personality Inventory NEO-FFI were used. 133 students of stationary and nonstationary psychological study at the University of Łódź were investigated. The results show, among others, the higher than average level of the scientific and social capacities in the students of both group and considerably important role of emotional intelligence in the formation of the professional capacities of expected psychologists.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica;19
dc.subjectpredyspozycje zawodowepl_PL
dc.subjectzawód psychologapl_PL
dc.subjectinteligencja emocjonalnapl_PL
dc.subjectprofessional capacitypl_PL
dc.subjectpsychologist as professionpl_PL
dc.subjectemotional intelligencepl_PL
dc.titlePredyspozycje studentów psychologii do funkcjonowania w roli zawodowejpl_PL
dc.title.alternativeProfessional and personality capacities to work with patient in future psychologistspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Anna Józefczyk, Adrianna Kołakowska, Waldemar Świętochowski, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[125]-140pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Instytut Psychologii, Zakład Psychologii Osobowości i Różnic Indywidualnych.pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationPrzedszkole Miejskie nr 77 w Łodzi, 91-764 Łódź, ul. Bracka 23.pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Instytut Psychologii, Zakład Psychologii Osobowości i Różnic Indywidualnych.pl_PL
dc.identifier.eisbn2353-4842
dc.referencesBańka A. (2005). Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy. Warszawa: Print-B.pl_PL
dc.referencesBiegańska K., Lubrańska A., Marat E. (2010). Konstrukcja itemów Kwestionariusza Predyspozycji Zawodowych. [W:] E. Kos, M. Kulesza (red.), Kwestionariusz predyspozycji zawodowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesBrzeziński J. (2002). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesBrzozowski P., Drwal R. (1995). Kwestionariusz osobowości Eysencka. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.pl_PL
dc.referencesCentralny Instytut Ochrony Pracy (1998). Przewodnik po zawodach, t. I. Warszawa: MPiPS.pl_PL
dc.referencesCzabała Cz. (2006). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesGladding S. T. (1994). Poradnictwo zawodowe. Zajęcie wszechstronne. Warszawa: Urząd Pracy.pl_PL
dc.referencesHeaton J. A. (2005). Podstawy umiejętności terapeutycznych. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesHolland J. L. (1997). Making Vocational choices. Odessa: Psychological Assessment Resources.pl_PL
dc.referencesJaworowska A., Matczak A. (2001). Kwestionariusz inteligencji emocjonalnej INTE. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.pl_PL
dc.referencesJuczyński Z. (1998). Informator – psychologia: studia, programy, specjalizacje. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesKoper M. (2008). Inteligencja emocjonalna w zarządzaniu. [W:] M. Śmieja, J. Orzechowski (red.), Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje (s. 232–246). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesKulesza M., Kos E. (2010). Kwestionariusz predyspozycji zawodowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesKról-Korepta J. (2012). Wybrane teorie rozwoju zawodowego i planowania kariery. [W:] E. Bodzińska- Guzik, D. Szmigielska, Doradztwo zawodowe. Zarys problematyki i metod (s. 34–47). Kraków: Wyższa Szkoła Europejska im. Ks. Józefa Tischnera.pl_PL
dc.referencesMcCrae R. R., Costa P. T. (2005). Osobowość dorosłego człowieka. Kraków: Wydawnictwo WAM.pl_PL
dc.referencesNauta M. M. (2010). The development, evolution, and status of Holland’s theory of vocational personalities: Reflections and future directions for counseling psychology. Journal of Counseling Psychology, 57 (1), 11–22.pl_PL
dc.referencesPaszkowska-Rogacz A., Goleniowska L., Grosjer A., Hauk M., Jarmakowski-Kostrzanowski T. (2013). Wieloaspektowa ocena preferencji zawodowych WOPZ. Częstochowa: Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe APUS Robert Meller.pl_PL
dc.referencesProchaska J. O., Norcross J. C. (2006). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.pl_PL
dc.referencesRakowska M. J. (2005). Skuteczność psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.pl_PL
dc.referencesReidenberg D. J. (2009). Help: I need a great therapist! Annals of the American Psychotherapy Association, 12 (2), 67–69.pl_PL
dc.referencesRodolfa E., Greenberg S., Hunsley J., Smith-Zoeller M., Cox D., Sammons M., Caro C., Spivak H. (2013). A competency model for the practice of psychology. Training and Education in Professional Psychology, 7 (2), 71–83.pl_PL
dc.referencesSobierajski T. (2013). Doradztwo zawodowe. Uniwersalizm i konceptualizacja. Warszawa: ISNS UW.pl_PL
dc.referencesSzczygieł D. (2008). Inteligencja emocjonalna – więcej niż IQ i osobowość? O potrzebie i znaczeniu sprawdzania trafności dodanej narzędzi mierzących inteligencję emocjonalną. [W:] M. Śmieja, J. Orzechowski (red.), Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje (s. 136–152). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesSzybińska K., Mroczkowska D., Toeplitz Z. (2004). Obraz psychologa w oczach nie psychologów. Przegląd Psychologiczny, 47 (2), 191–219.pl_PL
dc.referencesŚmieja M., Orzechowski J. (red.) (2008). Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesŚwiętochowski W. (2014). Czy istnieje psychoterapia doskonała, czyli rzecz o eklektyzmie w psychoterapii. Psychologia Wychowawcza, 48 (6), 139–145.pl_PL
dc.referencesUstawa o zawodzie psychologa (2001), Dz. U. 2001, nr 73, poz. 76.pl_PL
dc.referencesZawadzki B., Strelau J., Szczepaniak P., Śliwińska M. (1998). Inwentarz osobowości Costy i McCrae. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.pl_PL
dc.referencesZimbardo P. G., Ruch F. L. (1996). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.contributor.authorEmaila.jozefczyk@uni.lodz.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailadrianna.kolakowska@gmail.compl_PL
dc.contributor.authorEmailwaldis@uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/1427-969X.19.07


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord