Wykorzystanie usług IT we wspomaganiu zarządzania krajowymi organizacjami na przykładzie chmury obliczeniowej
Streszczenie
Systemy informatyczne zarządzania towarzyszą przedsiębiorstwom od momentu, w którym rozwój technologii informatycznych pozwolił na praktyczne wykorzystanie komputerów w rozwiązywaniu konkretnych problemów informacyjnych organizacji i wynikał nie z chęci pozyskania nowinek technicznych, ale był stymulowany otoczeniem biznesowym i osiągnięciem granic przetwarzania informacji w tradycyjny sposób. Ostatnie kilka lat obfituje w spektakularny rozwój usług oferowanych w Internecie, ekspansję portali społecznościowych i rozwój dużych chmur obliczeniowych np. Microsoft, Google, czy Amazon. Stare nawyki w postaci ładu korporacyjnego w IT są obecnie przedmiotem wielu wyzwań wynikających z utowarowienia technologii, jej przeorientowania na potrzeby indywidualnego konsumenta i pojawienia się wielu alternatywnych sposobów dostarczania rozwiązań technologicznych. Transfer zasobów informatycznych do publicznych chmur obliczeniowych, lub implementacja prywatnych zasobów chmurowych stały się elementem codzienności wielu organizacji - w tym również polskich. Efektywne wykorzystanie zasobów chmury obliczeniowej przez organizacje wiąże się jednak z pokonaniem wielu barier o naturze prawnej, technologicznej i organizacyjnej. Praca koncentruje się na przedstawieniu sposobu wykorzystania wybranych usług teleinformatycznych w chmurze obliczeniowej przez polskie organizacje, określeniu różnic pomiędzy implementacją tych samych usług w tradycyjnym modelu przetwarzania danych i w chmurze obliczeniowej, oraz wskazaniu uwarunkować i rekomendacji wdrażania usług w chmurze przez organizacje.