Znaczenie wybranych zasobów psychospołecznych w dokonywaniu twórczych transgresji pedagogicznych. Studia indywidualnych przypadków beyonders.
Abstract
Prezentowana praca stanowi studium teoretyczno-empiryczne, w którym podjęto ważny społecznie problem uwarunkowań twórczych działań transgresyjnych realizowanych w praktyce pedagogicznej. Lokuje się ona w obszarze problemowym psychologii i pedagogiki twórczości, pedagogiki społecznej i pedagogiki zasobów. Autorka odwołuje się do wybranych koncepcji teoretycznych, m.in. transcendentnej natury życia w ujęciu Georga Simmla, transgresyjnej koncepcji człowieka Józefa Kozieleckiego czy koncepcji beyonder Paula E. Torrance’a. W pracy zaprezentowano autorski projekt badawczy. Jako metodę badawczą przyjęto studium indywidualnych przypadków - beyonders’ów edukacyjnych. Wyniki badań obejmują: opis znaczenia wybranych zasobów psychospołecznych w dokonywaniu twórczych transgresji pedagogicznych; charakterystyka wyłonionych portretów transgresyjnych pedagogów oraz identyfikacja kategorii transgresji pedagogicznych.