Textlinguistik und ihre didaktischen Implikationen
Streszczenie
W pierwszej części artykułu dokonano przeglądu niektórych definicji tekstu w aspekcie 1 i ngw ligwistycznym oraz podjęto próbę sformułowania definicji tego pojęcia na użytek metodyki uauczania języków obcych.
Wskazano na trudności wynikające przy formułowaniu jednoznacznej definicji tekstu oraz omówiono krótko znaczenie tekstów w proce sie komunikacji.
Zostały przytoczone definicje tego pojęcia między innymi: J. Petöfiego,
J. Schmidta, W. Dressiere oraz D. Viehwegera. Wskazano na wspólne cechy i
różnice tych definicji, wynikające z analizy pojęcia tekstu. Wykazane zostały
ponadto różnice między wypowiedziami tekstowymi, a takimi, które nie mogą
być uznane za tekstowe. Podkreślając znaczenie i funkcje teks tu w procesie
nauczania języka, a w szczególności nauczania języków obcych oraz opierając
się na definicjach językoznawczych tekstu dokonano próby sformułowania definicji tekstu w aspekcie glottodydaktycznym.
W zasadniczej części artykułu dokonana została próba omówienia lingwis
tyki tekstu i jej wpływu na niektóre działania i procesy dydaktyczne w zakresie nauczania języka ojczystego i obcego. Wykazano konkretne cele nauczania, w których osiągnię ciu mogłaby być pomocna lingwistyka. Podkreślono, że lingwistyka ma znaczenie:
1) przy doborze i selekcji tekstów stosowanych w nauce języka,
2 ) przy planowaniu nauczania,
3 )w zakresie poszerzania i pogłębiania słownictwa,
4 ) w zakresie zaprezentowania określonych zjawisk gramatycznych.
Wskazano na stosunkowo duże znaczenie lingwis tyki przy analizie tekstu i
jego interpretacji. Podjęto także próbę wyjaśnienia, dlaczego lingwistyka
może mieć zastosowanie tylko w tym nauczaniu, gdzie zasadniczym materiałem
nauczania teksty.
Wyjaśnione zostały zwięzki między lingwistyką a liryką. Podkreślono przy
tym, że lingwistyka może mieć zastosowanie w wielu formach prezentacji materiału nauczania w wielu formach twórczej działalności uczniów lub studentów.
Collections