Kierunki zmian w akademickim kształceniu geograficznym w Czechach i w Polsce
Streszczenie
W opracowaniu zostały przedstawione ogólne tendencje zmian w ostatnich latach
w systemach szkolnictwa wyższego w Czechach i w Polsce, a następnie dokonano
porównania kierunków zmian w geograficznym kształceniu akademickim w obydwu
krajach. Jako główne kryteria porównania przyjęto: zmiany liczby kandydatów i studentów
geografii, zmiany w kryteriach rekrutacji studentów, rozwój ośrodków, wydziałów,
instytutów akademickiego kształcenia geograficznego, nowe kierunki kształcenia
studentów na wydziałach geograficznych, wymagania akredytacyjne, zmiany
w zasadach finansowania wydziałów.
Istnieje wiele wspólnych dla Czech i Polski – najczęściej niekorzystnych – tendencji
zmian w akademickim kształceniu geograficznym: zmniejszenie liczby kandydatów,
rozproszenie kształcenia geograficznego na różnych wydziałach, powstawanie wielu
nowych kierunków studiów, które nie mają w swojej nazwie terminu „geografia”,
drastyczne zmniejszenie się liczby studentów na kierunkach geograficznych (ogólna
geografia), problemy organizacyjno-prawne w kształceniu nauczycieli geografii. Zmiany
te są związane z przyjęciem przez obydwa kraje strategii bolońskiej, jak również są skutkiem niekorzystnych tendencji demograficznych (spadek populacji) przemian społecznych
(wzrost wskaźnika skolaryzacji).
Podstawowe różnice w kierunkach zmian w kształceniu akademickim w Czechach
i w Polsce obejmują: istnienie znacznie większej liczby szkół niepublicznych w Polsce,
mniejsze tempo wzrostu liczby studentów w Czechach niż w Polsce, większe w Czechach
niż w Polsce rozproszenie kierunków geograficznego kształcenia na wydziałach
innych niż geograficzne, likwidację standardów kształcenia w Polsce, a w Czechach
dążenie do ich wprowadzenia, różne zasady finansowania studiów. The article presents the general tendencies of change in the higher education systems
in Czechia and Poland in the last years. Secondly, the directions of change in the
academic geographical education in the above mentioned countries have been compared.
The main criteria for the comparison embrace the following: change in the number of
candidates and students of geography, changes in the recruitment policies, development
of centres, faculties and institutes of the academic geographical education, new courses
of study at the geography faculties, accreditation requirements and changes in the
funding system.
There have been many, usually disadvantageous, changes common for Czechia and
Poland, such as: declining number of candidates, dispersion of geographical education
over different faculties, creation of many new study courses, which do not use the term
“geography” any more, drastic drop in the number of students of geography, formal and
organizational difficulties in the geography teacher education. These changes are
connected with the implementation of the Bologna strategy as well as the unfavorable
demographic shift (falling population number) and the social transformation (rising
scholarization ratio).
The main differences in the direction of change in the academic education in Czechia
and Poland include: functioning of many more private schools in Poland, lower growth
of the number of students in the Czech Republic than in Poland, higher dispersion of
geographical education over different faculties in Czechia than in Poland, cancellation of
educational standards in Poland and the attempts of their implementation in Czechia and
lastly different systems of study funding.
Collections