"Howsoe'er 'tis strange, [...] yet is it true"! the problems of Cymbeline
Streszczenie
Dwie ostatnie premiery Cymballn wystawione przez Royal Shakespeare Company
to dwa skrajne sposoby przedstawienia tego dramatu. U 1987 r. Bill Alexander
podkreślił w swojej inscenizacji problemy psychologii-postaci. W późniejszej
inscenizacji na scenie głównego teatru w Stratfordzie ten sam reżyser
położył nacisk na zgłębienie zawiłości akcji sztuki.
Artykuł niniejszy stara się odpowiedzieć na pytanie, czy te dwa elementy,
akcja i psychologia postaci, są sprzeczne w oryginalnym tekście szekspirowskim.
Cymbelin należy traktować jako sztukę przejściową między późnymi tragediami
a romansami; jej głównym celem jest przedstawienie nie rozwijającej
się akcji, ale sytuacji. Sztuka ta jest więę koniecznym etapem, który doprowadził
Szekspira do późniejszych romansów - Opowieści zimowej i Burzy.
Collections