Nauczanie języka polskiego jako obcego w wybranych ośrodkach w Polsce (na podstawie przeprowadzonego sondażu
Streszczenie
Artykuł ten ma charakter relacji czy informacji o nauczaniu języka
polskiego jako obcego w kilku wybranych ośrodkach w Polsce, choć nie jest
pozbawiony warstwy merytorycznej, dotyczącej zarówno samego procesu
dydaktycznego w tych ośrodkach, jak i pewnych elementów oceny warunków
pracy nauczycieli i studentów. Został on opracowany na podstawie przeprowadzonego
sondażu, dokonanego nie przez autora artykułu, lecz przez
Ministerstwo Edukacji Narodowej, które wykorzystało w tym celu kwestionariusze
pytań opracowane przez Zespół Dydaktyczno-Naukowy ds. Nauczania
Języka Polskiego Jako Obcego. Autorowi niniejszego artykułu przypadło
jedynie w udziale dokonanie szczegółowej analizy uzyskanego tą drogą
materiału badawczego oraz opracowanie, dla potrzeb Ministerstwa Edukacji
Narodowej, dość obszernego raportu. Jednak dokładne zapoznanie się z odpowiedziami
ankietowanych ośrodków na szereg pytań wytworzyło w świadomości
autora pewien obraz, który najogólniej można nazwać obrazem stanu
nauczania języka polskiego jako obcego w naszym kraju.