Wiek jako determinanta zachowań konsumpcyjnych
Streszczenie
Celem niniejszego opracowania jest zwrócenie uwagi środowiska
naukowego oraz osób odpowiedzialnych za strategie komunikacji
marketingowej przedsiębiorstw na niewystarczający poziom zainteresowania
zagadnieniem odmiennego traktowania poszczególnych grup konsumentów
na rynkach dóbr i usług. Wyróżnionym wymiarem rozpatrywanych
różnic jest determinanta wieku.
Przeprowadzona analiza literatury przedmiotu doprowadziła do kilku
konkluzji. Większość autorów zgadza się z poglądem, że zachowania konsumpcyjne
zmieniają się wraz z wiekiem. Źródłem takiej sytuacji jest zarówno
odmienna percepcja, zapamiętywalność przekazów marketingowych,
jak również stopień lojalności wobec marki. Brak uwzględnienia
tego typu odmienności prowadzi do znacznych uproszczeń w zakresie
stereotypowego postrzegania osób jedynie z punktu widzenia ich wieku.
W konsekwencji, potrzeby i możliwości określonych grup wiekowych są
pomijane w projektowaniu produktów i usług, jak również w komunikacji
marketingowej przedsiębiorstw z zewnętrznymi klientami i, szerzej, z otoczeniem.
Tak istotne różnice prowadzą do pogłębiania się dysproporcji
pomiędzy poszczególnymi generacjami konsumentów.
Artykuł ma stanowić przyczynek do dalszych rozważań nad istotnością
wieku jako determinanty zachowań konsumpcyjnych oraz komunikacji
marketingowej przedsiębiorstw.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: