Some Troubles with Defining Pedagogical Notions
Streszczenie
Język nauk pedagogicznych wielokrotnie poddawany był krytyce. Jego porządkowanie należy
rozpocząć od sprecyzowania pojęć: „wychowanie” , „kształcenie” i „nauczanie” , uważanych za
podstawowe pojęcia pedagogiczne, a dotąd nieokreślone w sposób zyskujący aprobatę przynajmniej
większości pedagogów. Większość kontrowersji i sporów dotyczy przede wszystkim treści
i zakresu pojęcia „wychowanie ". Różnorodność ujęć i sposobów użycia tego terminu powoduje
trudności w porozumiewaniu się, wieloznaczność i chaos w dyskusjach i rozważaniach pedagogicznych.
Analiza literatury ze zwróceniem szczególnej uwagi na definicje omawianego pojęcia
i codzienna praktyka pedagogiczna pozwoliły na przeprowadzenie próby uświadomienia wszystkim
posługującym się językiem nauk pedagogicznych trudności, z jakimi borykają się pedagodzy
teoretycy w precyzowaniu swego języka.
Collections