Hotelarstwo w zabytkach - grupy markowe
Streszczenie
Duża konkurencja na rynku usług noclegowych zmusza do poszukiwania i przygotowywania coraz to nowych ofert, gwarantujących gościom unikalne doznania i satysfakcje. Jednym z możliwych działań jest adaptowanie na cele hotelarskie obiektów zabytkowych (np. zamków, pałaców, dworów, kamienic, klasztorów).
Pobyt w historycznych wnętrzach już ze swej natury jest wyjątkowy: umożliwia bezpośredni kontakt z dziedzictwem kulturowym, wzbudza żywe emocje, rozpala wyobraźnię, wzmacnia poczucie prestiżu i luksusu. Indywidualne podejście do gości czyni zaś każdą wizytę niepowtarzalnym doświadczeniem. Dodatkowo hotele zabytkowe mają w swej ofercie pakiety specjalnych usług (organizacja konferencji, imprez typu incentive, zabiegi spa & welness, wiele możliwości aktywnego wypoczynku, organizacja przyjęć weselnych, koncertów, plenerów artystycznych itp.). Dla gości znudzonych monotonią hoteli systemowych noclegi w zabytkach stanowią więc niezwykle atrakcyjną alternatywę.
Prężnie rozwijająca się branża hoteli zabytkowych sprawiła, że w ostatnich 20-25 latach powstała duża liczba organizacji zrzeszających i konsolidujących tego typu obiekty. Jedną z nich są grupy markowe, rozumiane jako grupy hoteli dobrowolnie stowarzyszonych, prowadzących wspólną politykę marketingową w celu wypracowania dodatkowych zysków, obrony przed konkurencją, wymiany doświadczeń, wspólnej promocji i identyfikacji (Włodarczyk 2002).
Celem artykułu jest dokonanie charakterystyki najważniejszych europejskich grup markowych zrzeszających hotele w zabytkach. Najogólniej organizacje te można podzielić na hotelarskie i parahotelarskie, tę pierwszą grupę zaś – na narodowe i międzynarodowe.
Spośród hotelarskich organizacji narodowych szczegółowej analizie poddano m.in.: Paradores de Turismo Network of Spain (Hiszpania), Châteaux & Hôtels de France (Francja), Pousadas de Portugal (Portugalia), Swiss Historic Hotels (Szwajcaria) oraz Yades Heritage & Hospitality (Grecja). Omówiono liczebność i strukturę danej grupy, jej organizację, zakres działalności, sposoby promocji etc.
Z kolei do wiodących międzynarodowych (paneuropejskich) grup markowych zaliczono: Historic Hotels of Europe, Relais & Châteaux, Romantik Hotels & Restaurants International, European Castle Heritage, Silencehotel International oraz Schlosshotels Herrenhäuser.
Swoistym podsumowaniem prezentowanych rozważań jest charakterystyka jedynej w Polsce grupy markowej Leisure & Heritage – Wypoczynek w zabytkach (w 2006 r. zrzeszała 128 zabytkowych obiektów noclegowych). Zaprezentowano proces tworzenia tej grupy markowej, działania promujące markę, strukturę organizacji, rozmieszczenie hoteli wg województw, strukturę hoteli wg typów zabytków, a także produkty marki, tzw. toury objazdowe po Polsce.
Collections