Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLewandowska-Jaros, Dorota
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2020-10-28T13:19:58Z
dc.date.available2020-10-28T13:19:58Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationLewandowska-Jaros D., Zmiany w języku czasopism dla dzieci i młodzieży jako jeden z czynników wpływających na poziom czytelnictwa prasy skierowanej do młodych odbiorców (na przykładzie „My Little Pony”i „MLP. Equestria Girls”), [w:] W kręgu kultury czytelniczej dzieci i młodzieży, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź-Warszawa 2015, s. 125-137, doi: 10.18778/7969-810-3.07pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-810-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32458
dc.descriptionW artykule poruszono zagadnienie wpływu ukształtowania językowego czasopism dla dzieci i młodzieży na ich odbiór czytelniczy. Przybliżono wyniki kwantytatywnej analizy konfrontatywnej struktur gramatycznych tekstów (w tym: stopnia ich nominalizacji i bogactwa słownictwa) z miesięcznika „My Little Pony” oraz z będącego jego kontynuacją i rozwinięciem – „My Little Pony. Equestria Girls”. Wskazano zmiany w tym zakresie, wynikające z konieczności dostosowywania języka publikowanych tekstów do poziomu kompetencji językowych potencjalnych odbiorców oraz utrzymania pozycji tych czasopism na rynku.pl_PL
dc.description.abstractThe article addresses the issue of the impact of the formation of language magazines for children and young people at their reception and reading. Brought closer to the results of a quantitative analysis of grammatical texts (including their degree of nominalization and wealth of vocabulary) of the monthly “My Little Pony” and its successor and development – “My Little Pony. Equestria Girls”. Indicated changes in this area, resulting from the need to adapt the language of the text to the level of linguistic competence of potential customers and maintain position of these magazines in the media market.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskichpl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), W kręgu kultury czytelniczej dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź-Warszawa 2015;
dc.relation.ispartofseriesNauka, Dydaktyka, Praktyka;163
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectjęzykpl_PL
dc.subjectczasopisma dla dzieci i młodzieżypl_PL
dc.subjectpoziom czytelnictwapl_PL
dc.subjectprasapl_PL
dc.titleZmiany w języku czasopism dla dzieci i młodzieży jako jeden z czynników wpływających na poziom czytelnictwa prasy skierowanej do młodych odbiorców (na przykładzie „My Little Pony”i „MLP. Equestria Girls”)pl_PL
dc.title.alternativeChanges in language of magazines for children and youth as one of the factors affecting the level of newspaper readership aimed at a young audience (for example “My Little Pony” and “MLP. Equestria Girls”)pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number125-137pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski, Zakład Języka Mediów i Retorykipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-811-0
dc.contributor.authorBiographicalnoteDorota Lewandowska-Jaros – dr nauk humanistycznych, językoznawca i medioznawca; adiunkt w Zakładzie Języka Mediów i Retoryki w Instytucie Dziennikarstwa WDiNP Uniwersytetu Warszawskiego oraz na Wydziale Humanistycznym w Mazowieckiej Wyższej Szkole Humanistyczno-Pedagogicznej w Łowiczu. Redaktor naczelny dwutygodnika „Masovia Mater” i redaktor językowy m.in. w „Studiach Medioznawczych”. Zajmuje się pragmatyką i poprawnością językową (szczególnie w aspekcie komunikacji medialnej), lingwistyką kwantytatywną, analizą języka prasy (w tym dla dzieci i młodzieży) oraz badaniami percepcji przekazów audiowizualnych w systemach OOH.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteDorota Lewandowska-Jaros – PhD, linguist and media expert; assistant professor in the Department of Speech Language Media and Journalism and Political Science at the Institute of Journalism at the University of Warsaw and in the Faculty of Humanities in the Mazowsze Academy of Humanities and Pedagogy in Lowicz. Editor-in-chief of the biweekly “Masovia Mater” and editor of language, among others, in “Studia Medioznawcze”. She deals with pragmatics and linguistic correctness (especially in terms of media communication), quantitative linguistics, language analysis of the press (also for children and young people) and studies of audiovisual perception in OOH systems.pl_PL
dc.referencesBugajski M. (2007), Język w komunikowaniu, Warszawa, Wydaw. Naukowe PWN, Rozdział 20, Przeobrażenia języka, s. 306-331pl_PL
dc.referencesChaciński B. (2003), Wypasiony słownik najmłodszej polszczyzny, Kraków, Społ. Inst. Wydaw. „Znak”, ISBN 83-2400-369-Xpl_PL
dc.referencesChaciński B. (2005), Wyczesany słownik najmłodszej polszczyzny, Kraków, Społ. Inst. Wydaw. „Znak”, ISBN 83-2400-544-7pl_PL
dc.referencesCzarnecka K., Zgółkowa H. (1991), Słownik gwary uczniowskiej, Poznań, Kantor Wydaw. SAWW, ISBN 83-8506-658-6pl_PL
dc.referencesCzeszewski M. (2001), Słownik slangu młodzieżowego, Piła, Wydaw. „Ekolog”, ISBN 83-9092-027-1pl_PL
dc.referencesDerwojedowa M., Karaś H., Kopcińska D. (red.) (2005), Język polski. Kompendium, Warszawa, Wydaw. „Świat Książki”, ISBN 83-7391-251-7pl_PL
dc.referencesDryżałowska G. (1997), Rozwój językowy dziecka z uszkodzonym słuchem a integracja edukacyjna, Warszawa, Wydaw. Uniwersytetu Warszawskiego, ISBN 978-83-2350-266-1pl_PL
dc.referencesGrabias S. (1991), Pojęcie sprawności językowej, „Socjolingwistyka”, nr 11, s. 47-56pl_PL
dc.referencesGrabias S. (red.) (1994), Język w zachowaniach społecznych, Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, ISBN 83-2271-039-9pl_PL
dc.referencesGrzegorczykowa R. (1990), Język a kultura, t. 4, Wrocław, Wydaw. Uniwersytetu Wrocławskiego, Rozdział 2, Problem funkcji języka i tekstu w świetle teorii aktów mowy, s. 11-28pl_PL
dc.referencesHammerl R., Sambor J. (1998), Statystyka dla językoznawców, Warszawa, Wydaw. Uniwersytetu Warszawskiego, ISBN 83-2300-202-9pl_PL
dc.referencesKaczmarek L., Skubalanka T., Grabias S. (1994), Słownik gwary studenckiej, Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, ISBN 83-2270-627-8pl_PL
dc.referencesKasperczak M. [i in.] (2004), Nowy słownik gwary uczniowskiej, Łódź, Wydaw. „Europa”, ISBN 83-8896-271-Xpl_PL
dc.referencesKonopnicka I. (2011), Wspieranie edukacji czytelniczej dzieci w młodszym wieku szkolnym [w:] Siwek H., Bereźnicka M. (red.), System integralny w edukacji dziecka. Konteksty i konsekwencje zmian, Warszawa, Wydaw. „Comandor”, s. 183-192pl_PL
dc.referencesKowalski T. (1998), Media i pieniądze, Warszawa, Wydaw. „Tex”, ISBN 83-9091-940-0pl_PL
dc.referencesKurkowska H., Skorupka S. (2001), Stylistyka polska. Zarys, Warszawa, Wydaw. Uniwersytetu Warszawskiego, ISBN 83-01-13559-Xpl_PL
dc.referencesKurcz I. [i in.] (1975), Słownictwo współczesnego języka polskiego, t. 2, Warszawa, Wydaw. IJP PANpl_PL
dc.referencesLewandowska D. (2002), Zmiany frekwencji rzeczowników w tekstach informacji prasowych z lat 1963-2002 [w:] Dobaczewski A. (red.), Studia nad współczesną polszczyzną. Gramatyka, semantyka, pragmatyka, Toruń, Wydaw. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 267-282pl_PL
dc.referencesLewandowska-Jaros D. (2009), Zmiany frekwencji wyrazów w informacjach prasowych (na podstawie Słownika frekwencyjnego polszczyzny współczesnej i badań własnych), Warszawa, [niepublikowana rozprawa doktorska]pl_PL
dc.referencesLewandowska-Jaros D. (2014), O tym, co złe i niegrzeczne, i co najlepiej w mediach się sprzedaje [w:] Bloch J., Lewandowska-Jaros D., Pawelec R. (red. nauk.), Grzeczność nie jest nauką łatwą ani małą. Język, działanie, kultura, Warszawa, Wydaw. WDiNP UW, s. 185-206pl_PL
dc.referencesMiejski słownik slangu i mowy potocznej [online], [dostęp: 22.09.2014], dostępny w Internecie: <http://www.miejski.pl>pl_PL
dc.referencesMój Kucyk Pony [online], [dostęp: 02.09.2014], dostępny w Internecie: <http:// www.egmont.pl/pl/czasopisma/nasze_czasopisma/art12.html>pl_PL
dc.referencesMój Kucyk Pony – Equestria Girls [online], [dostęp: 02.09.2014], dostępny w Internecie: <http://www.egmont.pl/pl/czasopisma/nasze_czasopisma/art111.html>pl_PL
dc.referencesMrózek R. (red.) (2000), Język w przestrzeni edukacyjnej, „Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach”, nr 1840, Katowice, Wydaw. Uniwersytetu Śląskiegopl_PL
dc.referencesŁobos A. (2003), Język czasopism i programów telewizyjnych dla dzieci, Katowice, Wydaw. Uniwersytetu Śląskiego, ISBN 83-2261-265-6pl_PL
dc.referencesPrzepiórkowski A. (2006), Korpus IPI PAN. Wersja wstępna, Warszawa, IPI PAN, ISBN 83-9109-488-Xpl_PL
dc.referencesPrzetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G. (1992), Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, Warszawa, Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, ISBN 83-0202-270-5pl_PL
dc.referencesSambor J. (2001), Język polski w świetle statystyki [w:] Bartmiński J. (red. nauk.), Współczesny język polski, Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 503-526pl_PL
dc.referencesSaloni Z. (red.) (1990), Słownik frekwencyjny polszczyzny współczesnej, Warszawa, Wydaw. Polskiej Akademii Naukpl_PL
dc.referencesSieradzka-Mruk A. (2003), Odbiorca jako czynnik kształtujący wypowiedź (na przykładzie kazań dla dzieci), Kraków, Towarzystwo Wydawnicze „Historia Iagellonica”, ISBN 83-8873-726-0pl_PL
dc.referencesSmółkowa T. (2001), Neologizmy we współczesnej leksyce polskiej, Kraków, Wydaw. IJP PAN, ISBN 83-8886-600-1pl_PL
dc.referencesSzurmiński Ł. (red.) (2010), Media a rok 1989. Obraz przemian i nowe zjawiska na rynku, Warszawa, Oficyna Wydaw. ASPRA-JR, ISBN 978-83-7545-218-1pl_PL
dc.referencesVasta R., Haith M. M., Miller S. A. (1995), Psychologia dziecka, Warszawa, Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, ISBN 83-0208-927-3pl_PL
dc.referencesZgółkowa H. (1991), Specyfika języka młodzieżowego w świadomości uczniów, „Socjolingwistyka”, nr 11, s. 99-108pl_PL
dc.contributor.authorEmaillewdorota@gmail.compl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-810-3.07


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe