dc.contributor.author | Lewandowska-Jaros, Dorota | |
dc.contributor.editor | Antczak, Mariola | |
dc.contributor.editor | Walczak-Niewiadomska, Agata | |
dc.date.accessioned | 2020-10-28T13:19:58Z | |
dc.date.available | 2020-10-28T13:19:58Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Lewandowska-Jaros D., Zmiany w języku czasopism dla dzieci i młodzieży jako jeden z czynników wpływających na poziom czytelnictwa prasy skierowanej do młodych odbiorców (na przykładzie „My Little Pony”i „MLP. Equestria Girls”), [w:] W kręgu kultury czytelniczej dzieci i młodzieży, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź-Warszawa 2015, s. 125-137, doi: 10.18778/7969-810-3.07 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-810-3 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32458 | |
dc.description | W artykule poruszono zagadnienie wpływu ukształtowania językowego czasopism dla dzieci i młodzieży na ich odbiór czytelniczy. Przybliżono wyniki kwantytatywnej analizy konfrontatywnej struktur gramatycznych tekstów (w tym: stopnia ich nominalizacji i bogactwa słownictwa) z miesięcznika „My Little Pony” oraz z będącego jego kontynuacją i rozwinięciem – „My Little Pony. Equestria Girls”. Wskazano zmiany w tym zakresie, wynikające z konieczności dostosowywania języka publikowanych tekstów do poziomu kompetencji językowych potencjalnych odbiorców oraz utrzymania pozycji tych czasopism na rynku. | pl_PL |
dc.description.abstract | The article addresses the issue of the impact of the formation of language magazines for children and young people at their reception and reading. Brought closer to the results of a quantitative analysis of grammatical texts (including their degree of nominalization and wealth of vocabulary) of the monthly “My Little Pony” and its successor and development – “My Little Pony. Equestria Girls”. Indicated changes in this area, resulting from the need to adapt the language of the text to the level of linguistic competence of
potential customers and maintain position of these magazines in the media market. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), W kręgu kultury czytelniczej dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź-Warszawa 2015; | |
dc.relation.ispartofseries | Nauka, Dydaktyka, Praktyka;163 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | język | pl_PL |
dc.subject | czasopisma dla dzieci i młodzieży | pl_PL |
dc.subject | poziom czytelnictwa | pl_PL |
dc.subject | prasa | pl_PL |
dc.title | Zmiany w języku czasopism dla dzieci i młodzieży jako jeden z czynników wpływających na poziom czytelnictwa prasy skierowanej do młodych odbiorców (na przykładzie „My Little Pony”i „MLP. Equestria Girls”) | pl_PL |
dc.title.alternative | Changes in language of magazines for children and youth as one of the factors affecting the level of newspaper readership aimed at a young audience (for example “My Little Pony” and “MLP. Equestria Girls”) | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 125-137 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski, Zakład Języka Mediów i Retoryki | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-811-0 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Dorota Lewandowska-Jaros – dr nauk humanistycznych, językoznawca i medioznawca; adiunkt w Zakładzie Języka Mediów i Retoryki w Instytucie Dziennikarstwa WDiNP Uniwersytetu Warszawskiego
oraz na Wydziale Humanistycznym w Mazowieckiej Wyższej Szkole Humanistyczno-Pedagogicznej w Łowiczu. Redaktor naczelny dwutygodnika „Masovia Mater” i redaktor językowy m.in. w „Studiach
Medioznawczych”. Zajmuje się pragmatyką i poprawnością językową (szczególnie w aspekcie komunikacji medialnej), lingwistyką kwantytatywną, analizą języka prasy (w tym dla dzieci i młodzieży) oraz
badaniami percepcji przekazów audiowizualnych w systemach OOH. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Dorota Lewandowska-Jaros – PhD, linguist and media expert; assistant professor in the Department
of Speech Language Media and Journalism and Political Science at the Institute of Journalism at the
University of Warsaw and in the Faculty of Humanities in the Mazowsze Academy of Humanities
and Pedagogy in Lowicz. Editor-in-chief of the biweekly “Masovia Mater” and editor of language,
among others, in “Studia Medioznawcze”. She deals with pragmatics and linguistic correctness (especially
in terms of media communication), quantitative linguistics, language analysis of the press (also
for children and young people) and studies of audiovisual perception in OOH systems. | pl_PL |
dc.references | Bugajski M. (2007), Język w komunikowaniu, Warszawa, Wydaw. Naukowe PWN, Rozdział 20, Przeobrażenia języka, s. 306-331 | pl_PL |
dc.references | Chaciński B. (2003), Wypasiony słownik najmłodszej polszczyzny, Kraków, Społ. Inst. Wydaw. „Znak”, ISBN 83-2400-369-X | pl_PL |
dc.references | Chaciński B. (2005), Wyczesany słownik najmłodszej polszczyzny, Kraków, Społ. Inst. Wydaw. „Znak”, ISBN 83-2400-544-7 | pl_PL |
dc.references | Czarnecka K., Zgółkowa H. (1991), Słownik gwary uczniowskiej, Poznań, Kantor Wydaw. SAWW, ISBN 83-8506-658-6 | pl_PL |
dc.references | Czeszewski M. (2001), Słownik slangu młodzieżowego, Piła, Wydaw. „Ekolog”, ISBN 83-9092-027-1 | pl_PL |
dc.references | Derwojedowa M., Karaś H., Kopcińska D. (red.) (2005), Język polski. Kompendium, Warszawa, Wydaw. „Świat Książki”, ISBN 83-7391-251-7 | pl_PL |
dc.references | Dryżałowska G. (1997), Rozwój językowy dziecka z uszkodzonym słuchem a integracja edukacyjna, Warszawa, Wydaw. Uniwersytetu Warszawskiego, ISBN 978-83-2350-266-1 | pl_PL |
dc.references | Grabias S. (1991), Pojęcie sprawności językowej, „Socjolingwistyka”, nr 11, s. 47-56 | pl_PL |
dc.references | Grabias S. (red.) (1994), Język w zachowaniach społecznych, Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, ISBN 83-2271-039-9 | pl_PL |
dc.references | Grzegorczykowa R. (1990), Język a kultura, t. 4, Wrocław, Wydaw. Uniwersytetu Wrocławskiego, Rozdział 2, Problem funkcji języka i tekstu w świetle teorii aktów mowy, s. 11-28 | pl_PL |
dc.references | Hammerl R., Sambor J. (1998), Statystyka dla językoznawców, Warszawa, Wydaw. Uniwersytetu Warszawskiego, ISBN 83-2300-202-9 | pl_PL |
dc.references | Kaczmarek L., Skubalanka T., Grabias S. (1994), Słownik gwary studenckiej, Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, ISBN 83-2270-627-8 | pl_PL |
dc.references | Kasperczak M. [i in.] (2004), Nowy słownik gwary uczniowskiej, Łódź, Wydaw. „Europa”, ISBN 83-8896-271-X | pl_PL |
dc.references | Konopnicka I. (2011), Wspieranie edukacji czytelniczej dzieci w młodszym wieku szkolnym [w:] Siwek H., Bereźnicka M. (red.), System integralny w edukacji dziecka. Konteksty i konsekwencje zmian, Warszawa, Wydaw. „Comandor”, s. 183-192 | pl_PL |
dc.references | Kowalski T. (1998), Media i pieniądze, Warszawa, Wydaw. „Tex”, ISBN 83-9091-940-0 | pl_PL |
dc.references | Kurkowska H., Skorupka S. (2001), Stylistyka polska. Zarys, Warszawa, Wydaw. Uniwersytetu Warszawskiego, ISBN 83-01-13559-X | pl_PL |
dc.references | Kurcz I. [i in.] (1975), Słownictwo współczesnego języka polskiego, t. 2, Warszawa, Wydaw. IJP PAN | pl_PL |
dc.references | Lewandowska D. (2002), Zmiany frekwencji rzeczowników w tekstach informacji prasowych z lat 1963-2002 [w:] Dobaczewski A. (red.), Studia nad współczesną polszczyzną. Gramatyka, semantyka, pragmatyka, Toruń, Wydaw. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 267-282 | pl_PL |
dc.references | Lewandowska-Jaros D. (2009), Zmiany frekwencji wyrazów w informacjach prasowych (na podstawie Słownika frekwencyjnego polszczyzny współczesnej i badań własnych), Warszawa, [niepublikowana rozprawa doktorska] | pl_PL |
dc.references | Lewandowska-Jaros D. (2014), O tym, co złe i niegrzeczne, i co najlepiej w mediach się sprzedaje [w:] Bloch J., Lewandowska-Jaros D., Pawelec R. (red. nauk.), Grzeczność nie jest nauką łatwą ani małą. Język, działanie, kultura, Warszawa, Wydaw. WDiNP UW, s. 185-206 | pl_PL |
dc.references | Miejski słownik slangu i mowy potocznej [online], [dostęp: 22.09.2014], dostępny w Internecie: <http://www.miejski.pl> | pl_PL |
dc.references | Mój Kucyk Pony [online], [dostęp: 02.09.2014], dostępny w Internecie: <http:// www.egmont.pl/pl/czasopisma/nasze_czasopisma/art12.html> | pl_PL |
dc.references | Mój Kucyk Pony – Equestria Girls [online], [dostęp: 02.09.2014], dostępny w Internecie: <http://www.egmont.pl/pl/czasopisma/nasze_czasopisma/art111.html> | pl_PL |
dc.references | Mrózek R. (red.) (2000), Język w przestrzeni edukacyjnej, „Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach”, nr 1840, Katowice, Wydaw. Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.references | Łobos A. (2003), Język czasopism i programów telewizyjnych dla dzieci, Katowice, Wydaw. Uniwersytetu Śląskiego, ISBN 83-2261-265-6 | pl_PL |
dc.references | Przepiórkowski A. (2006), Korpus IPI PAN. Wersja wstępna, Warszawa, IPI PAN, ISBN 83-9109-488-X | pl_PL |
dc.references | Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G. (1992), Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, Warszawa, Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, ISBN 83-0202-270-5 | pl_PL |
dc.references | Sambor J. (2001), Język polski w świetle statystyki [w:] Bartmiński J. (red. nauk.), Współczesny język polski, Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 503-526 | pl_PL |
dc.references | Saloni Z. (red.) (1990), Słownik frekwencyjny polszczyzny współczesnej, Warszawa, Wydaw. Polskiej Akademii Nauk | pl_PL |
dc.references | Sieradzka-Mruk A. (2003), Odbiorca jako czynnik kształtujący wypowiedź (na przykładzie kazań dla dzieci), Kraków, Towarzystwo Wydawnicze „Historia Iagellonica”, ISBN 83-8873-726-0 | pl_PL |
dc.references | Smółkowa T. (2001), Neologizmy we współczesnej leksyce polskiej, Kraków, Wydaw. IJP PAN, ISBN 83-8886-600-1 | pl_PL |
dc.references | Szurmiński Ł. (red.) (2010), Media a rok 1989. Obraz przemian i nowe zjawiska na rynku, Warszawa, Oficyna Wydaw. ASPRA-JR, ISBN 978-83-7545-218-1 | pl_PL |
dc.references | Vasta R., Haith M. M., Miller S. A. (1995), Psychologia dziecka, Warszawa, Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, ISBN 83-0208-927-3 | pl_PL |
dc.references | Zgółkowa H. (1991), Specyfika języka młodzieżowego w świadomości uczniów, „Socjolingwistyka”, nr 11, s. 99-108 | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | lewdorota@gmail.com | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-810-3.07 | |