Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorШвыдюк, Сергей
dc.date.accessioned2018-08-28T13:18:05Z
dc.date.available2018-08-28T13:18:05Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn1427-9657
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/25486
dc.description.abstractThe article considers the issues of decentralization, implemented in Ukraine after 2014, and the reforms of local self-government and territorial authority organization in Ukraine as the first stage of the administrative reform. The goal of this stage is creation of capable territorial communities as the basis for the fully functional local self-government. A capable territorial community is a voluntary association of territorial communities of villages (towns, settlements), which is be able to provide the proper level of services, particularly in the fields of education, culture, health protection, social services, housing and communal services, in­dependently or through appropriate local government, in view of human resources, financial provision and development of the infrastructure of the respective administrative-territorial unit. The author considers the intermediate results of the process of association of territorial communities and observes the improvement of financial and resource opportunities in the connected communities. At the same time, he focuses on a number of objective and subjec­tive factors affecting the reforms rate. Objective factors include the lack of legislative regu-lation of new institutions and relations arising in the process of change. Subjective factors are the lack of political will on the part of decision makers, primarily among the members of Parliament, as well as opposition from local political and administrative elites. Another im­portant factor is the disinclination of the communities to unite or a substantial difference of approach to association between state authorities and communities. Identification and analy-sis of such factors are important for prognostication and preventing delays in the territorial communities association process, as well as for the implementation of the entire reform.en_GB
dc.description.abstractArtykuł poświęcony jest problemom decentralizacji, dokonującej się na Ukrainie po roku 2014. Analizie poddany został pierwszy etap reformy administracyjno-terytorialnej – reforma samorządu lokalnego i terytorialnej organizacji władz. Na tym etapie tworzone są podstawy pod budowę funkcjonowania pełnoprawnego samorządu lokalnego – spraw­nej wspólnoty lokalnej. Pod pojęciem tym rozumie się wspólnoty terytorialne siół (osiedli i miast), które w rezultacie dobrowolnego łączenia się są zdolne samodzielnie lub za po­średnictwem odpowiednich organów jednostek samorządu lokalnego zapewnić członkom wspólnoty odpowiedni poziom usług w zakresie: edukacji, kultury, ochrony zdrowia, po­mocy społecznej, gospodarki komunalnej, z uwzględnieniem zasobów kadrowych, finan­sów, rozwoju infrastruktury w jednostkach administracyjno-terytorialnych. Autor rozwa­ża dotychczasowe osiągnięcia w zakresie łączenia wspólnot terytorialnych i odnotowuje wzmocnienie potencjału finansowego i zasobów w połączonych wspólnotach. Jednocześnie autor zwraca uwagę na szereg obiektywnych i subiektywnych czynników wpływających na tempo reformy. Do czynników obiektywnych zalicza niedoskonałość uregulowań prawnych funkcjonowania nowych instytucji i stosunków, pojawiających się w procesie zmian. Czynniki subiektywne to przede wszystkim brak woli politycznej po stronie decydentów pań­stwowych, w pierwszej kolejności deputowanych Rady Najwyższej, ale także sprzeciw ze strony elit lokalnych politycznych i administracyjnych. Negatywny wpływ na proces łącze­nia wspólnot ma stosunek samych wspólnot do proponowanych zmian, a także sprzeczność poglądów w tej sprawie pomiędzy wspólnotami a organami władzy państwowej.pl_PL
dc.language.isoruru_RU
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoru_RU
dc.relation.ispartofseriesEastern Review;6
dc.subjectdecentralizationen_GB
dc.subjectlocal self-government reformen_GB
dc.subjectcapable territorial communityen_GB
dc.subjectUkraineen_GB
dc.subjectdecentralizacjapl_PL
dc.subjectreforma samorządu lokalnegopl_PL
dc.subjectsprawna wspólnota terytorialnapl_PL
dc.subjectUkrainapl_PL
dc.titleСостоятельная территориальная община по-украински: теоретическая модель и практика созданияru_RU
dc.title.alternativeCapable territorial communities in Ukrainian style: Theoretical model and creation practiceen_GB
dc.title.alternativeSprawna wspólnota lokalna po ukraińsku: model teoretyczny a praktyka budowypl_PL
dc.typeArticleru_RU
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017ru_RU
dc.page.number[117]-128
dc.contributor.authorAffiliationCzerniowiecki Uniwersytet Narodowy im. Jurija Fedkowycza
dc.identifier.eissn2451-2567
dc.referencesДзюпин М., Перший рік об’єднання територіальних громад: судова практи­ка. Аналітична записка, http://samoorg.com.ua/blog/2016/04/05/pershiy-rik-obyednannya-teritorialnih-gromad-sudova-praktika/ (16.12.2016).ru_RU
dc.referencesЗакон Про Місцеве самоврядування в Україні, http://zakon0.rada.gov.ua/laws/ show/280/97-вр (18.12.2016).ru_RU
dc.referencesКолесников О., Новий закон щодо старост – кілька кроків уперед, http://samoorg. com.ua/blog/2016/12/08/zakonoproekt-4742-pro-vnesennya-zmin-do-deyakih-zakonodavchih-aktiv-ukrayini-shhodo-statusu-starosti-sela-selishha-v-listopadi-buv-rozglyanutiy-u-profilnomu-parlamentskomu-komiteti-ta-pidgoto/ (26.02.2026).ru_RU
dc.referencesКолесников О., Калашнікова О., Дзюпин М., Інститут старост в об’єднаних те­риторіальних громадах: обрання та місце у системі управління, http://samoorg. com.ua/wp-content/uploads/2016/09/Institut-starost-obrannya-ta-mistse-u-sistemi-upravlinnya-1.pdf (21.02.2017).ru_RU
dc.referencesМетодика формування спроможних територіальних громад. Затверджена Поста­новою КМУ, від 8 квітня 2015 р. № 214, http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/214- 2015-%D0%BF/paran10#n10 (24.10.2016).ru_RU
dc.referencesОДА спільно з облрадами мають визначитися щодо доцільності існування районів, межі яких повністю співпадають з межами ОТГ – В’ячеслав Негода, http:// decentralization.gov.ua/news/item/id/3959 (06.06.2017).ru_RU
dc.referencesПозиція Представництва ЄС стосовно законопроектів щодо децентралізації, https://www.facebook.com/EUDelegationUkraine/posts/1366529516725006 (18.01.2017).ru_RU
dc.referencesСас О., Що таке децентралізація і навіщо вона всім нам?, http://agropolit.com/blog/ 48-scho-take-detsentralizatsiya-i-navischo-vona-vsim-nam (16.09.2016).ru_RU
dc.referencesСтарости в селах об’єднаних громад: що змінює новий закон, http://www.minregion. gov.ua/press/news/starosti-v-selah-ob-yednanih-gromad-shho-zminyuye-noviy-za­kon-infografika (21.02.2017).ru_RU
dc.referencesТкачук А., Регіональна політика – два роки шляху (грудневі тези), [в:] Стратегія розвитку. Інформаційний вісник Всеукраїнської мережі фахівців і практиків з регіонального та місцевого розвитку РЕГІОНЕТ, 2016 грудень, № 1.ru_RU
dc.referencesУтворення агломерацій може дати новий поштовх для розвитку громад – В’ячеслав Негода, http://decentralization.gov.ua/news/item/id/4370 (16.02.2017).ru_RU
dc.referencesФінансово-аналітичні матеріали. Децентралізація. Виконання доходів місце­вих бюджетів. 11 місяців 2016 року, http://www.minregion.gov.ua/wp-content/ uploads/2016/12/Ukrayina-OTG.pdf (26.12.2016).ru_RU
dc.referencesХаос у законі, „Український тиждень” 2016, № 25(449).ru_RU
dc.referencesШвидюк C., Створення спроможних громад: українська практика, [в:] Теоретич­ні, методологічні і практичні проблеми соціології, історії та політології. Ма­теріали міжнародної науково-практичної конференції, м. Херсон, 20–21 ли­стопада 2015 р., Херсон 2015.ru_RU
dc.contributor.authorEmailsershvyd@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/1427-9657.06.08


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

  • Eastern Review Tom 06/2017 [10]
    Społeczeństwa obywatelskie w państwach regionu Europy Środkowej i Wschodniej, pod red. Alicji Stępień-Kuczyńskiej, Michała Słowikowskiego i Agaty Włodarskiej-Frykowskiej

Pokaż uproszczony rekord