Centrum handlowe jako czynnik ruchotwórczy w transporcie samochodowym – przykład Portu Łódź
Streszczenie
Artykuł przedstawia wyniki badań dotyczących roli centrum handlowego jako
czynnika ruchotwórczego w indywidualnym transporcie samochodowym, na przykładzie Portu
Łódź – jednego z trzynastu tego typu obiektów w granicach Łodzi. Głównym celem opracowania
jest określenie udziału ruchu samochodowego generowanego przez Port Łódź w potokach ruchu
na lokalnej sieci dróg. Analiza została oparta na danych pochodzących z miejskiego systemu
sterowania ruchem, a dokładnie z pętli indukcyjnych rozmieszczonych na sieci miejskich skrzyżowań. The article presents results of research devoted to the role of the shopping centre as
a traffic-generating factor in individual-car transport. The research procedure was conducted
in relation to Port Łódź, one of thirteen shopping centres within the boundaries
of the Polish city of Łódź. The main aim has been to determine the share of car traffic
generated by Port Łódź in the totality of traffic flows in the network of roads leading
to the shopping centre. The analysis was based on data from the urban traffic control
system or, to be precise, one of its subsystems which has access to information on spatial
and time accessibility of the number of vehicles, transmitted from induction loops
situated in the network of urban crossroads. The research focuses on defi ning potential
and real traffic generation for weekdays and weekends, as well as during public holidays
and festival days. The research allowed for verifi cation of one of the model approaches to
the correlation between selected characteristics of shopping centres and the volume of
traffic they generate. Results show that shopping centres located along exit roads on the
city outskirts affect the road transport system, particularly by exciting car traffic (also
during rush hours), retaining it during afternoon rush hours (thus contributing to an
alleviation and extension in time) and, to a lesser extent, serving as an informal element
of the Park&Ride system (in the case of centres characterised by good accessibility to
public transport and a free car park).
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: