Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMichalski, Bartosz
dc.date.accessioned2018-02-28T11:45:02Z
dc.date.available2018-02-28T11:45:02Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/24167
dc.description.abstractThe primary purpose of the paper is an identification of changes in relative trade advantages and intra‑industry trade between Poland, Czech Republic and Germany in the product cluster of parts and accessories for motor vehicles. The author conducts his research making use of trade data between 2001–2015 at the six‑digit disaggregation level and interprets the results using the paradigm of the middle‑income trap. Taking into account the context of ever growing fragmentation of corporate value chains, the first and foremost challenge for Poland and Czech Republic remains diversification of their exports regarding both goods as well as markets. The dominance of motor vehicle industry, including parts and accessories, deepens their technological dependence and does not support the process of increasing added value generated domestically.en_GB
dc.description.abstractZasadniczym celem artykułu jest określenie najważniejszych kierunków zmian relatywnych przewag w handlu oraz wymiany wewnątrzgałęziowej Polski i Czech z Niemcami w grupie części i akcesoriów samochodowych. Autor bada te kwestie, wykorzystując dane handlowe z lat 2001–2015 na sześciocyfrowym poziomie dezagregacji, i dokonuje interpretacji otrzymanych wyników w paradygmacie pułapki średniego dochodu. Uwzględniając kontekst postępującej fragmentaryzacji korporacyjnych łańcuchów wartości, zasadniczym wyzwaniem dla Polski i Czech jest dywersyfikacja struktury przedmiotowej i geograficznej własnego eksportu. Dominująca pozycja sektora motoryzacyjnego, w tym produkcja części i akcesoriów samochodowych, pogłębia technologiczną zależność i nie pozwala zwiększać wartości dodanej wytwarzanej w kraju.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;334
dc.subjectinternational tradeen_GB
dc.subjectintra‑industry tradeen_GB
dc.subjectparts and accessories for motor vehiclesen_GB
dc.subjectPolanden_GB
dc.subjectCzech Republicen_GB
dc.subjectGermanyen_GB
dc.subjecthandel międzynarodowypl_PL
dc.subjectwymiana wewnątrzgałęziowapl_PL
dc.subjectczęści i akcesoria samochodowepl_PL
dc.subjectPolskapl_PL
dc.subjectCzechypl_PL
dc.subjectNiemcypl_PL
dc.titlePolsko‑niemiecki oraz czesko‑niemiecki handel wewnątrzgałęziowy częściami i akcesoriami samochodowymi. Analiza porównawczapl_PL
dc.title.alternativePolish‑German and Czech‑German Intra‑Industry Trade in Parts and Accessories for Motor Vehicles. a Comparative Analysisen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2018; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2018pl_PL
dc.page.number[83]-95
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Wrocławski, Instytut Studiów Międzynarodowych, Zakład Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych i Integracji Europejskiej
dc.identifier.eissn2353-7663
dc.referencesAmbroziak Ł. (2013), Wybrane miary wartości dodanej w wymianie handlowej na przykładzie państw Unii Europejskiej, [w:] E. Kaliszuk (red.), Mierzenie wartości dodanej w handlu zagranicznym. Nowe koncepcje, metody i wyzwania, Instytut Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa.pl_PL
dc.referencesAmbroziak Ł. (2016), Handel zagraniczny nowych państw członkowskich UE z Niemcami – analiza z wykorzystaniem międzynarodowych tablic przepływów międzygałęziowych, „Unia Europejska. pl”, nr 5(240), s. 7–19.pl_PL
dc.referencesBalassa B. (1965), Trade Liberalisation and “Revealed” Comparative Advantage, „The Manchester School”, vol. 33, no. 2, s. 99–123.pl_PL
dc.referencesBaldwin R., Venables A.J. (2013), Spiders and snakes: Offshoring and agglomeration in the global economy, „Journal of International Economics”, vol. 90, no. 2, s. 245–254.pl_PL
dc.referencesBłaszczuk‑Zawiła M., Kaliszuk E. (2013), Przepływy towarów w handlu wyrobami branży elektronicznej i motoryzacyjnej w Polsce, [w:] E. Kaliszuk (red.), Mierzenie wartości dodanej w handlu zagranicznym. Nowe koncepcje, metody i wyzwania, Instytut Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBrodzicki T., Śledziewska K. (2016), Determinanty wertykalnego i horyzontalnego handlu wewnątrzgałęziowego Polski. Analiza ekonometryczna, [w:] S. Wydymus, M. Maciejewski (red.), Handel międzynarodowy w rozwoju społeczno‑ekonomicznym państw, CeDeWu, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCzarny E., Śledziewska K. (2012), Międzynarodowa współpraca gospodarcza w warunkach kryzysu: wnioski dla Polski, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGill I., Kharas H. (2007), An East Asian Renaissance: Ideas for Economic Growth, The World Bank, Washington.pl_PL
dc.referencesGill I., Kharas H. (2015), The Middle‑Income Trap Turns Ten, Policy Research Working Paper No. 7403, The World Bank, Washington.pl_PL
dc.referencesGrubel H., Lloyd P. (1975), Intra‑Industry Trade. The Theory and Measurement of International Trade in Differentiated Products, Macmillan, London.pl_PL
dc.referencesIm F.G., Rosenblatt D. (2013), Middle‑Income Traps. A Conceptual and Empirical Survey, Policy Research Working Paper No. 6594, The World Bank, Washington.pl_PL
dc.referencesMinisterstwo Rozwoju (2017), Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.), dokument przyjęty uchwałą Rady Ministrów w dniu 14 lutego 2017 r., Warszawa.pl_PL
dc.referencesMińska‑Struzik E. (2014), Rozważania nad aktualnością tradycyjnej teorii handlu międzynarodowego, „Gospodarka Narodowa” nr 1(269), s. 73–95.pl_PL
dc.referencesMisala J. (2004), Współpraca gospodarcza Polski z Niemcami, [w:] J. Misala (red.), Współpraca gospodarcza Polski z krajami sąsiedzkimi w okresie transformacji, Politechnika Radomska, Radom.pl_PL
dc.referencesMisala J. (2005), Ewolucja międzynarodowej konkurencyjności gospodarki Niemiec oraz implikacje dla rozwoju powiązań gospodarczych z Polską, [w:] M. Weresa (red.), Międzynarodowa konkurencyjność Niemiec. Implikacje dla Polski, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMolendowski E. (2012), Integracja handlowa w nowych państwach członkowskich (UE–10). Doświadczenia i wnioski dla innych krajów Europy Środkowej i Wschodniej, Difin, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOhno K. (2009), Avoiding the Middle‑Income Trap Renovating Industrial Policy Formulation in Vietnam, „ASEAN Economic Bulletin”, vol. 26, no. 1, s. 25–43.pl_PL
dc.referencesOstasiewicz S., Rusnak Z., Siedliecka U. (1998), Statystyka. Elementy teorii i zadania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.pl_PL
dc.referencesStaniszkis J. (2003), Władza globalizacji, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTrade Map (2017), http://www.trademap.org [dostęp: 14.01.2017].pl_PL
dc.referencesYe M., Meng B., Wei S. (2015), Measuring Smile Curves in Global Value Chains, IDE Discussion Paper No. 530, Institute of Developing Economies, JETRO, Chiba, http://rigvc.uibe.edu.cn/docs/20160329210052329340.pdf [dostęp: 20.02.2017].pl_PL
dc.contributor.authorEmailbartosz.michalski@uwr.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6018.334.06
dc.relation.volume2pl_PL
dc.subject.jelF14
dc.subject.jelO33


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord